اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  تاریخ

ارتش طاغوتی با یک پیام شد «ارتش توحیدی»

۲۹ فروردین سال ۱۳۵۸ شمسی ارتش ایران رژه رفت؛ در حالی که امام خمینی(ره) بیرق عزت بر سر ارتشی‌ها برافراشته بود؛ آن روز، روزِ ارتش شد و آن روز ارتش، «ارتش ایران» شد.

ارتش طاغوتی با یک پیام شد «ارتش توحیدی»

همین دیروز| گروه تاریخ خبرگزاری فارس ـ امین رحیمی: بهترین توصیف درباره وضعیت ارتش در اوایل انقلاب، این است که بگوییم بلاتکلیف بود با آینده‌ای نامعلوم! همواره هم این ترس وجود داشت که نکند ارتش کودتا کند و چنین کاری در ایران سابقه داشت و ترس‌ها بی‌دلیل نبود. در این میان بعضی‌ها هم می‌گفتند ارتش باید منحل شود. آن روزها شرایط این‌گونه بود که ارتش حتی اجازه نداشت رژه برود؛ مردم نمی‌گذاشتند و ترس‌های جدی و واقعی وجود داشت از توطئه احتمالی یا دسیسه‌های سلطنت‌طلبان و آمریکا و انگلیس.

موضوع دیگر این‌که بسیاری از فرماندهان رده‌های مختلف ارتش و درجه‌داران و افسران و حتی سربازان سر کارشان نمی‌رفتند و بسیاری از واحدهای ارتش در عمل تعطیل بود. خلاصه وضعیت مبهمی بود و سوال اصلی این بود که به این ارتش می‌توان اتکا و اعتماد کرد یا چه باید کرد؟ این‌جا بود که خمینی(ره) بیرق عزت و افتخار برافراشت بالای سر ارتشی‌ها و عیان کرد آن روحیه سازندگی و هدایت و رحمت انقلاب اسلامی را؛ ناگهان انقلاب ایران و مردم ایران یک حامی و پشتیبان بزرگ یافتند.

گروه‌هایی از ارتش در جریان انقلاب به مردم پیوسته بودند اما وضعیت کلی ارتش تا پیش از پیام امام(ره) نامعلوم بود

پیام سرنوشت‌ساز

تدبیر و هدایت پیر جماران برای ارتشی ها چنین بود؛ امام(ره) روز ۲۶ فروردین پیامی فرستادند و با چند جمله ارتش ایران را احیاء کردند برای خدمت به ایران: «روز چهارشنبه ۲۹ فروردین روز ارتش اعلام مى‏‌شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان‌هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام نمایند... ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامى است و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانى خود را از آن اعلام نمایند... این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفادارى خود را از جمهورى اسلامى اعلام نمودند اگر خداى نخواسته در رژیم طاغوتى خلاف و گناه صغیره کرده‏اند با برگشت به سوى خداى تعالى و جمهورى اسلامى مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند و این‌جانب نیز آنان را عفو کردم».

عکسی از رژه ارتش در روز ۲۹ فروردین ۱۳۵۸ در تهران؛ رژه‌ای که جشن ملی بود!

متفاوت‌ترین رژه ارتش

آن روز ارتش با هر کسی که داشت و هر تجهیزات و توانی که داشت، مراسم رژه را طرح‌ریزی کرد که البته در عمل شبیه رژه نبود؛ جشنی شد به فرخندگی پیوستن ارتش به مردم و اطاعت از خواست مردم. مشهور است که آن روز برای اولین‌بار ارتشی‌ها شعار دادند که «ارتش فدای ملت» و شنیدند که «ملت فدای ارتش». پس از این واقعه تکلیف روشن شد؛ ارتش ایران، اسلامی بود و مستقل بود و با عزت بود.

رژه ارتشی‌ها جلوی بیت امام(ره) در قم در سال ۱۳۵۸ شمسی

مدتی طول کشید تا ارتش بتواند سامان و سازمان یابد؛ ولی جنگ تحمیلی که آغاز شد، همان روز اول ارتشی‌ها نشان دادند قدرت ایمانشان را. روز اول مهر سال ۱۳۵۹ نیروی هوایی ارتش عملیات «کمان ۹۹» را اجرا کرد و دهان دشمنان باز ماند و به نیروی هوایی صدام ضربه کاری زد. نیروی دریای ارتش نیز ۷ آذر ماه آن سال عملیات «مروارید» را اجرا کرد و ضربه کاری زد به دشمن و دهان صدام باز ماند. نیروی زمینی ارتش هم که دیگر معلوم است برای خاک ایران چه کرد؛ متر به متر جنگید و قامت به قامت جان داد برای وطنش.

آن روز که ایران در خطر افتاده بود، دیگر همه خوب دانسته بودند ارزش کلام ربانی امام(ره) را که جان نورانی‌اش با چند جمله ارتش طاغوتی را «ارتش توحیدی» کرده بود.

در این فیلم ببینید که در رژه ارتش مقابل امام (ره) در سال ۱۳۵۸ چه غوغایی بوده است در مردم و در ارتش.

 


امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست

امروز ۲۹ فروردین مصادف با ۱۸ آوریل میلادی و ۵ رمضان هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.

ـ درگذشت «افضل‌الدین خونجی» طبیب و دانشمند مشهور در سال ۶۴۶ قمری
ـ زادروز دانشمند برجسته آیت‌الله «ملا علی علیاری» در سال ۱۲۳۶ قمری
ـ درگذشت «آلبرت انیشتین» فیزیک‌دان مشهور آلمانی در سال ۱۹۵۵ میلادی
ـ روز ملی و استقلال کشور آفریقایی «زیمبابوه» از استعمار انگلیس در سال ۱۹۸۰ میلادی
ـ زادروز «سید علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۱۸ شمسی

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول