اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

60 درصد درخواستها به مجوز کسب و کار ختم شد/ متوسط استعلام کسب و کارها 14 مورد است

اطلاعات به دست آمده از سامانه سام مجوزهای کسب و کار وزارت اقتصاد نشان می‌دهد 60 درصد درخواست‌های کسب و کاری به مجوز ختم شده و همچنین متوسط استعلام نیز 14 مورد بوده است.

60 درصد درخواستها به مجوز کسب و کار ختم شد/ متوسط استعلام کسب و کارها 14 مورد است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سامانه‌ وزارت اقتصاد که بخشی از حوزه مجوزهای کسب و کار تلقی می‌شود «سام» نام دارد.

براین اساس کل درخواست مجوزهای ثبت شده 1.4 میلیون درخواست بوده که از این میزان 60 درصد به صدور مجوز منتهی شده است که تعداد آن به بیش از 884 هزار مورد می‌رسد. همچنین  یک میلیون 464 هزار درخواست مجوز صنفی ثبت شده که به بیش از یک میلیون یعنی 72 درصد پاسخ داده شد.

 سامانه سام به عنوان بخشی از پنجره واحد کسب‌وکار کشور در حوزه صدور مجوزهای کسب‌وکار، یک سیستم اطلاعاتی تحت وب و قابل دسترسی در هر زمان و هر مکان است که فناوری اطلاعات و ارتباطات را به عنوان عامل توانمندساز به کار میگیرد تا دبیرخانه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب وکار از طریق این سامانه بتواند به ایفای وظایف قانونی خود در زمینه نظارت بر زمانبندی و وضعیت فرایند صدور مجوزهای کسب وکار توسط دستگاه‌های اجرایی بپردازد و ضمن اطلاع رسانی به متقاضیان دریافت مجوزها، در صورت بروز مشکل در فرایند صدور مجوز، در مدت زمان تعیین شده توسط قانون اقدامات لازم را برای رفع مشکلات موجود بر سر راه صدور مجوزهای کسب وکار انجام دهد.

فعالیتها، عملیات و مشخصات کارکردی سامانه سام نشان دهنده نحوه اجرا عملیات توسط سامانه و تعامل با کاربران می‌باشد. وظیفه این سامانه دریافت درخواست مجوز از مردم، تحویل آن به دستگاه اجرایی مربوطه، تبادل استعلامات اولیه مرتبط با مجوزهای بین دستگاه های اجرایی و نهایتاً تحویل مجوز صادر شده به درخواست کننده مجوز است.

این سامانه به دنبال این است که متقاضیان مجوزها بدون سردرگمی، مجوزهای خود و استعلامات مربوط به آن را فقط از یک نقطه قابل پایش عمومی از حاکمیت درخواست نمایند تا با شناسایی گلوگاهها و موانع موجود در شبکه مجوزدهی کشور که با شاخص های کمی نظیر مدت زمان صدور مجوز، هزینه صدور، مدارک دریافتی از متقاضیان و تعداد استعلامات مرتبط برای مجوزها، ضمن ایجاد وحدت رویه در صدور، عملکرد دستگاههای اجرایی رصد و سنجیده شود. اطلاعات جداول زیر مربوط به بازه زمانی 97.5.1 تا 1400.1.8 است.

در این سامانه بالغ بر 4 میلیون 829 هزار استعلام پایه اخذ شده که به کل آن پاسخ داده شده است.

تعداد استعلامات اخذ شده در مورد گواهی ماده 186 قانون مالیات‌های مستقیم نیز 977 هزار مورد بوده که میانگین پاسخگویی به آن 3.4 روز است و 98 درصد آن به نتیجه رسید.

براساس گزارش عملکرد وزارت اقتصاد در بخش کسب و کار،  براساس اطلاعات گردآوری و به روزرسانی شده، که از بررسی 1368 مجوز با فرض متغیر بودن تعداد مجوزها در کشور، استخراج شده است، تعداد کل استعلامات بالغ بر 10598 مورد است.

این بدان معنی است که اگر یک نفر بخواهد همه 1368 مجوز بررسی شده کسب و کار را دریافت نماید، باید 10598 مدرک، استعلام یا فیش پرداختی را تهیه و به دستگاههای اجرایی تحویل دهد. در واقع با توجه به تعداد کل مجوزها، متوسط تعداد تقریبی استعلام و مدارک برای هر مجوز، 8 مورد است.

همچنین تعداد کل عناوین استعلام‌ها، مدارک و سرویس‌ها بالغ بر 759 عنوان است که با توجه به تعداد کل استعلامات، متوسط تعداد تقریبی برای هر عنوان استعلام 14 مورد است.

آنچه به اختصار آمد، اهمیت و الزام در اولویت بالا قرار گرفتن ساماندهی نظام مجوزدهی کشور توسط حاکمیت و مراجع صدور مجوز را به درستی و روشنی تبیین کرد است. باید به این نکته نیز توجه داشت که این آمار مربوط به دریافت فقط یکبار مجوز است و تکرار درخواست و صدور مجوزها در ان دخالت داده نشده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول