اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

ال جی و سامسونگ 4700 میلیارد تومان به گمرک ایران بدهکارند

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ال جی 3 هزار میلیارد تومان و سامسونگ هزار و 700 میلیارد تومان بدهی گمرکی به کشورمان دارند که پرونده آنها هم اکنون در قوه قضائیه در حال رسیدگی است.

ال جی و سامسونگ  4700 میلیارد تومان به گمرک ایران بدهکارند

علی‌اکبر کریمی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره مصوبه ممنوعیت واردات لوازم خانگی با برند سامسونگ و ال‌جی اظهار داشت: ما درباره تعامل با کشورهای خارجی در حوزه واردات و صادرات بایستی همواره منافع و مصالح ملی را به عنوان اولین اولویت در نظر بگیریم؛ شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی سال‌های متمادی در بازار ایران حضور داشته و عملاً در بازار لوازم خانگی ایران جولان می‌دادند.

وی افزود: با آنکه ظرفیت‌های تولیدی بسیار خوبی از گذشته‌های دور در حوزه لوازم خانگی داریم و توسعه چشمگیری هم داشته است و حتی صادرات هم به کشورهای همسایه داریم ولی متأسفانه حضور گسترده شرکت‌های خارجی تولیدکننده لوازم خانگی و از جمله سامسونگ و ال‌جی و همچنین واردات قاچاق این لوازم باعث شد صنعت لوازم خانگی ایرانی توان رقابت با شرکت‌های خارجی را نداشته باشد. ضمن اینکه تبلیغات بسیار گسترده‌ای هم از سوی این شرکت‌ها صورت گرفته و حتی رسانه ملی هم تبلیغات شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی را پخش می‌کرد و این کار باعث می‌شد تا ذائقه مردم به سمت این شرکت‌ها گرایش پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت‌: از سال 90 و 91 که شوک ارزی ایجاد شد شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی به دلیل افزایش قیمت ارز محدودیت‌هایی برای بازار ایران قائل شدند ولی حضور آنها ادامه پیدا کرد و ما شاهد واردات لوازم خانگی این شرکت‌ها به صورت قاچاق به کشورمان بودیم ولی در سال 97 با شوک ارزی جدیدی که به وقوع پیوست این شرکت‌ها در همراهی با تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی عملاً این برند کره جنوبی بازار ایران را ترک کردند و حتی برای تأمین قطعات لوازم خانگی هم محدودیت‌های جدی قائل می‌شدند.

کریمی خاطرنشان کرد: بعد از افت شدید حضور لوازم خانگی با برند سامسونگ و ال‌جی در بازار کشورمان، تولیدات ایرانی توسعه پیدا کرده و صنایع ایرانی توانستند نیازهای کشورمان را در این حوزه برطرف کنند و به جرأت می‌توانگفت که در حوزه لوازم خانگی به خودکفایی رسیده‌ایم و نیازی به واردات نداریم و ممکن است برخی مصرف‌کنندگان فقط جنبه تشریفاتی و تجملاتی محصولات خارجی را در نظر بگیرند.

وی افزود: لوازم خانگی ایرانی با کیفیت مناسب و خوبی به مصرف‌کنندگان عرضه شده و حتی هموطنان از این موضوع استقبال کرده و حتی با قیمت‌های کمتری در بازار حضور دارند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: در شرایط نیازی نیست بازار لوازم خانگی کشورمان را به روی برندهای کره جنوبی باز کنیم ضمن اینکه شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی به دلیل تخلفاتی که در حوزه واردات قطعات داشته‌اند پرونده‌های متعدد تخلفاتی برای آنها باز شده است و در مجموعه 4 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی به گمرک دارند و پرونده‌های آنها همچنان مفتوح است و در همین راستا سؤالی از وزیر صنعت، معدن و تجارت پرسیده‌ام که البته از دوره دهم مجلس هم پیگیر این موضوع بوده‌ام و در مجلس یازدهم مجدداً این سؤال را مطرح کرده‌ام و با توجه به اینکه توضیحات این وزارتخانه برای من قانع‌کننده نبود این سؤال به صحن علنی مجلس ارجاع شده و آماده طرح است تا ابعاد مختلف جولان لوازم خانگی سامسونگ و ال‌جی و بدهی آنها به گمرک و حقوق قانونی مردم و دولت و بیت‌المال که توسط این دو شرکت کره جنوبی نقض شده است تشریح خواهد شد.

کریمی گفت: تا زمانی این پرونده‌ها تخلفات گذشته تعیین و تکلیف قطعی نشده است و دولت کره جنوبی روابط خود را به صورت مستقل از کشورهای غربی از جمله آمریکا سامان نداده است ما نبایستی امکان مجدد واردات این لوازم خانگی و حضور آنها در بازار کشورمان را فراهم کنیم.

وی در پایان گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته گلدیران  به نمایندگی از شرکت ال‌جی 3 هزار میلیارد تومان و شرکت  سامسونگ ایران به نمایندگی از سامسونگ هم هزار و 700 میلیارد تومان بدهی گمرکی دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول