اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

پیازهای انبار شده اشک کشاورزان خراسان شمالی را درآورد

پیاز در خراسان شمالی، این روزها قبل آنکه پوستش جداشده و تیزی چاقو را لمس کرده باشد اشک کشاورزان را درآورده و مسؤولان به‌جز اما و اگر کردن، راهکار دیگری برای آن عنوان نمی‌کنند.

پیازهای انبار شده اشک کشاورزان خراسان شمالی را درآورد

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، هرسال از روزگار تلخ پیازکاران در رسانه‌ها گفته‌شده و دوباره سال بعد همان سناریوی ارزانی پیاز، نداشتن انبار مناسب، کشت بیش‌ازحد پیاز شیرین، کمبود و گرانی بذر پیاز قرمز، عدم‌حمایت دولت، عدم همکاری کشاورزان در تغییر نوع کشت و دلایل دیگر باعث شده این ماجرای تلخ هرسال تکرار می‌شود.

پیاز استان خراسان شمالی در این روزها قبل آنکه پوستش جداشده و تیزی چاقو را لمس کرده باشد اشک کشاورزان را درآورده و مسؤولین جز اماواگر نمودن راهکار دیگری برای آن عنوان نمی‌کنند.

البته هستند مسئولانی که در تلاش بوده تا این مسأله را به‌صورت موقتی همچون موضوع مرغ، روغن، نان و دیگر اقلام فیصله دهند اما ظاهراً این نوع مدیریت‌های لحظه‌ای جوابگو نبوده و بعد از مدتی مجدداً مشکل از دل بازار سر برمی‌آورد.

پیاز صادراتی کشاورز، از صادرات جاماند

معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی در مورد صادرات پیاز اظهار کرد: در حوزه صادراتی که عمده خریداران پیاز ما کشور عراق و هندوستان هستند، تمایلی به خرید نوع پیاز «زرگان» ندارند و بیشتر به دنبال خرید پیاز قرمز بامزه تند هستند که پیاز کاران ما باوجود به توصیه‌های تجار و صادرکنندگان و حتی جهاد کشاورزی به دلیل گرانی قیمت بذر و کاهش عملکرد تمایلی به کشت این ارقام ندارند و قطعاً در هنگام فروش دچار مشکل می‌شوند.

سید محمد پاکمهر، نماینده مردم بجنورد، مانه‌وسملقان، رازوجرگلان و گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: دولت برای فروش پیاز به کشورهای همسایه دیر اقدام کرد و آن‌ها نیز نیاز خود را از طریق دیگر فراهم کرده و پیاز ایران را نخریدند، در شرایط فعلی نیز دولت اگر بخواهد به فروش تضمینی دست بزند باقیمت بسیار پایینی آن را از کشاورز می‌خرد که صرفه اقتصادی ندارد.

اتمام زمان فروش به‌موقع پیاز زرد

در ادامه عبدالله یوسفی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ضمن اشاره به ۱٠ هزار تن پیاز انبارشده در استان افزود: پیاز یکی از محصولاتی است که توسط سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی می‌شود اما ازآنجایی‌که زمان برداشت این محصول در استان قیمت آن کمتر از قیمت بازار بود، کشاورزان تمایلی برای فروش آن نداشتند.

وی گفت: اکنون نیز که از زمان خرید تضمینی پیاز در استان گذشته دیگر خرید این محصول توسط سازمان تعاون روستایی انجام نمی‌شود.

دولت، پیاز کل کشور را نخریده، چه رسد به پیاز ناچیز و کم خراسان شمالی!

سرپرست مدیریت زراعت جهاد کشاورزی خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد اظهار کرد: مسأله پیاز یک موضوع کشوری و کلان است و دولت ۹۵ درصد پیاز کشور را نخریده است چه برسد به خریدن پیاز ناچیز خراسان شمالی که چندان هم به چشم نمی‌آید. 

وی گفت: برای حل این مشکل پیش‌آمده می‌توان از تعاون روستایی کمک گرفت و یا این پیاز را باقیمت ارزان بین مردم به فروش رساند که البته هزینه حمل‌ونقل آن بالاست. 

پژمان شهابی در مورد اینکه برای مسأله حمل‌ونقل و فروش پیازها می‌شود از نیروهای جهادی استفاده نمود بیان کرد: اگر مشکل حمل‌ونقل و فروش پیاز حل شود می‌توان گروه‌های جهادی را با کشاورزان مرتبط کرد تا قبل خراب شدن به دست مردم و یا نیازمندان حاشیه شهر برسد. 

گروه‌های جهادی کمک می‌کنند اما مسؤولین، کمک نمی‌خواهند!

پس از پیگیری‌های خبرنگار فارس برخی نیروهای جهادی آمادگی خود جهت کمک به جهاد کشاورزی در بحث حمل‌ونقل پیاز را اعلام کردند اما مسؤول مربوطه پس‌ازآن پاسخگو نبوده و کار را نیمه‌تمام رها کرد.

پس از صحبت با مسؤولان مختلف پرونده‌ی پیازهایی که جوانه‌ی گندیده شدن را در لایه‌های خود حس کرده‌ و به‌زودی به زباله تبدیل می‌‌شود گشوده مانده است. 

همه از علت کثرت پیاز استان سخن می‌گویند اما کسی به فکر پیدا کردن چاره‌ای برای دسترنج کشاورزان که در انبارها در حال خراب شدن است نبوده و همچنان توپ تقصیر میان سازمان‌های مختلف در حال چرخیدن است. 

وجه خوبی ندارد که در ماه مبارک رمضان و ماه برکت، سرنوشت میزان زیادی پیاز دور ریختن و نابودی باشد، کمترین کار قابل انجام، تبدیل پیاز به فراورده‌های دیگر همچون پیاز سرخ‌شده  و فروش آن است که از همان نیز غفلت شده است.

از مسؤولان توقع می‌رود که دلسوزانه‌تر خادم این مردم باشند. 

انتهای پیام/ج/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول