اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

پرونده انحراف و منحرفین بسته نشده!

یکی از دلایل و ریشه های اصلی انحراف از مسیر اسلام و انقلاب سرکشی و قدرت طلبی، فساد و آراسته شدن دنیا و زینت های آن در چشم مبارزین سابق است.

حوزه سیاسی خبرگزاری فارس، یادداشت- مهدی فضائلیمطالعه تاریخ صدر اسلام و همینطور مرور وقایع انقلاب، پدیده‌ای شگفت انگیز و عبرت آموز را در برابر ما به نمایش می گذارد و آن عبارتست از چرخش افراد انقلابی و پا به رکاب به سمت غیرانقلابی و گاهی ضد انقلاب شدن!

نمونه‌های شاخص صدر اسلامش که نام آنها را زیاد شنیده ایم _البته محدود  به این دو نفر نبوده_ طلحه و زبیر هستند و در انقلاب خودمان هم که فراوان!

این را هم یادآوری کنم که این پدیده به اسلام و انقلاب اسلامی اختصاص ندارد و نمونه های آن در انقلاب های دیگر هم وجود داشته و نظریه پردازی هایی هم برای آن شده است. 

علت و ریشه این پدیده چیست؟

ایام ماه مبارک رمضان است؛ ماهی که نام و مرام امیرالمؤمنین بیش از ایام دیگر مورد توجه قرار دارد لذا هم از این جهت و هم از این نظر که این پدیده در دوران خلافت امام علی(ع) بسیار پر رنگ بود و حضرت هم در باره آن سخنان زیادی فرموده اند،پای فرمایشات ایشان می نشینیم و ریشه این معضل را به اختصار از زبان امیر کلام دنبال می کنیم.

امام علی(ع) در خطبه‌های مختلف در این باره مطالب مهمی فرموده‌اند که اینجا مجال برای همه آنها نیست،از جمله در خطبه سوم نهج‌البلاغه معروف به خطبه شقشقیه.

حضرت در این خطبه پس از روایت فشرده و صادقانه از آنچه پس از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام بر سر خلافت آمد،ماجرای خلافت خود پس از عثمان را بیان می فرمایند و سپس به سه گروه ناکثین،قاسطین و مارقین اشاره‌ می کنند.

عجیب است که هیچ یک از دشمنان آشکار و علنی امیرالمؤمنین که تیغ بر علیه ایشان کشیدند،یهودی و مسیحی نبودند و همه از به ظاهر مسلمانان بودند،انهم مسلمانانی غالبا" خوش سابقه و خوش نام.
آنگاه‌ حضرت این پدیده را ریشه یابی می کنند و چنین می فرمایند: «کَأَنَّهُمْ لَمْ یَسْمَعُوا کَلَامَ اللَّهَ یَقُولُ» ( تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ).

گویا مخالفین نشنیده‏اند که خداوند سبحان (در قرآن کریم س 28 ى 83) مى‏ فرماید: « سراى جاودانى را قرار دادیم براى کسانى که مقصودشان سرکشى و فساد در روى زمین نمى‏باشد، و جزاى نیک براى پرهیزکارانست»
سپس می افزایند: « بَلَى وَ اللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَ وَعَوْهَا وَ لَکِنَّهُمْ حَلِیَتِ الدُّنْیَا فِی أَعْیُنِهِمْ وَ رَاقَهُمْ زِبْرِجُهَا.»
( آرى سوگند بخدا این آیه را شنیده و حفظ کرده‏ اند، و لیکن دنیا در چشمهاى ایشان آراسته و زینت آن آنان را فریفته است (پس دست از حقّ برداشته سرکشى نموده در روى زمین فساد و آشوب بر پا کردند).

آری یکی از دلایل و ریشه های اصلی انحراف از مسیر اسلام و انقلاب سرکشی و قدرت طلبی، فساد و آراسته شدن دنیا و زینت های آن در چشم مبارزین سابق است.

چه بسا افرادی که سختی ها و شکنجه‌های دوران مبارزه یا دوران دفاع مقدس را تحمل کردند اما چرب و شیرین دوران پیروزی پس از انقلاب یا سازندگی پس از دفاع مقدس آنها را فریفت!

البته حب دنیا و قدرت طلبی همه دلیل این انحراف نیست و دلایل دیگری چون بی بصیرتی، بدعت ها، تأثیرپذیری از فرزندان و نزدیکان غیرانقلابی، ممزوج شدن حق و باطل و...نیز در این انحراف مؤثر است که حضرت در سخنان دیگری بعضا" به آنها اشاره کرده اند.

توجه به این نکته نیز مهم است که اولا " این انحراف یکباره پدیدار نمی شود و معمولا" تدریجی است و ثانیا" بسیاری مواقع منحرفین نه تنها خود را منحرف نمی دانند بلکه در مسیر صواب تصور می کنند. 

چنانچه قرآن در آیه ۱۰۴ سوره کهف زیانکارترین مردم را اینگونه معرفی می فرماید: «الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیُهُمْ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَهُمْ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یُحْسِنُونَ صُنْعًا » (زیانکارترین مردم) آنها هستند که (عمر و) سعی‌شان در راه دنیای فانی تباه گردید و به خیال باطل می‌پنداشتند که نیکوکاری می‌کنند.

پایان سخن اینکه، پرونده انحراف و منحرفین بسته نشده و هر زمان ممکن است انقلابیون فعلی و هر کدام از ما نیز خدای ناکرده دچار این آفت بشویم. راه مصون ماندن از این آفت خطرناک پرهیز از دنیاطلبی، بی تفاوت نبودن در باره گناهان و همراهی با ولی خداست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول