اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پزشکیان: نه به نفع لاریجانی کنار می‌روم و نه عارف حتی اگر تَکرار کنند/ باید برای مقابله با کرونا اعلام حکومت نظامی شود!

عضو کابینه اصلاحات که برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده گفت با لاریجانی ائتلاف نمی‌کند و به نفع دیگر کاندیداهای اصلاح‌طلب نیز کنار نخواهد رفت.

پزشکیان: نه به نفع لاریجانی کنار می‌روم و نه عارف حتی اگر تَکرار کنند/ باید برای مقابله با کرونا اعلام حکومت نظامی شود!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با مسعود پزشکیان، سیاستمدار اصلاح طلب و نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دولت‌ها فقط حرف زدند و شعار دادند

- ما یک سیاست های کلی داریم که سیاست های کلی مقام معظم رهبری است که هر شخصی روی کار بیاید باید در چارچوب این سیاست ها حرکت کند.

- اگر دولت هایی که در این ۲۰ سال آمدند چشم انداز توسعه کشور را در دستور کار قرار می دادند و به آن عمل می کردند ما امروز اینجا نبودیم که الان هستیم. پس دولت ها فقط حرف زدند و شعار دادند. 

- بنابراین سیاست من برای اداره کشور تا حدود زیادی مشخص است و نیازی به نوشتن برنامه ندارد. بنا نیست یک برنامه ای بنویسم که در تضاد با برنامه توسعه پنج ساله باشد. 

اینکه هر کس روی کار می‌آید یک جهت‌گیری تازه تعریف کند دیوانگی است

- یکی از دلایلی که ۶ برنامه توسعه به اهداف خود نرسیده این است که هر کس که روی کار می آید، به سلیقه خود این برنامه را اجرا می کند و استراتژی واحدی وجود ندارد.

- بنده معتقدم هرکس که رئیس جمهور شد باید بر مبنای سیاست های کلی نظام حرکت کند و صرفاً تاکتیک ها و جهت گیری هایی که در دوره های قبلی معیوب بوده را اصلاح کند. اینکه هر کس که روی کار می‌آید، یک جهت‌گیری تازه تعریف کند، دیوانگی است. 

مخالف وضع موجود هستم

- مگر سیاست های کلی وضع موجود را قبول می کند؟ مگر قرار نبود در منطقه اول شویم؟ چرا نیستیم؟ برای اینکه نتوانستیم سیاست های کلی را پیاده سازی کنیم. بنابراین شکی نیست که منتقد وضع موجود هستم.

- البته وضع موجود تنها به دولت بازنمی گردد. به مجلس، قوه قضاییه و نحوه دخالت همین چهره های تاثیرگذار و اصطلاحا الیت نیز مرتبط است. یعنی اینطور نیست که شما یک فرد یا یک قوه را مقصر وضع موجود بدانید.

برجام نبود نمی توانستیم با چین توافق کنیم!

- همین تفاهنامه‌ای که با چین امضا کردیم کار درستی است. اما باید حواست را جمع کنی که سرت کلاه نرود.

- ما به دستاوردی رسیدیم که آمریکا در این مدت خودش را کشت که یک قطعنامه علیه ما صادر کند ولی نتوانست. به آن دستاورد رسیدیم که آدمی مثل ترامپ اگر می توانست در این نبرد پیروز شود، باز هم رئیس جمهور آمریکا می شد.

- به این دستاورد رسیدیم که کشورهایی مثل چین و روسیه و حتی اروپایی ها علیه آمریکا رای دادند و ما امروز می توانیم با چینی ها قرارداد همکاری امضا کنیم. در صورتی که در زمان اوباما چین و روسیه علیه ما در شورای امنیت سازمان ملل رای می دادند.

- همین که ما الان می‌توانیم با چین و روسیه صحبت کنیم و اروپایی ها علیه آمریکا در سازمان ملل رای می‌دهند آیا شکست برجام است یا پیروزی آن؟ می‌خواهم بگویم یکی از مزیت های برجام این بود که آمریکا را منزوی کرد. 

- به نظر من برجام پنجره‌ای را برای ما باز کرد که بتوانیم قدرت چانه زنی‌مان را بالا ببریم. شما تصور می‌کنید اگر برجام را امضا نمی کردیم سفره های مردم رنگین می شد؟ 

باید برای مقابله با کرونا اعلام حکومت نظامی شود!

- من از روز اول گفتم که ساختار ستاد ملی کرونا علمی نیست. یک ستاد جنگ باید تشکیل می شد که دولت بخشی از این ستاد می بود. 

- این ستاد اختیارات کافی را ندارد. مثلا من الان می گویم باید حکومت نظامی اعلام شود. آیا ستاد کرونا قابلیت اجرا آن را دارد؟ قطعا اینطور نیست. چرا که مجلس باید آن را تصویب کند. 

- باید حکومت نظامی اعلام می شد تا کرونا جمع شود. نظر من این است که اگر یک ماه آنجایی که کرونا شناسایی شد، قرنطینه می شد، این ویروس در سراسر کشور پخش نمی شد.

- کاری که چین کرد. چین استان ووهان را که ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت دارد را با قدرت قرنطینه کرد و توانست ویروس را کنترل کند.

- علت این که ما نمی توانیم ویروس را کنترل کنیم این است که قدرت تصمیم گیری نداریم. با شل کن سفت کن نمی توان کرونا را جمع کرد. این ویروس امروز بیشتر از داعش از ما تلفات می‌گیرد. 

به نفع لاریجانی یا عارف کنار نمی روم

- در رابطه با این که گفته می شود ممکن است گزینه ائتلافی با آقای لاریجانی باشم یا به نفع عارف کنار بروم باید بگویم من با هیچکس در این رابطه صحبت نکردم و قرار هم نیست با کسی ائتلاف کنم ولی در جمع‌بندی اگر رای مردم هرچه باشد، سر خم می‌کنم. 

- قبل از انتخابات اگر جمع بندی نظر مردم در نظرسنجی این باشد که مثلا فرد دیگری بهتر از بنده است، به نفع او کنار می روم. 

- جمع‌بندی نظر مردم می‌تواند در نظر نهایی من موثر باشد ولی اینکه یک نهادی به من بگوید که چکار کنم و یا فردا یک نفر گفت تَکرار می‌کنم، نه من این رویه را نمی پذیرم. 

- تا آنجایی که من می دانم، مبنای نظر جبهه اصلاحات ایران، نظرسنجی از مردم است. البته فارغ از این بحث ها مسئله اصلی اصلاح طلبان این است که گزینه دیگری ندارند و معلوم نیست که حتی من یا آقای عارف نیز تایید صلاحیت شویم. 

به دنبال این هستم که مشارکت اجتماعی در انتخابات بالا برود

- من خودم بین اصلاح طلبی و اصولگرایی فرقی قائل نیستم ولی به هر حال دو جهت گیری در انتخابات مطرح است.

- بنده به دنبال این نیستم که حتما رئیس جمهور شوم. به دنبال این هستم که مشارکت اجتماعی در انتخابات بالا برود.

- اگر ما توانستیم مشارکت ملی را محقق کنیم، آن زمان هر شخصی که رای آورد باید از ظرفیت تمامی افراد فارغ از جهت گیری های سیاسی استفاده کند. 

هنر این است که همه مردم را حتی آن ضدانقلاب را جذب کنیم

- تصور من این است که اگر می‌خواهیم شرایط فعلی کشور را اصلاح کنیم، باید با حفظ اصول اصلاحات کنیم. هنر این است که همه مردم را حتی آن ضدانقلاب را جذب کنیم. 

- در بین اصولگراها اگر یک نفر به سمت صلاح برود، قبولش دارم، اما اگر نرود و بخواهد همه جامعه را با نگاه تنگش درست کند و هرکس مثل او نگاه نکند، به او کافر گفته شود، قبولش ندارم. مگر ما در یک مملکت شیعی نیستیم؟ پس باید کاری بکنیم تا همه جذب بشوند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول