اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

وضعیت آب شرب در ۱۴ شهر کرمان/آبرسانی سیار به ۱۰۰۰ روستای استان در تابستان امسال

از ۸۲ شهر استان ۱۴ شهر در وضعیت بحرانی به لحاظ آب شرب روبه‌رو هستند که این شهرها ۶۶ درصد جمعیت استان را در خود جای داده‌اند.

وضعیت آب شرب در ۱۴ شهر کرمان/آبرسانی سیار به ۱۰۰۰ روستای استان در تابستان امسال

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمد طاهری بعد از ظهر امروز در اولین جلسه ستاد بحران استان کرمان در سال جدید با اشاره به اینکه میزان بارندگی استان حدود 35 میلیمتر است، اظهارداشت: امسال پرچالش‌ترین سال را در حوزه آب شرب خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان عنوان کرد: بیش از  93 درصد آب شرب استان از چاه‌ها و منابع زیرزمینی تامین می‌شود، که ما به لحاظ تامین آب شرب بدترین شرایط را در کشور داریم.

طاهری بیان داشت: اگرچه استان هرمزگان و سیستان بلوچستان از نظر شرایط بارش باران در دوره آبی سال جاری شرایط بدتری نسبت به ما دارند، اما آنها به منابع آب پایدار متصل هستند.

وی گفت: عمق چاه‌های ما از ۱۵۰ به ۲۷۰ متر افزایش یافته و آب‌دهی چاه‌ها از ۷۰ لیتر در ثانیه در دو دهه گذشته به ۱۵ تا ۲۰ لیتر در ثانیه کاهش پیدا کرده و برخی از چاه‌ها هزینه انرژی مصرفی آنها زیاد است و دیگر بهره‌برداری از آنها اقتصادی نیست.

طاهری با اشاره به اینکه فاصله گرفتن نقاط آبی با نقاط جمعیت بزرگترین چالش پیش روی ما است، تصریح کرد:  منابع آبی که در جوار روستاها و شهرها وجود داشت فاصله گرفته، به‌عنوان مثال ما اکنون آب شرب شهر کرمان را از ۱۰۰ کیلومتری آن تامین می‌کنیم. به دلیل خشکسالی‌ها  منابع نزدیک تامین آب شرب شهر از بین رفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان ابراز داشت: اجرای پروژه‌های اضطراری فقط مُسکن هستند و  بهره‌برداری از ۷ حلقه چاه جدید برای موارد اضطراری در نزدیکی شهر کرمان در حال اتمام هستند که امیدواریم تا پایان اردیبهشت‌ماه و یا اوایل خرداد ماه وارد چرخه شوند و حدود ۲۰۰ در ثانیه  به ظرفیت آب شرب شهر کرمان اضافه شود.

وی گفت: یکی دیگر از کارهای ما در زمینه تامین آب شرب، مهندسی مجدد کلیه تاسیسات، چاه‌ها، سامانه‌های آبرسانی، ایستگاه‌های پمپاژ، خطوط انتقال و ... است که این کار موجب جلوگیری از هدررفت آب‌ها و افزایش ظرفیت آب می‌شود.

طاهری از شناسایی مشترکین پرمصرف خبر داد و به موضوع چالش در خصوص کیفیت آب اشاره داشت و گفت:  تصفیه‌خانه ۹ شهر از جمله شهرهای شهربابک، خرسند، جیرفت، ریگان، فهرج، نگار، دشتکار، نرماشیر و بردسیر  اجرا شده و یا در حال اجراست.

طاهری با اشاره به اینکه در زمینه ساماندهی حاشیه‌نشینان در شهر کرمان دچار یک تناقض هستیم، گفت: اعتراضات مردم از هم‌اکنون در زمینه آب شرب شروع شده و ادامه خواهد و اکثر این معترضین انشعاب آب ندارند و غیرمجاز انشعاب کشیده‌اند و چندین برابر یک مشترک مجاز آب مصرف می‌کنند و ما تقاضا داریم که به این موضوع رسیدگی شود.

وی افزود:  باتوجه به خشک شدن بیشتر چشمه‌های کوهستانی همه مناطق کوهستانی دچار چالش در زمینه آب هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان خاطرنشان کرد: از ۸۲ شهر استان  ۱۴ شهر در وضعیت فوق‌العاده بحرانی به لحاظ آب شرب روبه‌رو هستند  که این شهرها ۶۶ درصد جمعیت استان را در خود جای داده‌اند که شهرهای کرمان، رفسنجان، زرند، راور، سیرجان، جیرفت و بم از این دسته هستند.

طاهری ادامه داد: تمام بیابان‌ها خشک شده و ما تنها فقط از سد بافت برای آب شرب استفاده می‌کنیم و شهر سیرجان نیز یک‌ششم نیاز آب شرب خود را از سد تامین می‌کند.

وی اظهار کرد: میزان مصرفی آب شرب شهر کرمان در پیک مصرف ۳ هزار و ۷۹ لیتر در ثانیه است و حداکثر  توان تولید آب شربی که ما می‌توانیم برای شهر کرمان تامین کنیم یک‌هزار و ۹۳۴ لیتر در ثانیه است، بنابراین یک‌هزار و ۱۱۴ لیتر در ثانیه آب شرب در کرمان کمبود داریم.

طاهری  گفت: امسال به بیش از ۵۰۰ تانکر آبرسانی نیاز داریم زیرا امسال به یک‌هزار روستا باید آبرسانی سیار صورت گیرد.

مهدی رجبی‌زاده مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان هم در این جلسه اظهار کرد: ما در یک استان خشک و کم‌بارش قرار داریم و زمانی که بارش زیاد می‌شود باید تعجب کنیم و متاسفانه سازگاری ما با این سیستم به هم خورده است.

وی با اشاره به اینکه بحثی که مطرح می‌کنم بر اساس میانگین بارندگی در استان است، گفت: در شمال استان کرمان ۴۰۷ هزار تن ظرفیت تولید علوفه مراتع و ۶۵ درصد تولید گوشت قرمز ما متکی به این علوفه‌ها است و حدود یک و نیم میلیون واحد دامی می‌توانند از این علوفه‌ها استفاده کنند، هر چند ظرفیت دام‌های ما در این مراتع بیشتر است.

رجبی‌زاده عنوان کرد: علوفه ما اکنون به ۱۵۰ هزار تن رسیده  که این میزان می‌تواند ۴۸۰ هزار واحد دامی را تامین کند و در سال جاری در نهایت ۲۰ درصد علوفه متکی به مراتع تامین می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان بیان داشت: یک‌هزار و ۲۸ میلیارد تومان در سال جاری   کمبود علوفه در استان  داریم.

وی با اشاره به اینکه من نگران مرتع نیستم بلکه نگران یک میلیون جنگل طبیعی استان هستم، عنوان کرد: در ۲۰ سال گذشته با کمبود بارش در سطح استان روبه‌رو بودیم و به‌همین دلیل بیماری‌ها و آفت‌ها به این جنگل‌ها هجوم آوردند و تقریبا یک‌هزار هکتار از جنگل‌ها را به‌شدت تهدید می‌کنند و امسال در این زمینه بیشتر ضربه می‌خوریم، به‌طور مثال جنگل‌های بنه استان که ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال سن دارند توسط جوجه تیغی تنه آنها خورده می‌شود و ظرف  دو، تا سه ماه خشک شده و از بین می‌روند.

رجبی‌زاده با اشاره به اهمیت سرمایه‌گذاری در جنگل‌ها ادامه داد: در سال گذشته با توجه به  اینکه سال پر بارانی بود،  ۱۵۰ فقره آتش‌سوزی داشتیم که یک‌هزار و ۱۷۸ هکتار از جنگل‌ها و مراتع در شمال استان دچار حریق شدند و خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های مربوط توانستیم جلوی پیشرفت حریق را بگیریم و اگر این همکاری نبود حدود ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌ها را از دست می‌دادیم.

رجبی‌زاده با ابراز نگرانی از اینکه امسال پیش‌بینی آتش‌سوزی‌ها در اردیبهشت‌ماه را داریم زیرا مراتع خشک هستند، عنوان کرد: ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌ها و مراتع عامل انسانی دارد که ۷۵ درصد در ایام تعطیل بین ساعت ۱۱ تا ۱۷ بعد از ظهر اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/۸۰۰۱۸/ب/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول