اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

بررسی پرونده فارغ‌التحصیلان دانشسراها/ بلاتکلیفی 50 هزار معلم در آستانه بازنشستگی

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: اخیراً وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه‌ای مبنی بر عدم احتساب فاصله فراغت از تحصیل با استخدام فارغ‌التحصیلان دانشسراها صادر کرده است که در واقع افرادی که در شرف بازنشستگی هستند با این اطلاعیه، چند سال باید اضافه خدمت کنند.

بررسی پرونده فارغ‌التحصیلان دانشسراها/ بلاتکلیفی 50 هزار معلم در آستانه بازنشستگی

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: طی هفته‌های گذشته، موضوعی باعث رنجش تعدادی از معلمان در آستانه بازنشستگی شده است؛ این گروه از معلمان، فارغ‌التحصیلان دانشسراها هستند و از زمانی که فارغ‌التحصیل شده تا زمانی که به استخدام آموزش و پرورش درآمدند، یک مدتی را بلاتکلیف بودند.

سال‌های بلاتکلیفی این معلمان بر اساس رأی قبلی دیوان عدالت اداری، محاسبه شد اما حالا دیوان عدالت اداری، رأی دیگری داده است که رأی اول را نقض می‌کند. 

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «حکم اولیه دیوان عدالت درباره بازنشستگی فرهنگیان دانشسرایی را اجرا کنید» خواستار پیگیری هستند.

*گلایه‌های 50 هزار معلم در آستانه بازنشستگی

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در این خصوص اظهار کرد:  در آخرین جلسه کارگروه آموزش، به موضوع فارغ‌التحصیلان دانشسراها پرداخته شد.

وی ادامه داد: در دهه 70، وزارت آموزش و پرورش دو دسته نیرو جذب می‌کرد؛ یکی از طریق متعهدین خدمت که به دانشگاه تربیت معلم می‌رفتند. این گروه دیپلم داشتند و برای اخذ کارشناسی به دانشگاه می‌رفتند که برای این دسته، حکم رسمی صادر می‌شد؛ دسته دوم، دانشسراها بود که صدور حکم رسمی منوط به نیاز نیروی انسانی در آموزش و پرورش بود. 

* ماجرا از کجا شروع شد؟

امرایی اضافه کرد: اخیراً وزارت آموزش و پرورش اطلاعیه‌ای مبنی بر عدم احتساب فاصله فراغت از تحصیل با استخدام فارغ‌التحصیلان دانشسراها صادر کرده است که در واقع افرادی که در شرف بازنشستگی هستند با این اطلاعیه چند سال باید اضافه خدمت کنند.

وی با بیان اینکه این اطلاعیه حدود ۵۰ هزار نفر از معلمان را شامل می‌شود، گفت: افرادی از سال ۷۰ تا ۷۴ در دانشسراها مشغول به تحصیل شدند اما در آن زمان بر خلاف وضع کنونی آموزش و پرورش نیاز ضروری به نیروی انسانی نداشتند؛ به همین خاطر افراد که بعد از فارغ‌التحصیلی، یک تا چند سال گذشت تا استخدام شدند و البته این فاصله را بعدها برایشان به عنوان سابقه حساب کردند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: تا سال گذشته، این چند سال جزو سابقه حساب می‌شد اما دیوان عدالت اداری رأی داد که این سال‌ها به عنوان سابقه محسوب نمی‌شود و آموزش و پرورش هم مطابق رأی دیوان، اطلاعیه صادر کرد.

* مواد قانونی درباره متعهدین خدمت

امرایی با بیان اینکه آموزش و پرورش اعلام کرده است از افرادی که آن زمان وارد دانشسرا شدند، تعهد نگرفتیم، اظهار کرد: دانشسرا همان دوره متوسطه دوم یا دبیرستان قدیم بود که افرادی که به دانشسرا می‌رفتند، معلم می‌شدند.

وی اضافه کرد: ماده یک و ماده ۳ قانون متعهدین خدمت به آموزش و پرورش که مصوبه سال ۶۹ مجلس است، صریحاً اعلام می‌کند که دانش‌آموزان دانشسراها هنگام آغاز تحصیل خود باید تعهد خدمت به آموزش و پرورش بدهند و در همین ماده ۳ آمده است که حق استخدام در هیچ یک از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی ندارند و حتی حق شرکت در آزمون استخدامی را نیز ندارند.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور افزود: بر اساس ماده ۵، متعهدین در صورت فراهم نمودن موجبات عدم انجام یا قسمتی از تعهد خود به هر دلیل مکلف هستند که دو برابر هزینه‌های تحصیل و حقوق کارآموزی را به خزانه دولت پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم به شخصی بگوییم شما در هیچ آزمون استخدامی شرکت نکن و بعد هم که استخدامش کردیم، بگوییم آن سه، چهار سالی که جلوی شما را گرفتیم که در هیچ آزمونی شرکت نکنید، برایت حساب نمی‌کنیم. این موضوع ظلم در حق فرهنگیان است.

* شایسته نیست با معلمان هنگام بدرقه اینگونه رفتار کنیم

امرایی اظهار کرد: درست است که این معلمان در آن زمان در کلاس درس تدریس نمی‌کردند اما چرا وزارت آموزش و پرورش از آنها تعهد خدمت گرفته است.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: نظر ما و سایر اعضای کارگروه، این است که باید این سال‌های مذکور را برای فرهنگیان محاسبه کنیم؛ با شورای عالی آموزش و پرورش در ارتباط هستیم و تمام مدارک را هم از فرهنگیان دریافت کردیم و با فرهنگیان هم در همین جلسه به صورت ویدئوکنفرانس صحبت کردیم.

وی افزود: مقرر شد در جلسه بعدی، یک بررسی مفصل در این زمینه داشته باشیم و پیشنهاد دهیم وزارت آموزش و پرورش، لایحه‌ای را به مجلس ارسال کند؛ مجلس هم با قید فوریت، لایحه را بررسی کرده و تصوب کند.

امرایی تصریح کرد: شایسته نیست با معلمان هنگام بدرقه اینگونه رفتار کنیم و معلمان را نباید دلشکسته کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول