اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

راس نهاد اجماع‌ساز

نبوی ماندن در پای صندوق رای تحت هر شرایط را شعار خود کرده و بر آن اصرار دارد و بدون شک حمایت از نامزدهای میانه رویی چون ظریف و لاریجانی را دنبال خواهد کرد. سیاستی که می‌تواند به دیدگاه غالب نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز بدل گردد!

راس نهاد اجماع‌ساز

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، تشکیل نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نشان داد که این جریان با همه توان آمده است که در انتخابات 1400 موثر بازی کند و پیروز و موفق بیرون آید. شکل گیری این نهاد که این روزها نام «جبهه اصلاح طلبان ایران» را برای خود برگزیده است، پس از آنکه شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تجربه تلخی در انتخابات اسفندماه 98 مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود ثبت نمود و عملا ناتوان از مدیریت عرصه رقابت انتخاباتی، خود به عاملی برای شکست سنگین این جریان انجامید، امیدهایی را برای اصلاح طلبان ایجاد کرده است تا حادثه گذشته مجددا تکرار نشود.

این مجموعه که با حضور نمایندگان 31 حزب و گروه‌ سیاسی اصلاح طلب و برخی چهره‌های حقیقی فعال این اردوگاه شکل گرفته، قرار است که مرجع و فصل الخطابی برای تعیین نامزد نهایی اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و فهرست نهایی انتخابات شوراها باشد. اهمیت این موضوع تا بدانجا است که باتجربه‌ترین عنصر این اردوگاه در سن 78 سالگی به میدان آمده تا مدیریت این نهاد اجماع ساز را بر عهده گیرد. مهندس بهزاد نبوی سیاستمدار کارکشته‌ای که بیش از 60 سال سابقه فعالیت سیاسی داشته و همواره از چهره‌های تاثیرگذار این جریان به حساب می‌آمده است.

مواضع اخیر او به خوبی حکایت از آن دارد که دیدگاه‌ایش از شاخه رادیکال اصلاح طلبان فاصله دارد و او خط و مشی عمل گرایانه و محافظه کارانه را دنبال می‌کند. وی در گفت‌وگویی که با روزنامه سازندگی در پاسخ به این سوال که آیا همچنان بر عقیده خود مبنی بر لزوم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پافشاری می‌کند، تصریح می‌کند: «من کماکان به همان اعتقادم. چرا که در هر انتخاباتی که شرکت مردم گسترده بوده، اصلاح‌طلبان و میانه‌روها پیروز شده‌اند و در هر مورد که مشارکت کاهش یافته مخالفانشان پیروز شدند، لذا اصلاح‌طلبان هرگز از عدم شرکت فعال در انتخابات سود نبرده و نخواهند برد...تشویق مردم به عدم مشارکت یا حتی سکوت در این زمینه تنها سودش شکست اصلاح‌طلبان و میانه‌روها بوده و خواهد بود»

وی در جایی دیگر تاکید می‌کند: «مواضع من از مدت‌ها قبل هم مشخص است و همیشه گفته‌ام صندوق رای  تنها راه شناخته شده ما برای تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب در چارچوب راهکارهای اصلاح‌طلبانه است.»
او به سیاست صبر و انتظار معتقد است و در پاسخ به این سؤال که چرا این سیاست را پیش می‌گیرید، می‌گوید: «عرض کردم سیاست صبر و انتظار را پیش می‌گیرم چون اصلاح‌طلب هستم. معتقدم حرکت اصلاحی اگر به بن‌بست برسد، به‌ دنبال انقلاب یا دخالت خارجی نمی‌رود، بلکه سیاست صبر و انتظار پیش می‌گیرد تا شرایط برای فعالیت اصلاح‌طلبانه فراهم شود»."

حضور او در راس نهاد اجماع ساز می‌تواند رادیکال‌ها را به حاشیه رانده و در منافع ملی مبتنی بر عقلانیت را در اردوگاه اصلاح طلبان تقویت سازد و حضور آنان در انتخابات را تضمین کند. جریان رادیکال در این ایام تاکید دارد که تنها از یک اصلاح‌طلب تمام عیار حمایت خواهد کرد. در غیر این صورت با صندوق ها قهر کرده و بر طبل تحریم بکوبد! نبوی اما ماندن در پای صندوق رای تحت هر شرایط را شعار خود کرده و بر آن اصرار دارد و بدون شک حمایت از نامزدهای میانه رویی چون ظریف و لاریجانی را دنبال خواهد کرد. سیاستی که می‌تواند به دیدگاه غالب نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان نیز بدل گردد!

نهضت ثبت نام

نهاد اجماع ساز روال کار را اینگونه راه انداخته است که بحث در مورد نامزد نهایی اصلاح طلبان را به پس از بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان موکول نماید. چرا که بحث قبل از آن می‌تواند هم بر اختلافات بیفزاید و هم اقدام بیهوده ای باشد که با ردصلاحیت شورای نگهبان مواجه گردد! این تصمیم تقریبا مورد وفاق احزاب سیاسی اصلاح طلب هم قرار گرفته است. اسماعیل گرامی‌مقدم عضو حزب اعتماد ملی در این باره می‌گوید: »حزب اعتماد ملی مخالف فعالیت جبهه اصلاحات قبل از اعلام نظر و تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان است.»

آنان به همه نامزدهایشان اجاره داده اند که به میدان آمده و "نهضت ثبت نام"ی به راه اندازند. این نهضت می‌تواند کار را بر شورای نگهبان دشوار ساخته و در نهایت یکی دو سه نفر از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند.
افراد تایید صلاحیت شده نیز متعهد شده اند که در نهایت به نفع گزینه ای که نهاد اجماع ساز بر سر آن به جامع رسند، باید در صحنه رقابت انتخاباتی باقی بماند!

مکانیزم رسیدن به نامزد پایانی

مطابق با مصوبه سومین نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران که 22 فروردین 1400 با دستور کار تعیین راهبرد اصلاح طلبان برای انتخاب گزینه نهایی این جریان به منظور حضور در عرصه رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری به شکل آنلاین برگزار شد، قرار است که فرآیند زیر راهگشا باشد:

در مرحله اول: پس از تصویب این سازوکار و تا زمانی که مجمع عمومی تعیین می‌کند، هر فرد با پیشنهاد حداقل 15 نفر از اعضای مجمع عمومی جبهه می‌تواند به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری به جبهه پیشنهاد و معرفی شود. سپس مجمع عمومی درخصوص پذیرش اولیه این افراد رای‌گیری می‌کند و یک لیست از نامزدهایی که حداقل رای یک‌دوم اعضای مجمع را کسب می‌کنند، برای ارزیابی‌ آن‌ها در مرحله اول در مجمع عمومی جبهه تعیین می‌کند.

در مرحله دوم: از نامزدهای این لیست (که حداقل یک‌دوم اعضای مجمع به هر یک رای داده‌اند) دعوت شود در صورت تمایل برای پاسخ به پرسش‌ها و دفاع از اهداف راهبردی‌شان به جلسه مجمع دعوت شوند و در جلسه مجمع درباره مطلوبیت هر نامزد این لیست گفتگو شود.

در مرحله سوم: بعد از جلسات بررسی نامزدها در مجمع و در آخرین جلسه مجمع عمومی جبهه پیش از ثبت نام نامزدها (پیش از 21 اردیبهشت) برای یکایک نامزدها رای‌گیری شود و تنها نامزد یا نامزدهایی که حداقل دو سوم آراء اعضای مجمع را کسب کردند از طرف جبهه تشویق به ثبت نام شوند و سخنگوی جبهه فقط همین نامزد/نامزدها را به عنوان نامزدهای مورد حمایت جبهه اعلام عمومی کند.

همچنین در صورت داشتن چند نامزد مورد اجماع قبلی، مرحله چهارم انتخاب نامزد نهایی با نظرسنجی ملی معتبر است که در ایام تبلیغات انتخابات انجام می‌شود،‌صورت خواهد گرفت.

برای آشکار شدن آنچه در اردوگاه اصلاح طلبان رخ خواهد داد باید منتظر بود تا حوادث پیش رو چگونه رقم خواهد خورد.
 
منبع: بصیرت

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول