اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نهاد کتابخانه‌ها «نهضت خوانش آثار سعدی» راه انداخت

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌ها، از راه‌اندازی «نهضت خوانش آثار سعدی» در محافل ادبی، همزمان با روز بزرگداشت سعدی شیرازی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی خبر داد.

نهاد کتابخانه‌ها «نهضت خوانش آثار سعدی» راه انداخت

به گزارش خبرگزاری فارس، مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد با اشاره به توجه و تأکید رهبر فرزانه انقلاب در ضرورت پرداختن به آموزه‌های اجتماعی و تربیت اخلاقی، و توجه به آثار سعدی؛ و عزم نهاد با دستور کار قرار دادن خوانش آثار سعدی در محافل ادبی، گفت: قریب به یکسال و نیم از راه‌اندازی محافل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌گذرد و این محافل توانسته‌اند با همراهی جمعی از پیشکسوتان و استادان عرصه شعر و ادب از طریق اجرای برنامه‌های متعدد فرهنگی و ادبی در گسترش جریان‌های اصیل زبان و ادبیات فارسی مؤثر باشند.

مروری بر مهم‌ترین برنامه‌های محافل ادبی نهاد

وی با اشاره به برخی از مهم‌ترین فعالیت‌های محافل ادبی نهاد گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی ادبی، جلسات شعرخوانی و نشست‌های ادبی، وبینارهای علمی، پویش‌های ادبی، یادمان مفاخر ادبی، مشاعره و جشنواره‌های ادبی در مناسبت‌هایی چون روز شعر و ادب فارسی، هفته دفاع مقدس، دهه مبارک فجر، ولادت فرستاده مهربانی، محرم و صفر، ولادت حضرت علی (ع)، سالگرد سردار دلها، نیمه شعبان، هفته کتاب، سالروز تأسیس نهاد، روز ولادت و وفات شعرای بزرگ و... در سطوح کتابخانه‌ای، استانی و ملی و با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، بخشی از اقدامات متعددی است که به همت قریب به ۲۵۰ محفل‌ ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انجام شده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد گفت: راه‌اندازی محفل ادبی ویژه افغانستانی‌های عضو کتابخانه‌های عمومی و محافل ادبی ویژه اعضای کودک و نوجوان کتابخانه‌ها نیز از دیگر دستاوردهای حائز اهمیت محافل ادبی این نهاد بوده است.

راه‌اندازی «نهضت خوانش آثار سعدی» در محافل ادبی

رمضانی همچنین با اشاره به نقش شورای ادبی نهاد در تدوین سیاست‌های راهبردی و جامع محفل‌ها و ساماندهی و هدایت جریان ادبی در کتابخانه‌های عمومی، گفت: با استفاده از ظرفیت شاعران پیشکسوت و برجسته عضو شورای ادبی نهاد و دبیران محافل ادبی در کشور، در نظر داریم همزمان با اول اردیبهشت ماه، روز بزرگداشت شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی، استاد سخن، سعدی شیرازی، «نهضت خوانش آثار سعدی» را در محافل ادبی راه‌اندازی کنیم.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد افزود: سعدی، شاعر و نویسنده‌ای کم‌نظیر است که تأثیر انکارناپذیری بر زبان فارسی بجای گذاشته است و در کنار فردوسی، مولانا و حافظ از ارکان اصیل شعر و زبان فارسی به حساب می‌آید.

وی افزود: سعدی توانسته است با بهره‌گیری از برترین شاخصه‌های کلام و زبانی ساده و قابل فهم، مضامین اشعارش را بدون پیچیدگی بیان کند و زیباترین آموزه‌های اخلاقی، انسانی، نیکخواهی، حکمت، عرفان و تجربه را با فصاحت و بلاغت سخن خود به هم آمیزد و به نسل‌های متمادی منتقل کند.

حضور رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در برنامه «عطر سخن سعدی»

رمضانی درباره آغاز این برنامه در محافل ادبی توضیح داد: طلیعه خوانش آثار سعدی، همزمان با آیین گرامیداشت سعدی در محفل ادبی «قند پارسی» استان فارس آغاز می‌شود و این محفل میزبان ویژه‌برنامه ملی «عطر سخن سعدی» خواهد بود. در این برنامه غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و کاووس حسن‌لی، استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز، پیرامون شعر و هنر شیخ اجل سعدی شیرازی و زیبایی‌های کلام او گفت‌وگو خواهند کرد و محمد مرادی، استاد بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز؛ نغمه مستشارنظامی، دبیر شورای ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ مصطفی محدثی خراسانی از شاعران برجسته کشور و حبیب‌الله حسینی میرآبادی، شاعر و ادیب استان فارس شعرخوانی خواهند داشت.

رمضانی درباره بخش‌های مختلف این ویژه‌برنامه در استان‌های مختلف گفت: ویژه‌برنامه گرامیداشت سعدی در برخی دیگر از استان‌های کشور، ادامه خواهد داشت و نشست‌های ادبی چون «استاد سخن کیست» ویژه کودک و نوجوان، «طنز در آثار سعدی»، «حکایت‌خوانی و نقّالی کودک و نوجوان» با محوریت آثار سعدی، «بررسی سادگی زبان در شعر فارسی»، «بررسی منظومه فکری سعدی در غزلیات و بوستان» و... از محتوای دیگر جلسات مذکور خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از آن در جلسات مستمر محافل ادبی، خوانش آثار سعدی (گلستان و بوستان خوانی) در دستور کار محافل قرار خواهد گرفت و کارگاه «استاد سخن، سعدی» برای کتابداران و اعضاء آغاز به کار خواهد کرد و غزل‌های حکمت‌آمیز و حکایات منتخب سعدی که توسط دبیران محافل ادبی استان‌ها و کتابداران خوانش شده است، در فضای مجازی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول