اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین تحولات در مأرب؛‌ نیروهای صنعاء به مقر نیروهای هادی نزدیک شدند

منابع خبری گزارش دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی 24 ساعت گذشته با پیشروی از سمت شمال غرب و غرب استان مأرب توانسته‌اند به مقر وزارت دفاع دولت مستعفی یمن نزدیک شوند.

آخرین تحولات در مأرب؛‌ نیروهای صنعاء به مقر نیروهای هادی نزدیک شدند

به گزارش گروه بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، مناطق اطراف شهر مأرب طی ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولات بسیار سریعی بود؛ که طبق گفته استاندار مأرب و از افراد وابسته به حزب اصلاح، این تحولات از نزدیک بودن سقوط مأرب خبر می‌دهد.

روزنامه «الاخبار» در این خصوص نوشت که نیروهای صنعاء طی ۲۴ ساعت گذشته توانسته‌اند همزمان با درگیری شدید با نیروهای «عبدربه منصور هادی»‌ رئیس دولت مستعفی یمن در شرقی‌ترین نطقه منطقه صراوح، خود را از دو محور به پایگاه نظامی «صحن الجن» در غرب شهر مأرب نزدیک کنند.

بر اساس این گزارش، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از درگیری شدید با نیروهای منصور هادی در شرقی‌ترین نقطه صراوح، بر مناطق وسیعی در اطراف دریاچه سد مأرب تسلط پیدا کرده‌اند بطوریکه طبق گفته برخی منابع در دولت مستعفی، این تحولات باعث شد «سلطان العراده» استاندار مأرب و از افراد وابسته به حزب اصلاح، روز چهارشنبه، به رئیس دولت مستعفی یمن خبر نزدیک بودن سقوط شهر مأرب را ابلاغ کند.

الاخبار می‌نویسد که همزمان با این تحولات، برخی از رؤسای قبایلی که همچنان در کنار ائتلاف سعودی-اماراتی می‌جنگند، به سوی صنعاء پایتخت یمن رهسپار شده‌اند تا پیش از آنکه دیر شود، مناطق خود را از این درگیری‌ها کنار بکشند چراکه آنها بهتر از هر کس دیگری منطقه را می‌شناسند و خوب می‌دانند که تسلط نیروهای صنعاء بر کوه‌های «الخشب» به معنای سقوط یکی از مهم‌ترین مناطق راهبردی غرب شهر است چراکه با این پیشروی پایگاه صحن الجن و فرماندهی نظامی منطقه سوم از قابل رویت خواهد شد و نیروهای هادی سیطره خود را بر مهم‌ترین راه‌های کمک‌رسانی که مرکز استان را به جبهه‌های شمالی غربی متصل می‌کند، از دست خواهند داد.

این روزنامه لبنانی در ادامه گزارش داد که طی ۲۴ ساعت گذشته، همزمان با حملات هوایی دیوانه‌وار جنگنده‌های ائتلاف سعودی، درگیری‌ها از جبهه‌های شمال غرب مأرب گرفته تا جنوب غرب و شمال آن شدت گرفته است؛ اما با این حال،‌ ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند، بر کوه‌های الخشب مسلط شوند و درگیری‌ها را به مواضعی جلوتر و موازی با پایگاه صحن الجن در غرب شهر مأرب بکشانند.

یک منبع قبیله‌ای در این خصوص به الاخبار خبر داد که نیروهای صنعاء توانسته‌اند لوله‌های نفتی منطقه «الدشوش» که میدان نفتی «صافر»‌ را به استان الحدیده متصل می‌کند، تحت کنترل خود درآورند.

طبق گفته این منبع، پس از تسلیم شدن دو گردان نظامی و تحویل تجهیزاتشان به نیروهای صنعاء، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنین توانسته‌اند بر جبهه «المشجح» مسلط شوند.

از سوی دیگر، منبع یادشده می‌افزاید که نیروهای صنعاء در «البلق القبلی»‌ نیز پیشروی داشته‌اند و بر مناطق جدیدی از دریاچه سد مأرب تسلط یافته‌اند بطوریکه در عملیات سحرگاه پنجشنبه «عرم السد» تحت کنترل آتش‌باری آن‌ها در آمده و میزان تسلط آن‌ها بر این سد به ۸۵ درصد رسیده است.

این منبع در ادامه همچنین گفت که نیروهای هادی تپه الخشب و کوه‌های الخشب را از دست داده‌ند و زیر آتش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از منطقه‌های «اسد۱» و «اسد۶» در الدشوش در شمال غرب شهر مأرب خارج شده‌اند که طبق گفته این منبع، نیروهای هادی با پشتیبانی فشرده جنگنده‌های ائتلاف سعی کرده‌اند الخشب را در نبردی که به مدت شش ساعت به طول انجامیده، پس بگیرند؛‌ اما باز هم موفق نشده‌اند.

 الاخبار می‌نویسد، پس از آنکه نیروهای صنعاء، سحرگاه روز گذشته، با یک موشک بالستیک میانبرد نیروهای هادی را بر هم ریختند، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند از «حمه الدیره» در شمال غرب مأرب فراتر بروند و به سوی پایگاه نظامی که اتاق عملیات ائتلاف سعودی و مقر وزارت دفاع دولت هادی را در خود جای داده پیشروی کنند که این یعنی پیشروی از دو محور به سوی پایگاه صحن الجن.

این روزنامه لبنانی در ادامه گزارش می‌دهد که برخی از مناطق در جبهه‌های غرب مأرب شاهد درگیر‌ی‌های شدیدی بودند که در جریان آن، از انواع مختلفی از اسلحه استفاده شد به ویژه در «الطلعه الحمراء» که این منطقه نیز پس از پیشروی گسترده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های شمال غرب شهر و گذر از اردوگاه «السویدا» و دره «ـایدات الراء»، دیگر در آستانه سقوط قرار گرفته است.

الاخبار با توجه به این تحولات می‌گوید که اکنون عملا درگیری‌ها در اطراف مناطق غربی استان متمرکز شده که با توجه به این پیشروی‌ها، نیروهای منصور هادی در روزهای سه‌شنبه و صبح روز چهارشنبه برای کاستن از میزان فشار در غرب و شمال غرب مأرب سعی کردند در جنوب و شمال مأرب و به صورت مشخص در جبهه‌های «مراد» و «العلم» درگیری‌هایی ایجاد کنند که در دست‌یابی به این هدف نیز ناموفق بوده‌اند زیرا ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، نیروهای هادی را در شرق «العلم الابیض» محاصره کردند و «سیف عبد الرب الشدادی» ‌فرمانده تیپ ۱۵۹ پیاده‌نظام هادی را در درگیری‌های «جبل المراد»‌ به شدت مجروح کردند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول