اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

چین سفیر ژاپن را احضار کرد

وزارت امور خارجه چین با احضار سفیر ژاپن، مراتب اعتراض پکن را به رهاسازی پساب نیروگاه اتمی فوکوشیما در اقیانوس آرام به اطلاع توکیو رساند.

چین سفیر ژاپن را احضار کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه چین پنجشنبه شب سفیر ژاپن را جهت اعتراض به تصمیم توکیو برای آزاد کردن پساب نیروگاه هسته‌ای «فوکوشیما»، فراخواند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، «وو ژیانگهائو» دستیار وزیر امور خارجه چین در دیدار با «هایدیو تارومی» سفیر ژاپن در پکن گفت: «تصمیم ژاپن، مسائل جهانی مربوط به محیط زیست اقیانوسی، سلامت عمومی بین‌المللی و امنیت مردمانی که در کشورهای همسایه زندگی می‌کنند را نادیده می‌گیرد».

این دیپلمات چینی افزود: «این تصمیم احتمالاً قوانین و مقررات بین‌المللی را نیز نقض می‌کند. این اقدام درخور یک کشور مدرن و متمدن نیست. چین نارضایتی عمیق و مخالفت جدی خود را علیه آن، اعلام می‌کند».

ژیانگهائو از ژاپن درخواست کرد در تصمیم خود بازنگری کرده و کمیته‌ای متشکل از کارشناسان بین‌المللی از جمله متخصصان چینی را برای تصمیم‌گیری درباره پساب این نیروگاه تشکیل دهد.

دولت ژاپن پیش‌تر اعلام کرده بود، قصد دارد پساب رادیواکتیو این نیروگاه را در یک بازه زمانی دو ساله، تدریجاً به داخل اقیانوس آرام رها کند. مقامات ژاپنی می‌گویند این پساب‌ها تصفیه شده‌اند و با استانداردهای ایمنی بین‌المللی مطابقت دارند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه اعلام کرد که از طرح ژاپن برای رها سازی پساب نیروگاه فوکوشیما حمایت می‌کند.

در پی وقوع زلزله به قدرت ۹ درجه در مقیاس ریشتر و سونامی متعاقب آن در تاریخ ۱۱ ماه مارس ۲۰۱۱ در شمال شرقی ژاپن، گداخت هسته‌ای ۶ رآکتور نیروگاه «دائیچی» در مجاورت شهر فوکوشیما، منجر به انفجار آن شد. به‌طوری که تشعشعات اتمی آن حتی به سواحل روسیه نیز رسید.

بعد از اقدامات چند ساله دولت ژاپن، سرانجام ۲۱ فروردین ماه ۱۳۹۸ به دنبال کاهش چشمگیر میزان تشعشعات اتمی، اولین گروه از ساکنان به این ناحیه بازگشتند اما روند پاکسازی منطقه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول