اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

هلال| دلسوز نبودن برای دین خانواده و جامعه مانع استجابت دعاست

حجت‌الاسلام سعیدیان گفت: یکی از عوامل حبس دعا، عدم دعوت به سمت دین و دلسوز نبودن برای دین خود، خانواده و جامعه است.

هلال| دلسوز نبودن برای دین خانواده و جامعه مانع استجابت دعاست

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، ویژه‌برنامه هلال به مناسبت ماه رمضان، در قالب سخنرانی‌های کوتاه به صورت روزانه در خروجی‌های خبرگزاری فارس برای مخاطبان منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام علی سعیدیان در قسمت چهارم این برنامه با اشاره به اینکه یکی از عوامل حبس دعا، عدم دعوت به سمت دین و دلسوز نبودن برای دین خود، خانواده و جامعه است، اظهارداشت: در رابطه با دعوت به دین خدا براساس روایات، چند نکته وجود دارد. اول اینکه اگر اراده کردیم واقعا یار برای دین خدا جذب کنیم تا مورد لطف قرار گیریم و به تبع دعایمان مستجاب شود، نباید فرد دعوت شونده را تحقیر کنیم.

وی افزود: نباید در این فضا به سمت داد زدن رفت، گاهی تعدی به ناموس صورت می‌گیرد، داد زدن مجاز است اما اگر جوانی در جایی خطا کرد، باید با قول لین با او صحبت کرد. خداوند در خصوص فرعون با آن پیشینه‌اش می‌فرماید: ای موسی و ای هارون اذْهَبا إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌ / فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَیِّناً ... او که فرعون بود. این‌ها بچه‌ها و شیعیان امیرالمومنین و ایتام آل محمد هستند و جاهایی داد زدن ما عین دفع از دین و دشمن درست کردن برای راه خداست. زمانی که با مهربان صحبت کنید، کارش را راه بیندازید، جوابگو خواهد بود و این زرنگی شماست. بنابراین احدی را نباید تحقیر کرد که پیامبر(ص) فرمود احدی را نباید تحقیر کنید چه بسا او در درگاه خدا از شما برتر باشد.

سعیدیان ادامه داد: دومین راه برای دعوت‌گری که از عوامل استجابت خداست، رعایت تدریج است. یعنی از یک فرد نخواهیم تا یکباره به تمام خوبی‌ها رجوع کند، همین که گام به گام و قدم به قدم جلو بیاید، از تاریکی به سمت نور خواهد آمد. همین که فرد ابتدا خدا و دین را پذیرفت، کم کم باقی مسائل الهی را هم خواهد پذیرفت. تحول‌های ناگهانی استثناهای تاریخ بوده که الان قصه و افسانه شده است. باید صبر کرد، حتی ممکن است خسته شوید اما باید تحمل کنید زیرا بعد از هر سختی، آسانی و آرامش است.

این سخنران مذهبی گفت: سومین راه برای دعوت موضوع‌شناسی است. آن موضوعی که بنا دارید در خصوص آن صحبت کنید، بشناسید و اگر بلد نیستید، حرف نزنید. امام صادق(ع) به ابوخالد کابلی می‌فرمود منبر نرود در حالی که مقرب و ملا بود اما به مؤمن الطاق می‌فرمود که منبر برود. روزی ابوخالد گلایه کرد که چرا تبعیض قائل می‌شوید و من می‌فرمایید منبر نروم اما به او اجازه منبر رفتن می‌دهید. حضرت فرمود: تو زمانی که از خدا و دین سخن می‌گویی خوب اوج می‌گیری اما خوب فرود نمی‌آیی. مومن هم خوب اوج می‌گیرد و هم خوب فرود می‌آید. یعنی بلد است کار را به سرمنزل مقصود برساند بنابراین علم و بیان خوب تحصیل کنیم بعد حرف بزنیم والا حرف نزنیم زیرا بسیاری از حرف نزدن‌های ما خیر است.

وی با اشاره به اینکه چهارمین راه مکان شناسی و زمان شناسی است یعنی کی و کجا بگوییم، تصریح کرد: یعنی نباید جلوی افراد تذکر دهیم. از امیرالمومنین سوال شد اگر بخواهید فردی را از گناهی دور کنید، اولین کاری که می‌کنید چیست؟ ایشان فرمودند: لباسم را روی صورتش می‌اندازم تا آبرویش حفظ شود و بعدا با او حرف می‌زنم.

سعیدیان افزود: غالبا دعوت‌گری‌های خود را باید با خیری مثل وام، هدیه، مهر، محبت، گره‌گشایی همراه کنیم تا تاثیر کند. اگر ما نسبت به دین خدا غیرت داشته باشیم، خدا نیز به ما غیرت خواهد داشت و دعاهای ما مستجاب خواهد شد.

فیلم این سخنرانی را اینجا ببینید:

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول