اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد وامانده در تولید گوشت و مرغ!/ از آمارهای متناقض تا فقر تخصص در حوزه تولید

اینجا استانی است که علاوه بر نبود صنعت در کشاورزی و دامداری هم روزگار خوشی دیده نمی‌شود استانی که برای تامین نیازهای اولیه خود در حوزه کشاورزی و دامداری با مشکل مواجه است.

کهگیلویه و بویراحمد وامانده در تولید گوشت و مرغ!/ از آمارهای متناقض تا فقر تخصص در حوزه تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج؛ استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های محروم در زمینه صنعت و صنایع کوچک و بزرگ است و شاید سهم استان از صنعت کشور به نیم درصد هم نرسد.

در حالی که منابع و ذخایر کهگیلویه و بویراحمد از بسیاری استان‌های وسیع و پر جمعیت کشور بیشتر و چندین و چند برابر است استانی که ۱۰ درصد روان‌ آب‌های ایران، ۲۵ درصد نفت و گاز کشور، ۲۰ درصد جنگل های زاگرس را داشته و دارای معادن کم نظیر از جمله فسفات و دارای گنجینه گیاهان دارویی در بین همه استان‌های کشور است.

اما استان همچنان از صنعت و واحدهای تولیدی صنعتی به اندازه سایر استان‌های کشور محروم است اما بعد از صنعت که این استان وضعیت خوبی ندارد امیدواری همه به کشاورزی و دامداری است شاید وقتی نام کهگیلویه و بویراحمد به زبان می‌آید همه از استانی مملو از دام و طیور و زنبور عسل در ذهن خود تصویر می‌سازند.

مع‌الاسف اینجا استانی است که علاوه بر نبود صنعت در کشاورزی و دامداری هم روزگار خوشی دیده نمی‌شود استانی که برای تامین نیازهای اولیه خود در حوزه کشاورزی و دامداری با مشکل مواجه است برای نمونه بیشترین مورد مرغ نیاز استان از استان‌های دیگر به ویژه فارس و گاه استان‌های همجوار تامین می‌شود.

اما آمارهای متناقض که همیشه تیشه به ریشه استان زده در بحث مرغ نیز بیداد می کند در حالی که تا پیش از این آمار مرغ‌داری‌های تعطیل استان بیش از نصف اعلام می شد اکنون مسئولان استانی عنوان می‌کنند که ۷۰ درصد ظرفیت تولید مرغ در استان فعال بوده و تنها ۳۰ درصد مورد نیاز از بیرون وارد می‌شود.

به گزارش فارس استانی که جمعیت اندکی بیش از ۷۰۰ هزار نفر داشته و تمامی ظرفیت‌ها از آب و زمین و خوراک دام و طیور و سایر نیازها برای تولید گوشت مرغ و گوسفند را هم داراست معلوم نیست که چرا باید برای تولید مرغ به سایر استانها وابسته باشد.

در سال های اخیر یکی از دلایل مشکلات تولید مرغ و گوشت گوسفند به رکود واحدهای تولیدی بر می گردد که عدم نظارت بر این واحدها و انحراف در تسهیلات و هزینه کرد آن در جاهای دیگر باعث شده که چنین بلایی بر سر تولید استان بیاید.

نظارت‌های ضعیف و رحم و مروت که ناظران نسبت به دوستان و همفکران سیاسی و هم طایفه‌ای‌ها داشته‌اند موجب شده که امروز کهگیلویه و بویراحمد وارد کننده مرغ باشد و توان تولید گوشت مرغ و گوسفند را برای جمعیت تنها ۷۰۰ هزار نفری نداشته باشد.

استاندار کهگیلویه بویراحمد در بازدید از واحد کشتار مرغ یاسوج با بیان برخی واقعیت‌ها به موضوع اهلیت افراد در حوزه تولید اشاره می کند که بدون مطالعه وارد این حوزه شده‌اند.

حسین کلانتری معتقد است که نداشتن اهلیت به دلیل نبود تخصص و مدیریت‌های ضعیف و البته مشاوره‌های آن چنانی در حوزه تولید موجب بروز چنین وضعیتی برای استان کهگیلویه و بویراحمد شده است.

او البته به فرمان رهبری در سال جدید مبنی بر پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها اشاره می‌کن که باید برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی همه ارکان استان به خصوص بانک‌ها با رویکردی متفاوت و با عزمی جدی پای کار باشند.

انتهای پیام/82009

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول