اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  تحلیل بین الملل

ماجرای کوچاندن یهود یمن به فلسطین اشغالی؛ طرح مشترک انگلیس و آژانس یهود

یک وبگاه یمنی طی یادداشتی به بررسی نحوه کوچاندن هزاران یهودی یمن به فلسطین اشغالی پس از صدور بیانیه بالفور با هماهنگی استعمارگران انگلیسی و آمریکایی پرداخت.

ماجرای کوچاندن یهود یمن به فلسطین اشغالی؛ طرح مشترک انگلیس و آژانس یهود

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، انتقال یهودیان از سراسر جهان به فلسطین اشغالی و اسکان آنها در مناطق اشغالی فلسطین، بلندی‌های جولان، کرانه غربی رود اردن و نوار غزه از جمله سیاست‌های این رژیم برای یهودی‌سازی فلسطین است.

پایگاه خبری «۲۶ سپتامبر» یمن، طی گزارشی به بررسی ماجرای کوچاندن هزاران یمنی به فلسطین اشغالی در اوایل قرن بیستم با وجود صدور قانون ممنوعیت سفر آنها به فلسطین و ماجرای نخستین عملیات امنیتی آژانس رژیم صهیونیستی در خاک یمن پرداخت و نوشت که کوچاندن این یهودیان اغلب بی سرو صدا و محرمانه صورت می‌گرفت به استثنای نخستین عملیات امنیتی صهیونیست‌ها در یمن که طی آن هزاران یمنی به فلسطین اشغالی انتقال یافتند.

ترجمه این گزارش در ادامه می‌آید:

«مهاجرت یهودیان یمن به فلسطین اشغالی پس از صدور بیانیه بالفور در سال ۱۹۱۷، آغاز شد. بیانیه‌ای که بریتانیا به واسطه آن، فلسطین را به یهودیان بخشید تا کشور جعلی خود را برپا کنند.

مهاجرت یهودیان یمن به فلسطین اشغالی پس از بالفور اغلب به صورت محرمانه، انفرادی، پراکنده و غیر منظم صورت گرفت و برخی از یهودیان نیز حتی پیش از صدور این بیانیه به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده بودند».

صدور قانون ممنوعیت سفر یهودیان یمن به فلسطین اشغالی

«یحیی حمید الدین محمد المتوکل» معروف به امام یحیی، مؤسس حکومت متوکلی یمن و مقتدرترین امام زیدی‌های یمن در قرن بیستم (۱۸۶۹–۱۹۴۸)، در سال ۱۹۲۳، متوجه فعالیت آژانس‌های یهودی در یمن شد و به همین دلیل قانونی مبنی بر ممنوعیت سفر یهودیان به فلسطین را صادر کرد. تا اوایل دهه ۹۰ میلادی قانون منع سفرهای بلندمدت برای یهودیان در یمن برقرار بود، اما در سال ۱۹۹۳ دولت یمن این قانون را لغو کرد. با این وجود در تمام این مدت، روند مهاجرت این یهودیان به صورت سری و پراکنده ادامه یافت. 

تا قبل از سال ۱۹۴۸، یهودیان یمن تنها گروه یهودی عرب بودند که در فلسطین اشغالی به تعداد زیادی حضور داشتند. بعدها اغلب آنها به انگلیس مهاجرت کردند».

عدن پایگاه هماهنگی صهیونیست‌ها و انگلیسی‌ها

«مستعمره عدن در آن زمان، پایگاه هماهنگی فعالیت‌های سازمانهای صهیونیستی بود و منابع تاریخی، اقدام این سازمان‌ها مبنی بر جذب شماری از جوانان یهودی عدن برای آموزش در پایگاه‌های صهیونیستی در فلسطین اشغالی و بازگشت آنها به عدن را تایید می‌کنند. هدف از این اقدام، تلاش برای صهیونیست کردن یهودیان یمن و به کار گرفتن آنها برای استعمار بریتانیا بود که پدر رژیم صهیونیستی به شمار می‌رفت».
نخستین عملیات امنیتی صهیونیست‌ها

«در سال ۱۹۴۷، قتل عام یهودیان یمن روی داد [گفته می‌شود که طی یک اقدام شرورانه، ده‌ها یهودی کشته شدند] .آژانس صهیونیسم از این جنایت سوء‌استفاده کرد و به کوچاندن نزدیک به ۵۰ هزار یهودی یمن به فلسطین اشغالی طی عملیاتی که در عربی به «بساط الریح» (فرش باد) در عربی و «میکتزی تایمان» در عبری معروف شد، اقدام کرد. این نخستین عملیات امنیتی اسرائیل در یمن بود که از سال ۱۹۴۴ با هماهنگی اشغالگر بریتانیایی در عدن برای آن تدارک دیده شده بود».

«پس از آن، این آژانس باقی یهودیان یمن را با هماهنگی سازمان‌های آمریکایی و صهیونیستی به فلسطین اشغالی منتقل کرد و دولت آمریکا مسئولیت پوشش هزینه‌های باز اسکان این یهودیان در فلسطین و هزینه‌های انتقال آنها از یمن را برعهده گرفت. روند انتقال این یهودیان به استثنای عملیات بساط الریح، اغلب به صورت محرمانه، پراکنده و غیرمنظم صورت گرفت». 

«تا سال ۱۹۴۸، ۵۵ هزار یهودی در شمال یمن و ۸ هزار نفر در آخرین مستعمره انگلیس در یمن یعنی عدن، ساکن بودند».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول