اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

۱۴۵ قرارداد توسعه کشت گیاهان دارویی در سمنان امضا شد

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۱۴۵ فقره قرارداد بهره‌برداری از محصولات فرعی مرتعی از نوع گیاهان دارویی بین بهره‌برداران مرتع و این اداره کل منعقد شد.

۱۴۵ قرارداد توسعه کشت گیاهان دارویی در سمنان امضا شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، سیدابوالفضل ولیئی اظهار کرد: استان سمنان ظرفیت خوبی در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی دارد و تاکنون بیش از ۱۳۰ گونه گیاهی ارزشمند در عرصه‌های مرتعی استان شناسایی شده است.

وی تصریح کرد: ۴۳ فقره از مجموع ۱۴۵ فقره قرارداد امضا شده بین این اداره کل و بهره‌برداران عرصه‌های مرتعی مربوط به برداشت شیره گیاه گون (کتیرا)، یک فقره مربوط به برداشت شیره آنغوزه و بقیه مربوط به برداشت شیره باریجه است.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خاطرنشان کرد: ۱۰۱ قرارداد بهره‌برداری از مراتع استان سمنان مربوط به توسعه کشت باریجه و صدور مجوز برداشت شیره این گیاه است.

ولیئی ادامه داد: احیای رویشگاه گیاهان دارویی ارزشمند در قالب عملیات کپه‌کاری، کاشت بذر گیاهانی مانند باریجه، آنغوزه، وشا (وشق) و بادام کوهی با مشارکت بهره‌برداران و تشکل‌های مردمی انجام شد و با جدیت دنبال می‌شود.

وی افزود: عملیات توسعه و احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان سمنان یکی از اولویت‌های اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است و سال گذشته دو هزار و ۲۶۶ هکتار در عرصه‌های مرتعی استان توسعه کشت گیاهان دارویی انجام شد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان احیا و توسعه کشت گیاهان دارویی نقشی مهم در حفظ گونه‌های باارزش دارویی و صنعتی، حفظ منابع پایه آب و خاک، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد بهره‌برداران داشته است.

ولیئی اضافه کرد: بیشترین عملیات احیایی گونه‌های گیاهی دارویی، با کشت گونه باارزش باریجه انجام شده که به لحاظ مصارف دارویی و صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: ۵۴ هزار و ۹۰۷ تن از زمان آغاز طرح توسعه کشت گیاهان دارویی در عرصه‌های مرتعی از سال ۱۳۹۵ تاکنون شیره باریجه جمع‌آوری شد.

به گزارش فارس، ایران از نظر غنای گیاهی و تنوع زیستی در جهان مطرح است و دارای ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهانی است و تعداد گونه‌های گیاهی کشور در حدود هشت هزار گونه است که از نظر تنوع گونه‌ها حداقل دو برابر قاره اروپاست.

بیش از دو هزار و ۳۰۰ گونه از گیاهان کشور دارای خواص دارویی، عطری و صنعتی است که استان سمنان واجد ۱۳۰ گونه گیاهان دارویی است.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول