اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

چوب کرونا لای چرخ صادرات آبزیان/کاهش صادرات آبزیان از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی

شیوع ویروس کرونا در کشور علاوه بر مشکلات عدیده‌ای که برای مردم و جامعه به وجود آوردهم اکنون شاهد ضربه مهلک‌ این ویروس بر اقتصاد و صادرات آبزیان آذربایجان‌غربی هستیم که صادرات آبزیان استان از پایانه‌های مرزی را به شدت کاهش داده است.

چوب کرونا لای چرخ صادرات آبزیان/کاهش صادرات آبزیان از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس، استان آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های موفق در تولید و پرورش ماهی است که به علت دارا بودن منابع آبی متنوع  و غنی سالیان متمادی رتبه نخست کشوری در تولید و برداشت ماهی از منابع آبی خود همچون دریاچه‌های پشت سدها و آبندها در بین استان‌های غیر ساحلی را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود داشتن ظرفیت‌های آبی و طبیعی غنی و متنوع دارای ظرفیت بالقوه‌ای در صنعت آبزی پروری است که اگر توجه ویژه‌ای به این بخش اختصاص داده شود می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد و اشتغالزایی پایدار در منطقه ایجاد کند.

با توجه به شرایط کنونی جامعه و تحریم‌ها‌ی ظالمانه دشمن توسعه صادرات غیر نفتی یک ضرورت اساسی به حساب می‌آید چرا که با صادرات محصولات به کشورهای همسایه درآمدهای ارزی افزایش خواهد یافت و در این میان صنعت آبزی پروری نقش بسیار مهمی را در این امر ایفا می‌کند.

صنعت آبزی پروری بخش نوپا و جدید اقتصاد است که رشدی فزاینده و آینده‌ای مطمعن نسبت به دیگر شاخه‌های علوم دامی از لحاظ ریسک پذیری دارد و طی سالیان گذشته صادرات آبزیان نقش بسزایی در اقتصاد منطقه ایفا کرد و شاهد وضعیت مناسب صادرات این محصولات از مناطق مرزی استان بوده‌ایم  اما طی یک سال گذشته با توجه شرایط بحرانی کشور و به  علت شیوع ویروس منحوس کرونا در جهان و به تبع آن در منطقه ضربه‌های سنگینی مالی و جانی بر جامعه تحمیل شد و صنعت آبزی پروری نیز از این سایه سنگین کرونا در امان نمانده  و کرونا باعث کاهش صادرات آبزیان از استان شده است.

صادرات سالانه یک میلیون دلاری آبزیان از پایانه‌های مرزی آذربایجان‌غربی

مدیر شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با اشاره به میزان صادرات آبزیان آذربایجان‌غربی،گفت: میزان صادرات سالانه آبزیان از پایانه‌های مرزی استان قبل از شیوع کرونا به یک میلیون دلار می‌رسید که به دلیل محدودیت‌های کرونایی این رقم به شدت کاهش یافته است.

محمد باقر قریشی با بیان اینکه سال گذشته بیش از ۱۶ هزار تن انواع آبزیان در آذربایجان‌غربی تولید شد، افزود: وجود منابع غنی و متنوع در آذربایجان‌غربی باعث شده این استان چند سال متوالی رتبه اول کشور را در تولید و برداشت ماهی از منابع آبی کشور در بین استان‌های غیر ساحلی  را به خود اختصاص دهد.

وی بااشاره به اینکه سالانه شاهد تولید مازاد آبزیان در استان هستیم تصریح کرد: مازاد تولید آبزیان استان علاوه بر مصرف داخلی در سال گذشته به میزان ۱۰۰ تُن به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، روسیه و کشورهای اروپایی صادر شده است.

قریشی به ورود و افزایش تردد صیادان غیر مجاز به سد ارس و صید بی رویه و غیر مجاز شاه میگو اشاره کرد و گفت: باتوجه به کاهش جمعیت شاه میگو دراز آب شیرین در دریاچه سد ارس در سال ۹۸ با هماهنگی‌های انجام شده با مراکز تحقیقاتی، صید این موجود از دریاچه انجام نشده و سال ۹۹ به عنوان سال آیش و ایجاد فرصت بازسازی این ذخیره ارزشمند لحاظ شد.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: به منظور حفظ و بازسازی ذخایر آبزیان منابع آبی استان و ایجاد زمینه افزایش تولید در سالی که به تولید و پشتیبانی‌های مزین شده، علاوه بر حفظ پایداری تولید در مراکز موجود، کنترل بهره‌برداری از منابع آبی تجدید شونده و ایجاد منبع‌های آبزی پروری بزرگ در نقاط مختلف استان و اجرای طرح‌های مکانیزاسیون در مراکز تکثیر و پرورش آبزیان را در کنار توسعه مازاد در دستور کار شیلات استان قرار داده شده است.

بسته شدن گمرک بر اثر شیوع کرونا صادرات آبزیان را به شدت کاهش داد

لطفی معاون مدیریت شیلات به خبرنگار فارس در ارومیه، با اشاره به مشکلات صادرات آبزیان در استان گفت: از جمله معضلات موجود در مسیر صادرات ماهی از پایانه‌های مرزی استان می‌توان به شیوع ویروس کرونا و بسته شدن گمرک این پایانه‌ها و شفاف نبودن پروتکل‌ها و استانداردهای بهداشتی و مشکلات مراودات مالی اشاره کرد که این امر باعث کاهش شدید صادرات آبزیان از پایانه‌های مرزی استان طی یک سال گذشته شده است.

لطفی ادامه داد: طی سال گذشته بالغ بر ۱۶هزار تن انواع آبزیان در منابع آبی و مراکز تولید آبزیان استان تولید و به بارازهای مصرف عرضه شده است.

وی یادآور شد:در سال ۱۳۹۹ با توجه شرایط خاص کرونایی و مشکلات قرنطینه‌ای پایانه‌های مرزی استان از مجموع تولیدات آبزیان استان حدود ۱۰۰ تن به کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ارمنستان روسیه صادر و مابقی به بازارهای داخلی عرضه شده است .

معاون مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با اشاره به میزان رهاسازی بچه ماهی اذعان کرد: سال گذشته بیش از ۷.۵ میلیون قطعه بچه ماهی در مراکز تولید و تکثیر استان تولید و به منظور حفظ و بازسازی  ذخایر آبزیان منابع آبی نیمه طبیعی استان و ایجاد اشتغال پایدار اعضای تعاونی رهاسازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود این رقم به هشت میلیون قطعه برسد همچنین بافعالیت ۴۱۲ مزرعه پرورشی و بهره‌داری از منابع آبی استان در مجموع حدود ۱۶هزار و ۵۰۰  تن انواع آبزیان در استان تولید شده و برای ۲هزار و ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال شد.

لطفی عنوان کرد: همچنین برای فعالسازی آن دسته از مزارع راکد تخصیص و برقراری تسهیلات و ارائه فنی و کارشناسی در دستور کار این مدیریت قرار دارد.

این مقام مسوول گفت:در حال حاضر به طور عمده پنج گونه ماهی در زمینه سردآبی ماهی قزل آلای رنگین کمان و در زمینه گرمابی ماهیان، کپور، آمور، فیتوفاگ و بیگ هد در مزارع و منابع آبی استان پرورش داده می‌شود.

خطر انقراض شاه میگو دراز آب شیرین در دریاچه سد ارس

 


معاون مدیریت شیلات و آبزیان آذربایجان‌غربی با اشاره به گونه‌های در معرض انقراض منابع آبی استان عنوان کرد: به دلیل صید بی‌رویه و بهره‌برداری غیر اصولی و بروز برخی مشکلات اکوسیستمی جمعیت یک گونه آبزی با ارزش دریاچه سدارس تحت عنوان شاه میگوی دراز آب شیرین شدیدا" روبه کاهش است که مدیریت شیلات استان علاوه بر بررسی و مطالعه کارشناسی این موضوع اقدام به ایجاد یگان حفاظت از دریاچه سدارس و کنترل شدید صیدغیرمجاز کرده است.

خاطرنشان می‌شود آذربایجان‌غربی از استان‌های پر آب غیر ساحلی کشور به شمار می‌‌آید و این استان با داشتن ۱۰ سد و ۹ رودخانه با قابلیت صید ماهی و ۴۲۰ مجتمع و مزرعه پرورش آبزیان از استان‌های مستعد جهش تولید در زمینه آبزی‌پروری کشور به شمار می‌رود و علاوه بر این وجود رودخانه‌های پرآبی که از مناطق کوهستانی آذربایجان‌غربی سرچشمه می‌گیرد، در کنار سدهای بزرگ و کوچک و  ۹ رودخانه بزرگ که مجوز صید ماهی در آنها واگذار شده، موجب شده است تا این استان به عنوان دومین استان پرآب کشور پس از خوزستان نقش مهمی در صنعت آبزی‌پروری داشته باشد.که امید است بعد فروکش کردن ویروس کرونا و  رفع معضلات ناشی از آن در خصوص صادرات محصولات دوباره شاهد افزایش و رونق صادرات این محصولات با ارزش و شاهد ارزآوری در منطقه باشیم.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول