اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

با پلیس تقلبی؛ از شاهرخ‌خان بازرس تا کارآگاهان سارق/ مراقب مأمورنماها باشید!

لباس نظامی برتن کرده‌اند؛ بیسیم و اسلحه و دستبند به همراه دارند. خود را مأمور معرفی کرده و از مردم اخاذی، سرقت و کلاهبرداری می‌کنند اینها «مأمورنما» یا همان پلیس‌های تقلبی هستند.

با پلیس تقلبی؛ از شاهرخ‌خان بازرس تا کارآگاهان سارق/ مراقب مأمورنماها باشید!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس - مریم عرب انصاری: «شاهرخ» سرکرده باند چهارنفره‌کلاهبرداری و سرقت است. لباس فرم نظامی بر تن کرده و با معرفی خود به عنوان مأمور به بهانه بازرسی، رانندگان خودروها را مجبور به ایست می‌کرد.

رانندگان از همه جا بی خبر هم با فرمان ایست ‌پلیس تقلبی‌ متوقف شده و شاهرخ و دوستانش با پیاده کردن راننده و دیگر سرنشینان، خودرو را به سرقت می‌بردند.

باند شاهرخ  ‌با ثبت 41 فقره کلاهبرداری و سرقت  به  ارزش ریالی 20 میلیارد در نهایت توسط کارآگاهان پلیس آگاهی تهران شناسایی و دستگیر شدند.

***

پرونده دوم: سرقت 20 تخته فرش در پوشش مامور پلیس آگاهی

باند اخاذی در بازار تهران راه انداخته بودند. به واحدهای صنفی مراجعه و خود را مأمور پلیس آگاهی معرفی کرده و از صنوف اخاذی می کردند تا در نهایت با بهره‌گیری از شیوه‌های پلیسی و اطلاعاتی دستگیر شدند.

تعداد 15 تخته تابلو فرش نفیس و 6 تخته فرش را به سرقت بردند؛ تحت عنوان پلیس آگاهی به عنف، واحد فرش فروشی شده و بعد از ضرب و جرح مالک، سرقت را انجام می‌دادند. 

***

پرونده سوم: دستگیری مامور تقلبی با 30 فشنگ جنگی

خود را مأمور ناجا معرفی کرده بود، قصد فریب شهروندان را داشت اما قبل از هر گونه اقدام در محدوده شهر آفتاب شناسایی و دستگیر شد. در بازرسی از خودرویش یک دست لباس نظامی و یک اسلحه کمری جنگی با 30 فشنگ کشف شد.

***

پرونده چهارم: زورگیری مسلحانه در غرب تهران

در‌ شهرک‌ قدس یک‌دستگاه خودروی پژو 405 سفیدرنگ با سه سرنشین که لباس سبز رنگ به تن داشته و مجهز به تجهیزات نظامی از قبیل دستبند و اسلحه بودند جلوی یکی از شهروندان را گرفته و با عنوان این که مظنون است سوار بر خودرویشان  می کنند.

در ادامه به دستان مرد جوان دستبند زده و همه مدارک، 6 میلیون تومان پول نقد، ساعت مچی و حتی کارت‌های بانکی را به بهانه این که مشخص شود که آیا متعلق به خودش هست یا نه را در دستگاه خودپردازی که همراهشان است کشیده و رمز را از پسر جوان می‌پرسند.

بعد از چند دقیقه هم دستبند را از دستان پسر باز کرده و از خودرو پیاده‌اش کرده و می گویند گوش بزنگ باش! هر وقت که تماس گرفتیم باید خودت را سریع به کلانتری برسانی!

در نهایت این سارقان مسلح و مامورنما توسط کارآگاهان پلیس آگاهی تهران شناسایی شدند به واسطه مشخصات همان صاحب حسابی که موجودی کارت‌های مالباخته را به حسابش ریخته بودند؛ اگرچه در ابتدا صاحب حساب دستگاه پوز منکر دست داشتن در  سرقت بود و مدعی شد که دستگاه را را در اختیار برادر همسرش قرار داده، اما بعد از دستگیری متهم دوم، مشخص شد که هر دو نفر از عاملان سرقت مسلحانه بوده‌اند چراکه شاکیان آنها را شناسایی کردند.

***

پرونده پنجم: مامور آب، سارق بود!

تحت عنوان مامور اداره آب زنگ خانه را زدند.اول یک نفر پشت در بود اما به محض بازشدن در همدستانش نیز وارد خانه شدند.بعد از ورود با تهدید، دست و پای پیر زن صاحب خانه و فرزندانش را بستند و در مقابل چشمانشان حدود نیم کیلو طلا و چند میلیون تومان وجه نقد را سرقت کردند. پلیس هم بعد از شکایت در چهار عملیات جداگانه چهار عضو این باند را شناسایی و دستگیر کرد.

***

پرونده ششم: اخاذی با نشان دادن کلت و دستبند

تعدادی از شهروندان محدوده بازار با تنظیم شکایتی به پلیس اعلام کردند که فردی با معرفی خود به عنوان مأمور به بهانه‌های مختلف از آنها مبالغی را گرفته است ‌که بلافاصله ماموران کلانتری بازار برای بررسی موضوع وارد عمل شدند.

در تحقیقات مشخص شد که متهم با نشان دادن تجهیزات نظامی از جمله کلت کمری و دستبند از شهروندان اخاذی می‌کرد که در نهایت هنگامی که سوار بر خودرویش بود شناسایی و متوقف شد.

جالب است متهم در ابتدای دستگیری سعی کرد که تجهیزات نظامی‌اش را از خودرو به بیرون پرتاب کند که در بررسی‌ها مشخص شد که تجهیزات نظامی‌اش تقلبی بوده است.

متهم بعد از دستگیری اعلام کرد که تجهیزات نظامی قلابی را برای جذابیت همراه داشته، اما بعد از مواجهه حضوری با 11 نفر شاکی چاره‌ای جز اعتراف نداشت و در نهایت به 20 فقره کلاهبرداری در پوشش مأمور نیروی انتظامی اعتراف کرد.

***‌

پرونده هفتم: سرقت با برچسب محموله قاچاق

شاکی با موتورسیلکت سه چرخه باری در حال حمل محموله مواد غذایی بود که سه جوان که بر خودروی پراید سفید رنگ سوار بودند جلویش را گرفته و با معرفی خود به عنوان  مأمورپلیس و به بهانه این که محموله مواد غذایی همراهش قاچاق است، دستبند فلزی به دستش زده و با تهدید کلت کمری سوار بر پراید کردند.

در ادامه هم یکی از سارقان پشت موتور سه‌چرخه نشسته و به یک محله خلوت رفتند.بعد محموله غذایی را به پراید منتقل کرده و به مالباخته هم گفتند برای پیگیری ماجرا به پلیس آگاهی تهران مراجعه کن.

درنهایت با‌ شکایت‌‌ مالباخته، کارآگاهان موفق به شناسایی سارقان شدند.

در ادامه مشخص شد که سارقان به این شیوه 2 سرقت مسلحانه دیگر هم انجام داده اند. 

درنهایت در عملیات ضربتی سارقان دستگیر شده و به 5 فقره سرقت مسلحانه با همدستی سه نفر دیگر از دوستانشان اعتراف کردند.

***‌

پرونده هشتم: اخاذی از واحدهای صنفی تحت عنوان مامور شهرداری

خود را مأمور شهرداری معرفی کرده و از واحدهای صنفی و دستفروشان خیابان اخاذی می‌کردند؛ حتی اینقدر اعتماد به نفس داشتند که پس از بازدید از واحدهای صنفی و ورود خسارت به اموال آنها، مبالغی را از متصدیان واحدهای صنفی دریافت می‌کردند.

درنهایت این دو شرور توسط مرکز عملیات پلیس امنیت عمومی تهران شناسایی شدند؛ بررسی‌های پلیسی نشان از این داشت که هر دو پیشتر به جرم شرارت دستگیر شده بودند. در نهایت دستگیرشدگان به 5 فقره اخاذی به ارزش 5 میلیارد ریال اعتراف کردند.

***

پلیس: صرف داشتن البسه یا تجهیزات نظامی بیانگر مأمور بودن فرد نیست

اینها نمونه‌های کوچکی از پرونده‌های تشکیل شده تحت عنوان «مامورنما» در پلیس تهران هستند که مجرمان با پوشیدن لباس‌های نظامی، همراه داشتن تجهیزات نظامی اسلحه، دستبند و بیسیم و معرفی خود به عنوان مأمور از شهروندان اخاذی، کلاهبرداری و سرقت می‌کردند.

موارد را با سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی پایتخت در میان گذاشتیم.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت تصریح کرد: شهروندان باید هوشیاری لازم را داشته و بدانند که صرف داشتن البسه یا تجهیزات نظامی بیانگر مأمور بودن فرد نیست؛ پس به راحتی تسلیم اینگونه افراد نشده و اموال خود را در اختیار آنها قرار ندهند و در صورت مشکوک شدن سریعا با پلیس 110 تماس بگیرند.

رئیس پلیس آگاهی پایتخت افزود: چنانچه فرد یا افرادی خود را پلیس یا مأمورین دولتی معرفی کردند قبل از هر اقدامی سعی شود در محل پر تردد توقف کرده و در ابتدا کارت شناسایی و حکم مأموریت ممهور به مهر یگان اعزام کننده را مطالبه کنید؛ همچنین‌ به شماره خودروی مورد استفاده افرادی که خود را پلیس یا مامورین دولتی معرفی می کنند کاملا توجه داشته و حتی المقدور نوع ، رنگ و مدل خودرو  را بخاطر بسپارید.

وی به ‌رانندگان خودروهای حامل بار نیز توصیه کرد: برای استراحت در پارکینگ های مجاز و نقاط پر تردد توقف کرده و از توقف در نقاط تاریک و خلوت خصوصا به صورت انفرادی خودداری کنند؛رانندگان خودروهای حامل بار سعی کنند به صورت زوجی یا گروهی حرکت کرده و از دستگاه جی پی اس در داخل خودرو به صورت مخفی استفاده کنند؛ همچنین مواد خوراکی و آشامیدنی را از افراد غریبه و ناشناس قبول نکرده و مورد مصرف قرار ندهند.

وی گفت: افراد حتی المقدور از تردد در نقاط خلوت و تاریک خودداری کرده و هنگام استفاده از تلفن همراه هوشمند در معابر از هندزفری استفاده کنند؛ همچنین استفاده از وسائط نقلیه عمومی مانند اتوبوس ، مترو ، تاکسی و .. و تردد کمتر با مسافربرهای شخصی می تواند از بروز جرایم زورگیری بکاهد.

سردار لطفی به موارد ایمنی هنگام مراجعه به بانک و در اختیار داشتن وجه نقد پرداخت و تصریح کرد: حتی‌المقدور از دریافت وجه نقد به میزان زیاد از بانک و حمل آن به صورت پیاده خودداری کنید؛هنگام مراجعه به بانک ، محوطه داخل و خارج بانک را زیر نظر داشته و در صورت مشاهده افراد مشکوک بلافاصله مراتب به پلیس 110 اطلاع داده شود ؛ همچنین باید در نظر داشت همواره مجرمین فرصت طلب در کمین هستند لذا رعایت اصول ایمنی و حفاظتی به هنگام حمل وجه نقد یا چکهای مسافرتی مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد:در هنگام انجام معاملات سنگین مالی، زمان و مکان مراجعه به بانک ها جهت دریافت یا واریز وجه در حضور سایرین عنوان نشود.

و اما توصیه نهایی:

اگر افرادی به عنوان ماموران سازمان‌های مختلف به درب منزل مراجعه کردند، قبل از شناسایی کامل و رؤیت کارت و مدارک شناسایی از ورود آنان به منزل اکیدا جلوگیری کنید.

در صورت مواجهه با افرادی که خود را پلیس، مامور ادارات و یا شرکت های حفاظتی و مراقبتی معرفی می کنند حتما از آنان کارت شناسایی معتبر و در صورت لزوم حکم ماموریت  بخواهید و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک بلافاصله موضوع را از طریق تلفن 110 به پلیس اعلام کنید.

دقت کنید به هیچ عنوان برای شناسایی افراد، اقدام به بازکردن درب منزل نکرده و این مورد را به فرزندان خردسال خود نیز  آموزش دهید.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول