اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

بازگشایی مدارس در هاله‌ای از ابهام/ اعلام قطعی برگزاری حضوری امتحانات با کدام مجوز؟!

آموزش و پرورش اعلام کرده است امتحانات خرداد پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار می‌شود اما نقش ستاد کرونا در تصمیم‌گیری برای برگزاری حضوری امتحانات چیست؟ آیا آموزش و پرورش در اعلام قطعی برگزاری حضوری امتحانات دانش‌آموزان، مجوز ستاد کرونا را گرفته است؟!

بازگشایی مدارس در هاله‌ای از ابهام/ اعلام قطعی برگزاری حضوری امتحانات با کدام مجوز؟!

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: این روزها که کرونا در اکثر نقاط کشور به رنگ قرمز درآمده است، نگرانی درباره امتحانات دانش‌آموزان به‌ویژه پایه‌های نهم و دوازدهم که آموزش و پرورش اصرار بر برگزاری حضوری این امتحانات را دارد، بیشتر شده است.

مادر یک دانش‌آموز پایه دوازدهم به خبرنگار فارس گفت: «آمارها حاکی از این است که تعداد مبتلایان و تعداد فوتی‌ها بیشتر شده است و حتی می‌گویند دیگر بچه‌ها و جوانان از ویروس کرونا در امان نیستند، پس چطور وزارت آموزش و پرورش اصرار دارد که امتحانات دانش‌آموزان حضوری باشد؟».

وی ادامه داد: «یکی از دلایلی که مسؤولان مطرح می‌کنند این است که امتحانات باید حضوری باشد چرا که در سرنوشت فرزندان ما یعنی کنکور تأثیر دارد؛ اگر فرزند من سالم نباشد، کنکور به چه دردی می‌خورد؛ این چه حرفی است که به خاطر کنکور باید بچه‌ها را در شرایط خطر قرار داد؟!».

* برگزاری حضوری امتحانات با کدام مجوز؟! 

همیشه وزارت آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات یا بازگشایی مدارس، عنوان می‌کرد که تابع نظر ستاد کروناست؛ محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه سفر به استان آذربایجان غربی در این خصوص گفت: «کماکان متقاضی برگزاری حضوری برخی آزمون‌ها که در سال‌های گذشته حضوری بوده‌اند مانند پایه‌های نهم و دوازدهم هستیم، زیرا تأثیرگذار هستند و اگر خللی ایجاد شود و مورد مناقشه قرار گیرد، ممکن است حقوق دانش‌آموزان تضییع شود؛ بنابراین ترجیح ما این است که دانش‌آموزان در یک آزمون هماهنگ حضوری شرکت کنند، مگر آنکه وضعیت کشور این اجازه را به ما ندهد که در آن صورت باید تدبیر دیگری بیندیشیم».

وزیر آموزش و پرورش در این گفت‌وگو به تصمیمات ستاد کرونا به صورت صریح اشاره نکرده است و جالب اینکه، خبری روز 25 فروردین امسال در پورتال وزارت آموزش و پرورش منعکس شد مبنی بر اینکه امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری خواهد بود.

خسرو ساکی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در جلسه مجازی معاونان آموزش متوسطه کشور با اشاره به روند برگزاری امتحانات خرداد 1400، اظهار کرد: «بر اساس مصوبه 977 شورای عالی آموزش و پرورش، امتحانات خردادماه 1400، فقط برای دانش آموزان پایه «نهم» و «دوازدهم» به صورت حضوری است و در سایر پایه‌ها و دروس غیر فنی و پایه فنی، مسؤولیت ارزشیابی دروس، برعهده مدیر مدرسه و بر اساس «تصمیم شورای مدرسه» خواهد بود».

وی گفت: «امتحانات داوطلبان آزاد، جهشی، ایثارگران و بزرگسالان به صورت حضوری است و امتحانات دروس شایستگی‌های فنی و استانداردهای مهارت، شاخه های تحصیلی فنی، حرفه‌ای و کاردانش نیز به صورت حضوری بوده و سؤالات بر اساس «وضعیت قرمز» طراحی خواهد شد».

حتی مدیرکل آموزش و پرورش برخی استان‌ها نیز با قاطعیت اعلام کردند که امتحانات نهایی حضوری برگزار می‌شود.

فرحناز قائدامینی مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری 20 فروردین امسال، گفت: «امتحانات نهایی دانش‌آموزان قطعا به صورت حضوری برگزار می‌شود ولی نحوه برگزاری امتحانات غیرنهایی به وضعیت مناطق بستگی دارد».

مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: «بازگشایی مدارس نیز مطابق دستورالعمل  قبلی است و بر اساس وضعیت رنگ‌بندی در هر منطقه حضور و آموزش متناسب با آن خواهد بود و هم‌اکنون نیز آموزش‌ها طبق همین دستورالعمل ادامه دارد».

* نقش ستاد کرونا در تصمیم‌گیری برای برگزاری حضوری امتحانات چیست؟

اکنون این سؤال مطرح است که نقش ستاد کرونا در این تصمیم‌گیری کجاست؟ آیا آموزش و پرورش در اعلام برگزاری حضوری امتحانات دانش‌آموزان، مجوز ستاد کرونا را گرفته است؟

آیا ستاد کرونا از هم اکنون یعنی در فروردین اعلام کرده است که وضعیت کشور از نظر کرونا در خرداد بهتر خواهد شد و آموزش و پرورش می‌تواند، امتحانات را برگزار کند؟

و اینکه اگر چنین چیزی مطرح است، چرا مسؤولان وزارت بهداشت و ستاد کرونا، چیزی اعلام نکردند و چرا آموزش و پرورش، در اخبار خود به مصوبه ستاد کرونا اشاره نمی‌کند؟

وزارت آموزش و پرورش برگزاری بازگشایی مدارس در بهمن سال گذشته، از ستاد کرونا مصوبه گرفت و بر اساس آن مصوبه، فعالیت مدارس در مناطق زرد و آبی با توجه به شرایطی آغاز شد.

* معلمان 13 کشور در اولویت اول دریافت واکسن کرونا قرار دادند

در این بین، موضوعاتی مطرح شده است مبنی بر اینکه اگر قرار است مدارس باز شود، امکان واکسیناسیون معلمان و دانش‌آموزان نیز فراهم شود.

محسن حاجی میرزایی چند روز پیش در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری کلاس‌های حضوری مدارس، منوط به واکسیناسیون دانش‌آموزان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا است و آموزش ‌و پرورش چه تصمیمی در این رابطه اتخاذ کرده است، گفت: تصمیم‌گیری برای واکسیناسیون دانش آموزان در مدارس بر عهده ستاد ملی مقابله با کروناست و اولویت‌بندی‌ها برای دریافت واکسن کرونا در آن ستاد انجام می‌شود و اگر بنا باشد از ابتدای مهرماه سال جاری، کلاس‌ها به‌صورت حضوری برگزار شود انتظار داریم فرهنگیان و دانش آموزان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار گیرند».

حاجی میرزایی ادامه داد: «در بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد از مجموع کشورهای دنیا در 76 کشور، معلمان را در  اولویت‌ دریافت واکسن کرونا قرار داده‌اند و در 13 کشور نیز اولویت اول خود را به این قشر اختصاص داده‌اند؛ وزارت آموزش‌ و پرورش نیز پیشنهاد خود را برای در اولویت قرار گرفتن معلمان جهت دریافت واکسن کرونا به ستاد ملی مقابله با کرونا منعکس خواهد کرد».

 البته وزیر آموزش و پرورش اشاره نکرده است که پس تکلیف حضور معلمان و دانش‌آموزان در خرداد در زمان برگزاری امتحانات چه خواهد شد؟ آیا در آن زمان خطر وجود دارد یا خیر؟

* وضعیت امتحانات خرداد در شرایط کرونا

محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرسی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس در پاسخ به این پرسش که «آیا این امکان وجود دارد که در صورت برگزاری حضوری امتحانات نهایی پایه‌های نهم و دوازدهم، معلم و دانش‌آموزان واکسیناسیون شوند؟»، گفت: «تحقق آن بعید است. چون امتحانات قاعدتا باید در خرداد برگزار شود و فکر نمی‌کنم با اولویت بندی ستاد ملی کرونا، بحث واکسیناسیون در این مدت کوتاه برای دانش‌آموزان و معلمان محقق شود».

وی ادامه داد: «البته دانش‌آموزان و معلمانی که اصطلاحا در گروه‌های پر خطر قرار می‌گیرند، خودبه خود در اولویت وزارت بهداشت هستند ولی برای بقیه عموم جامعه، به نظر نمی آید که امکانش وجود داشته باشد». 

محسن بیگی در پاسخ به پرسش که «اگر شرایط کرونا اگر ادامه پیدا کند، تکلیف امتحانات نهایی چه می شود؟»، اظهار کرد: «قاعدتاً باید فرمول جدید دنبال شود؛ اگر وضعیت ادامه یابد باید بازه زمانی امتحانات طولانی‌تر شود و حوزه‌های امتحانی افزایش یابد تا تراکم کمتر باشد».

وی در واکنش به این جمله که ممکن است امتحانات مجازی باشد، گفت: «گزینه اصلی، برگزاری امتحانات نهایی به صورت حضوری است اما اگر شرایط به صورت ویژه‌ای اتفاق بیفتد، بحثش متفاوت است و باید به شیوه دیگر دنبال کنند. اما آن چیزی که مدنظر است این بوده که امتحانات به صورت حضوری باشد». 

* برنامه آموزش و پرورش برای گروه‌های پرخطر نسبت به کرونا

آموزش و پرورش عنوان کرده است که اگر قرار باشد امتحانات به صورت حضوری برگزاری شود، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کند اما وضعیت دانش‌آموزان و معلمان در معرض خطر چه خواهد شد؟

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: «معلمان و عوامل اجرایی که در گروه‌های پرخطر هستند نباید به عنوان مراقبان امتحانات یا مصحح و امثال اینها حضور داشته باشند و ممنوع است. این ممنوعیت چه شرایط قرمز باشد و چه نباشد، وجود دارد؛ به عبارت دیگر گروه‌های پر خطر نباید در محل برگزاری آزمون حضور یابند».

وی درباره دانش‌آموزان نیز افزود: «تعداد دانش‌آموزانی که در گروه پرخطر هستند، به نسبت کمتر است ولی در سال گذشته به صورت جداگانه برایشان آزمون برگزار ‌شد. مثلا بچه هایی که بیماری زمینه‌ای داشتند در اتاق دیگری جدا از سایر دانش‌آموزان آزمون گرفته شد و در صورت برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم، امسال نیز همینگونه خواهد بود».

به گزارش فارس، هنوز تا امتحانات خرداد ماه زمان باقی مانده است و شرایط کرونا امکان بازگشایی مدارس را هنوز نداده است؛ به عبارت دیگر در این شرایط، بازگشایی مدارس در هاله‌ای از ابهام است.

اما واقعیت و درست‌ترین اقدام این است که آموزش و پرورش، با درک نگرانی‌های خانواده‌ها، در صورتی که صلاح را بر برگزاری حضوری امتحانات دانش‌آموزان می‌داند، این اقدام را با هماهنگی ستاد ملی کرونا انجام دهد و از اطلاع‌رسانی های بدون هماهنگی خودداری کند! و اگر مجوزی هم گرفته شده است، این مجوز نیز اطلاع‌رسانی شود.

هرچند که در این حدود یکساله گذشته وقتی آموزش و پرورش اعلام می‌کند که ستاد کرونا مجوز داده است، باز برخی از همان ستاد کرونا، اعلام می‌کنند که مخالف بازگشایی مدارس هستند‌! 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول