اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

چرا صنعاء بر روی هدف گرفتن آرامکو متمرکز شده است؟

یک وبگاه یمنی با اشاره به این که، صنعاء اخیرا، بر روی هدف قرار دادن تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در عمق خاک سعودی متمرکز شده‌ و دیگر تنها به هدف قرار دادن تاسیسات نظامی سعودی‌ها بسنده نمی‌کند، به بررسی اهداف این امر پرداخت.

چرا صنعاء بر روی هدف گرفتن آرامکو متمرکز شده است؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برای دومین‌بار طی کمتر از یک هفته، نیروهای صنعاء، غول نفتی «آرامکو» را در عمق خاک سعودی هدف قرار دادند. اما به راستی هدف صنعاء از این اقدام و تمرکز بر هدف قرار دادن تاسیسات این شرکت نفتی چیست؟

پایگاه خبری «الخبر الیمنی» طی یادداشتی به این موضوع پرداخت و نوشت: « در جدیدترین عملیات تهاجمی نیروهای صنعاء در عمق خاک سعودی، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن از هدف قرار گرفتن تاسیسات آرامکو در «جازان» با هفت موشک بالستیک از مجموع ۱۱ پهپاد و موشک بالستیک استفاده شده در این عملیات، خبر داد.»

در ادامه این یادداشت آمده است: آرامکو که ستون فقرات اقتصاد عربستان سعودی است، در جازان، تاسیسات راهبردی متعددی دارد که مهمترین آنها پالایشگاه جازان است که روزانه نزدیک به ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین عربی را که به قیمت بالایش معروف است، تولید می‌کند. این پالایشگاه که در سال ۲۰۱۸ تکمیل شد، وجه دیگر آرامکو پس از تاسیسات این شرکت در منطقه صنعتی «الجبیل» بود.

تصاویری که تاکنون از جازان به دست رسیده، بیانگر آتش‌سوزی‌ مهیب و وارد آمدن خسارات مالی بالا در این تاسیسات است که احتمالا به توقف کوتاه مدت فعالیت این پالایشگاه منجر خواهد شد. نیروهای صنعاء در این مامورین از سامانه موشکی جدیدی از نوع «سعیر» در کنار پهپادها برای غیرفعال کردن سامانه پدافندی پاتریوت استفاده کرده‌اند. امری که بیانگر وارد آمدن خسارات زیاد چه در تاسیسات آرامکو و چه سامانده پدافندی است که قادر به رهگیری و انهدام موشک‌ها و پهپادهای یمنی نیست.

بنا بر این گزارش، حمله به آرامکو در عملیات اخیر، در ادامه حملات چند روز پیش صنعاء است که طی آن با ۱۷ پهپاد و موشک بالستیک، عمق خاک سعودی هدف قرار گرفت. عملیاتی که با نام «سی‌ام شعبان» نام گرفت و به گفته سخنگوی نیروهای مسلح یمن، طی آن تمرکز اصلی بر روی هدف قرار دادن تاسیسات آرامکو در الجبیل و جده بود.

بنا بر این تحلیل، صنعاء  از آغاز حملات هوایی در عمق خاک سعودی که در پاسخ به تشدید حملات هوایی ائتلاف سعودی علیه مأرب و سایر استانهای یمن، انجام می‌داد، صرفا بر روی حمله به اهداف نظامی مانند فرودگاه أبها، فرودگاه الملک خالد در خمیس مشیط و سایر پایگاه‌های نظامی در جازان و ریاض متمرکز بود اما اکنون، بر روی حمله به اهداف اقتصادی مانند شرکت آرامکو متمرکز شده است. به راستی هدف از این اقدام نیروهای یمنی چیست؟

برای عربستان سعودی، آرامکو بزرگترین منبع درآمد ملی و ستون فقرات اقتصاد کشور است. به اعتقاد کارشناسان روسی، هدف قرار گرفتن تاسیسات این شرکت به معنای محدود کردن توانمندی‌های ریاض برای تامین عملیات‌های آن در ریاض و خرید مواضع بین‌المللی به منظور عدم اعمال فشار بر سعودی‌ها برای عقب‌نشینی فوری از جنگ یمن است.

بنا بر این گزارش، از نظر صنعاء، هدف قرار دادن آرامکو در این زمان، پیام‌های زیادی را به همراه دارد. نخست این‌که، این حمله در پاسخ به محاصره تحمیلی سعودی‌ها و توقیف کشتی‌های سوخت و جلوگیری از ورود آنها به بندر الحدیده از بیش از یک سال پیش است. ضمن اینکه ریاض حاضر به جدا کردن بعد انسانی از سیاسی و نظامی نیست و برای تحقق اهداف و دستاوردهای سیاسی خود پس از شکست نظامی، همچنان بر مرتبط کردن این پرونده‌ها با یکدیگر لجاجت می‌ورزد.

هدف قرار دادن آرامکو در سایه نشانه‌های موجود مبنی بر ورود نیروهای صنعاء به مأرب، سعودی‌ها را مقابل یک امتحان دشوار قرار می‌دهد، آن هم این‌که اگر ریاض اقدام به بمباران میدان‌های نفتی و تاسیسات مأرب کند، صنعاء نیز همه توانمندی‌های خود را علیه آرامکو به کار می‌گیرد.

در پایان این یادداشت آمده است که صرف‌نظر از اهداف صنعاء از متمرکز شدن بر حمله علیه تاسیسات آرامکو، داده‌های موجود نشان می‌دهد که این شرکت به عنوان یک شریان حیاتی سعودی‌ها در مسیر آن است که در مرحله آتی، هدف نیروهای صنعاء باشد و مهم‌تر از آن، این است که در صورت تداوم و تشدید حملات نظامی ائتلاف سعودی علیه یمن و تعلل در مذاکرات، این تاسیسات به گونه‌ای هدف موشک‌های جدید یمن قرار می‌گیرد که آینده آن به خطر خواهد افتاد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول