اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«دوشنبه» میزبان رایزنی‌های رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا در چارچوب سفر رسمی وارد تاجیکستان و با مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

«دوشنبه» میزبان رایزنی‌های رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «آن لینده» رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزیر امور خارجه سوئد در سفر رسمی به تاجیکستان وارد شد و با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

دیدار رحمان و لینده در محل «قصر ملت» در شهر دوشنبه برگزار و طی آن طیف وسیعی از مسائل مربوط به همکاری تاجیکستان و سوئد و همچنین موضوعات همکاری در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این ملاقات رحمان تاکید کرد که تاجیکستان به توسعه همکاری با سوئد به عنوان شریک قابل اعتماد در اروپا توجه زیادی دارد.

دو طرف تقویت و گسترش همکاری‌های متقابل سودمند در زمینه‌های مختلف سیاسی، روابط بین پارلمانی، اقتصاد و تجارت، آموزش، امنیت و تغییر اقلیم را ضروری خواندند.

در این نشست وضعیت فعلی روابط تاجیکستان و سازمان امنیت و همکاری اروپا در چارچوب سه بعد سیاسی و نظامی، اقتصادی و زیست محیطی و انسانی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در رابطه با پیامدهای ویروس کرونا، پیشنهاد شد که در چارچوب همکاری سازمان امنیت و همکاری اروپا برنامه‌های خود را برای کاهش پیامدهای این بیماری متمرکز و کمک‌های عملی و فنی را در این زمینه افزایش دهد.

ضمن این دیدار در مورد حل مسائل حاد روز، پیشگیری و از بین بردن تهدیدات و چالش‌های جهان مدرن، مانند مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و تامین مالی آنها، قاچاق مواد مخدر و سلاح‌های سبک، جرایم اینترنتی و جرایم سازمان یافته فراملی صحبت کردند.

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا و وزیر امور خارجه سوئد به نوبه خود به تلاش‌های طرف تاجیکی برای انجام تعهدات خود در قبال این سازمان و همچنین نقش برجسته «دوشنبه» در پیشبرد ابتکارات جهانی آب تاکید و از ابتکارات رئیس جمهور تاجیکستان برای اعلام سال 2025 میلادی به عنوان «سال جهانی حفاظت از یخچال‌ها» حمایت کرد.

لینده در چارچوب این سفر با «سراج الدین مهر الدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان نیز ملاقات و همکاری دوجانبه و چندجانبه با سوئد و همچنین تعامل طرفین در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا را بررسی کردند.

طرفین همچنین در بخش دیگری وضعیت در منطقه و افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

دو طرف بر اهمیت مبارزه مشترک با چالش‌های معاصر، مانند تاثیر کووید 19 بر اقتصاد، تغییر اقلیم، مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سایبری تاکید کردند.

مهرالدین خاطرنشان کرد تاجیکستان سازمان امنیت و همکاری اروپا را به عنوان بستر مهمی برای گفت و گوی سازنده می‌داند و علاقه مند به گسترش روابط با این سازمان در هر سه بعد نظامی و سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی و انسانی است.

طرفین در چارچوب روابط دوجانبه آمادگی خود را برای استفاده از فرصت‌های موجود جهت افزایش همکاری در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، انرژی، آموزش، امنیت، گردشگری و تغییر اقلیم ابراز داشتند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا از فوریه سال 1994، زمان جنگ داخلی، فعالیت خود را در تاجیکستان آغاز کرد و طی این مدت برای اجرایی برنامه‌های مختلف در این کشور ده ها میلیون دلار اختصاص داده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول