اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

بحران خشکسالی و خوراک دام‌ها در خراسان‌جنوبی/ در شرایط فعلی ۲۰ تن نهاده هم پاسخگوی نیاز دام نیست

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به کمبود نزول باران، فقر شدید مراتع استان و خشکسالی‌ها گفت: کمک گرفتن از تمام ظرفیت‌ها و بسیج امکانات با هدف خرید و ذخیره‌سازی نهاده‌ها و افزایش تولید علوفه از برنامه‌های امسال سازمان جهاد کشاورزی است.

بحران خشکسالی و خوراک دام‌ها در خراسان‌جنوبی/ در شرایط فعلی ۲۰ تن نهاده هم پاسخگوی نیاز دام نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، محمدابراهیم ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بیرجند، سازمان از همکاری دستگاه‌های اجرایی با هدف افزایش نهاده‌های دامی خبر داد و اظهار داشت: در سه ماهه‌ آخر سال ۹۸، میانگین توزیع کنسانتره در ماه چهار هزار تن بوده که این مقدار در سه ماهه‌ آخر پارسال به میانگین ۹ هزار تن و در فروردین ماه امسال به ۱۴ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به کمبود نزول باران، فقر شدید مراتع استان و خشکسالی‌ها افزود: کمک گرفتن از تمام ظرفیت‌ها و بسیج امکانات با هدف خرید و ذخیره‌سازی نهاده‌ها و افزایش تولید علوفه از برنامه‌های امسال سازمان جهاد کشاورزی است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی از همکاری‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، بنیاد برکت، سازمان بسیج، کمیته امداد و اتحادیه‌های استانی در افزایش نهاده‌های دامی خبر داد و اضافه کرد: اگر نهاده‌های یارانه‌ای فروردین ماه از ۱۴ تن به ۲۰ تن افزایش پیدا کند باز هم جوابگوی نیاز تغذیه دام در شرایط موجود نخواهد بود.

ابراهیمی تصریح کرد: در سال‌های قبل ۹۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق چرای مرتعی تأمین می‌شد که امسال با توجه به شرایط خشکسالی، ۱۰۰ درصد تغذیه دام‌ها از طریق نهاده‌ها خواهد بود.

وی بیان کرد: در بحث پیگیری خرید دام مازاد روستا‌ها و عشایر تصمیم گرفته شده که با قیمت مناسب خریداری شود.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: درخواست تخصیص نهاده‌های یارانه‌ای علاوه بر سهمیه‌ها، اعطای تسهیلات کم‌بهره مدت‌دار به تشکل‌های دامی، تخصیص اعتبار جهت آبرسانی و تأمین و حمل آب شرب برای دام روستا‌ها و عشایر در حال پیگیری است.

گفتنی است در پی کمبود شدید بارندگی در خراسان‌جنوبی و به تبع خشکسالی و فقر مراتع، بسیاری از دامداران استان از کمبود نهاده‌های دامی و یا متناسب نبودن مقدار علوفه و نهاده‌های دامی اختصاص‌یافته با نیاز واقعی دام‌های خود گلایه دارند که باعث شده بسیاری از این افراد نسبت به ذبح زودهنگام یا فروش با قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی دام خود اقدام کنند، اتفاقی که به اذعان بسیاری در صورت چاره‌اندیشی نشدن، گرانی احتمالی گوشت قرمز در بازار را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/69052/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول