اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت/ کاهش کسر از حقوق دانشجومعلمان به 20 درصد

رئیس دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به پرسش‌های مردمی در «فارس من» مانند سرانجام کسر از حقوق دانشجومعلمان، عدم قبولی برخی رتبه‌های برتر کنکور در این دانشگاه، تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و درخواست افزایش سقف سنی ورود به این دانشگاه پاسخ داد.

سقف سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان افزایش یافت/ کاهش کسر از حقوق دانشجومعلمان به 20 درصد

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: برای جذب در آموزش و پرورش یک مسیر معین وجود دارد و آن هم دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است. البته قرار بود که داوطلبان از مسیر کنکور و گذراندن دوره چهارساله، جذب دانشگاه فرهنگیان شوند ولی نیاز آموزش و پرورش به نیرو موجب شد که ماده 28 دانشگاه فرهنگیان و جذب از طریق آزمون استخدامی بر سر زبان‌ها بیفتد.

دانشگاه فرهنگیان در یکسال گذشته مثل سایر دانشگاه‌ها با ماجرای کرونا مواجه شد اما چون برنامه این دانشگاه، شبانه‌روزی تعریف شده است، کرونا موجب شد که برخی اصول مهم مانند زندگی شبانه‌روزی و آموزش‌های معلمی تحت‌الشعاع قرار گیرد.

به سراغ حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان رفتیم تا ببینیم وضعیت آموزش در این دانشگاه چگونه است.

** آموزش تعطیل نبود

*در شرایط کرونا، روش آموزش دانشجویان متفاوت شد و به سمت آموزش مجازی سوق یافته است. در این خصوص در دانشگاه فرهنگیان چه کردید؟ آیا زیرساخت‌های آموزش مجازی فراهم بود؟ 

آموزش ما در دوران کرونا با تلاشی که در زمینه تهیه 12 سِرور در ستاد و 12 سِرور در استان‌ها داشتیم، استمرار یافت البته بی‌ایراد نبود اما به حمدالله با کمک اساتید و همراهی دانشجویان، توانستیم انجام دهیم.

مجوزهای لازم برای آموزش‌های الکترونیکی‌مان را اخذ کردیم و در حال حاضر خیلی از مواد درسی تبدیل به آموزش‌های LMS شده است؛ همچنین زیرساخت‌هایمان را تقویت می‌کنیم.

فراموش نکنید، ما دانشگاهی هستیم که آموزش مجازی برایمان تعریف نشده است. خرید سِرور و قطعات تکمیلی آن را در اولویت قرار دادیم و باعث شد که آموزش‌هایمان آسیب کمتری ببیند. 

البته کرونا با همه مصائب و تلخی‌هایی که داشت، پرش‌هایی را ایجاد کرد؛ یکی از پرش‌ها، نسبت به تولید محتواهای الکترونیکی، به یادگیری آموزش‌های از راه دور، تولید اسلاید و پادکست است. خیلی از اساتید ممکن است قبل از کرونا، از اینکه در سامانه و آنلاین درس دهند و آموزش‌های چند سویه داشته باشند، این آمادگی را نداشتند اما در دوره کرونا، این فاصله را طی کردند. 

دانشگاه فرهنگیان تلاش کرد از فضای مجازی، بهره ببرد و آموزش و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی را ارائه داد. 

 * دانشجویان گلایه‌هایی از آموزش مجازی دارند، برای آنها چه کاری کردید؟

هیچ چیزی جای آموزش حضوری را به ویژه در بحث تربیت معلم نمی‌گیرد. آموزش‌های مجازی، آموزش‌های بدیل و خوبی جایگزین آموزش‌های حضوری نیستند ولی در شرایط همه‌گیری بیماری کرونا که همه دنیا غافلگیر شدند و آموزش‌ها دچار چالش شد، چاره‌ای نبود.

هنوز آموزش در بعضی از کشورها تعطیل است و در برخی کشورها، کاملا آموزش مجازی است و در برخی کشورها هم آموزش ترکیبی است. خیلی از این کشورها، زیرساخت‌های لازم را نداشتند و دیتاسنتر ایجاد نکرده بودند.

به نظرم ما تا حدود بسیار زیادی با همه ضعف‌ها و نقص‌هایی که داشتیم، توانستیم آموزش را زنده نگه داریم. البته آموزش اختلال داشت ولی تعطیل نبود.

** بازنگری جامع و تولید برنامه‌های درسی

*کیفیت آموزش‌ها چگونه بود؟

ادعای کیفیت نمی‌کنیم اما کمتر از سایر دانشگاه‌ها نبود. بنده در دانشگاه تهران، دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری هم دارم و به نظرم دانشگاه ما کمتر از دانشگاه‌های دیگر نیست. 

* در این دوره کرونا، چه فعالیت‌هایی را داشتید؟

یک کار بسیار بزرگی که انجام شد، بازنگری جامع و تولید برنامه‌های درسی کارشناسی با محتوای روز و بازنگری جامع مواد درسی آنهاست که 7 برنامه کارشناسیریال ارتقای کیفی 10 برنامه درسی کارشناسی ارشد و تولید 9 برنامه درسی جامع دوره کارشناسی فرهنگیان انجام گرفت.

در بحث برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی، دانشگاه فرهنگیان برتر شد و لوح تقدیر از وزیر علوم دریافت کرد و به عنوان دستگاه برتر بین کل دانشگاه‌های کشور، شناخته شد یا در بحث پویش «زندگی، دست یاریگر توست...» در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، از سوی وزیر علوم تقدیر شدیم. گروه‌های مجازی زیادی را برای دوره کرونا تشکیل دادیم برنامه هفته‌های قرآنی برگزار شد.

برگزاری 79 کارگاه توانمندسازی اساتید در دانشگاه‌ها، امضای تفاهم‌نامه با نهادها و سازمان‌ها، راه‌اندازی مرکز نوآوری در تهران و تبریز، دریافت مجوز 10 نشریه از وزارت علوم، مسابقه آیه‌های همدلی، مسابقه ایده‌های برتر، هفته‌سراها، برگزاری سومین جشنواره ادبی هیهات و سرای طیبه از دیگر برنامه‌ها بود.

همچنین ارتباط با اساتید و پیگیری مشکلات آموزشی، برگزاری رزمایش کمک مؤمنانه با همکاری بسیج دانشجویی، تشکیل گروه اطلاع‌رسانی مداوم از بیماری کرونا، همکاری با امور دانشجویان با موضوع سلامت، برپاییکمپین «هر دانشجومعلم، یک سفیر سلامت»، ایجاد کتابخانه مجازی، برگزاری همایش هفته پژوهش، برگزاری انتخابات انجمن‌های علمی و ورزش خوابگاهی، معرفی نرم‌افزارهای ورزشی در دوران کرونا، برگزاری جلسات مستمر مجازی با سرپرستان استانی و پردیس‌ها و مراکز، انجام تمام انتقالی‌های دانشجویان و پرداخت وام ازدواج دانشجویی به میزان 209 فقره، وام ودیعه مسکن، وام ضروری دانشجویان نیز صورت گرفت. 

ظرفیت‌های سنجی سراهای دانشجویی از دیگر اقدامات بود که در دوران کرونا تجهیز کردیم. مثلا 8 هزار تشک، 7640 تخت برای خوابگاه‌ها، 375 یخچال، 460 فرش، 4587 صندلی و 1250 میز خریدار کردیم و 100 میلیارد ریال هزینه کردیم؛ ضمن اینکه آشپزخانه‌های‌مان به‌روز کرده و صنعتی و مکانیزه کردیم.

** کاهش کسر از حقوق دانشجومعلمان به 20 درصد

* یک موضوع نیز دغدغه کسر از حقوق دانشجومعلمان بود؟ خبرهای خوشی از پیگیری‌ها رسیده است؛ در این خصوص توضیح می‌دهید؟

در راستای دغدغه کسر از حقوق دانشجومعلمان، کسر 45 درصد را در ابتدا به 25 درصد رساندیم و پس از رایزنی با مجلس به 20 درصد رساندیم که برای همیشه است و بعد از کرونا هم همین روند خواهد بود.

* در خصوص جذب دانشجومعلمان هم طرح‌هایی داشتید، چه شد؟

طرحی را در خصوص جذب حداکثری دانشجومعلمان در سراسر کشور تدوین کردیم که بتوانیم به صورت آمایشی، دانشجو بگیریم؛ البته طرح است.

* آقای دکتر، طرحی داشتید که دوره 4 ساله کارشناسی را سه ساله کنید، چه شد؟

موضوع سه ساله شدن دوره کارشناسی را به خاطر شرایط خاص آموزش و پرورش مطرح کردیم و گفتیم اگر قرار است به آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیرو فشار آید می‌توانیم بدون حذف یک واحد و بدون حذف ترم دانشجویان، از تابستان استفاده کنیم؛ البته این طرح اختیاری بود و گفتیم یکی، دو دوره آزمایشی اجرا کنیم که اصلا عملی نشد. 

** تحقق 30 درصد مفاد مربوط به دانشگاه فرهنگیان در سند تحول 

* دانشگاه فرهنگیان در راستای اجرای سند تحول چه کرده است؟

در بحث سند تحول بنیادین ادعا می‌کنیم که در دانشگاه فرهنگیان چیزی بالای 30 درصد مفاد مربوط به این دانشگاه محقق شده است.

نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب نیز از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که سفت و سخت پایش ایستادیم و همچنین دوره مجازی سیر مطالعاتی بیانیه گام دوم انقلاب، برای اعضا و  تشکل‌های سیاسی دانشجویی را در سال 99 برگزار کردیم.

** وقتی رتبه برترهای کنکور، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب می‌کنند

*گلایه‌هایی در سال 99 مطرح شد که رتبه‌های برتر کنکور که درخواست قبولی در دانشگاه فرهنگیان را داشتند، در این دانشگاه قبول نشدند؟ دلیل این اتفاق چه بود؟ 

مثلثی در بحث ورود به دانشگاه فرهنگیان وجود دارد؛ بحث کنکور و آزمون با سازمان سنجش است و بحث پذیرش، گزینش، مصاحبه، غربالگری و آزمایشات پزشکی با وزارت آموزش و پرورش است. کار دانشگاه فرهنگیان، آموزش و تربیت است.

*اما غربالگری و مصاحبه در دانشگاه فرهنگیان انجام می‌شود؟

دانشگاه، فیزیک کار است اما متولی کار، مدیرکل آموزش و پرورش استان است.

*خب مصاحبه‌کننده‌ها هم از اساتید دانشگاه هستند؟

اغلب مصاحبه کنندگان، اساتید دانشگاه هستند اما پروتکل، نظام‌نامه و نمره آن را هم آموزش و پرورش می‌دهد. کل شاخص‌ها را آموزش و پرورش می‌دهد.

* چه تعداد از رتبه‌های برتر کنکور، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردند؟ 

در سال گذشته، 1292 نفر زیر رتبه هزار در دانشگاه قبول شدند. رتبه 7 کنکور سراسری از خراسان و رتبه 2 کنکور سراسری علوم انسانی از سیستان و بلوچستان، دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کردند.

**  افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان

*یک سری افراد نیز درخواست کرده بودند که برای ورود به دانشگاه، افزایش سقف سنی ایجاد شود؛ برای این موضوع هم موفقیت‌هایی حاصل شده است.

بله، سقف سن از 22 سال به 24 سال افزایش یافت.

*برخی هم درخواست افزایش بیشتر سقف سنی را دارند. این گروه می‌گویند چرا در آزمون استخدامی با سن 30 سال و بالاتر، نیرو جذب می‌شود و اگر در کنکور هم برای دانشگاه فرهنگیان فردی حتی 26 ساله را جذب کنید بعد از 4 سال تحصیل، او هم 30 ساله می‌شود. 

ببینید در این زمینه چند دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه این است که مثل سایر کشورها یک حد سنی می‌گذارند و دیدگاه دیگر این است که وقتی بازنشستگی طبق قانون کار، 30 سال خدمت با هر سال سن یا 60 سال سن با هر سال خدمت است، آنها نیز ناظر به این قانون باشند.

اما قانون جذب معلم، متفاوت است. قانونگذار، شورای عالی آموزش و پرورش است و آنها هم دلایل خود را دارند. می‌گویند بین دانش‌آموزی که به تازگی فارغ‌التحصیل شده و جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شود با آن کسی که 5 سال بین دیپلمش فاصله افتاده و درس‌ها را فراموش کرده است، تفاوت وجود دارد.

البته ما می‌گوییم تصمیم‌گیر درباره سن، شورای عالی آموزش و پرورش است و نمی‌توانیم در این خصوص نظری بدهیم. 

نیرویی که از کنکور یا ماده 28 وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شود بعد از طی دوره آموزشی مورد نظر در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند و در استخدام آموزش و پرورش است و در زمینه سن، جنس، تعداد و توزیع، ما هیچ تصمیمی نمی‌گیریم بلکه دانشگاه فرهنگیان، فقط مجری است.

آموزش و پرورش شرایط خود را تعیین می‌کند، ما چه بگوییم موافقیم و چه مخالفیم، تصمیم‌گیر، فرد دیگری است. تصمیم‌گیر شورای عالی است و دانشگاه فرهنگیان حتی در شورای عالی حضور ندارد.   

** برگزاری آزمون اصلح بر اساس مصوبه است

*برخی افراد دارای شرایط خاص مانند کم بینا، نابینا و... درخواست دارند که در دانشگاه فرهنگیان جذب شوند. این افراد چه کاری باید انجام دهند؟ 

موافقیم. باید به شورای عالی آموزش و پرورش نامه بزنند و تصویب کنند. 

*برخی افراد که فارغ‌التحصیل کارشناسی دانشگاه‌های دیگر هستند نیز درخواست دارند که در دانشگاه فرهنگیان، دوره فوق لیسانس را بگذارند.

در حال حاضر این موضوع انجام می‌شود که همان مهارت‌آموزان هستند.

* خب این همان روند آزمون استخدامی است؛ این افراد می گویند از طریق کنکور کارشناسی ارشد وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.

این هم باید از طریق شورای عالی و سازمان سنجش مطرح شود.

*یک تعدادی از افراد هم به آزمون اصلح گلایه دارند؟ این گلایه‌کنندگان هم دوره‌ چهارساله، هم مهارت‌آموزان و هم تبدیل وضعیت شدگان هستند.

برگزاری آزمون اصلح، مصوبه است. سازمان امور اداری و استخدامی تصریح کرده است. 

*این افراد می‌گویند که ما باید دوره بگذرانیم نه اینکه آزمون دهیم؟

در مصوبه منتهی به آزمون نوشته شده است. 

*برخی نیز به دوره‌های مهارت آموزی گلایه دارند؟

امسال، اصلاحات اساسی روی آزمون اصلح انجام شده است و ناظر بر دوره‌هایی است که برگزار می‌شود.

**وضعیت تکمیل ظرفیت در دانشگاه فرهنگیان

*دانشگاه فرهنگیان تکمیل ظرفیت دارد؟

وقتی از 20 هزار ردیف استخدامی، 15 هزار نفر جذب می‌شوند و 5 هزار ردیف باقی می‌ماند. به رغم اینکه 5 هزار نفر در 31 استان پراکنده هستند و باید 98 تیم پزشکی برای روند جذب فعال باشند، امکان تکمیل ظرفیت وجود دارد. ولی وقتی از 20 هزار ردیف، 19 هزار و 700 نفر ثبت‌نام شدند و 300 نفر باقی مانده است، نمی‌توان تکمیل ظرفیت برای 300 نفر گذاشت و این ردیف 300 نفر به سهمیه سال بعد اضافه می‌شود. سال 98 تکمیل ظرفیت داشتیم اما سال 99 تکمیل ظرفیت نداشتیم.

* برای کنکور سراسری 1400، چقدر آمادگی جذب دانشجومعلم دارید؟

25 هزار نفر را آمادگی داریم.

*برای جذب اعضای هیأت علمی چه کردید؟

بحث جذب حداقل 2080 هیأت علمی تا سال 1404 را پیگیری می‌کنیم که نیازمان است و امسال 52 هیأت علمی هم جذب کردیم.

*برای سال 1400 برنامه جدیدی دارید؟

بله، رشته‌های جدید مانند علوم و هنر اضافه می‌شود و رشته‌های مدیریت آموزشگاهی و اقتصاد و کارآفرینی را در صدد هستیم. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول