اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

ویترین رنگارنگ سریال‌های تونسی در رمضان/ چالش «فرزندان غول» با «سوختن» مهاجران + تصاویر

شبکه‌های تلویزیونی تونس که دومین ماه رمضان را در روزگار شیوع کرونا پشت سر می‌گذارند، تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا با تولید سریال‌های جذاب، نظر مخاطبان را جلب کرده و با دریافت تبلیغات بیشتر، زیان‌های کرونایی خود را جبران کنند.

ویترین رنگارنگ سریال‌های تونسی در رمضان/ چالش «فرزندان غول» با «سوختن» مهاجران + تصاویر

خبرگزاری فارس ـ گروه هنر و رسانه: سال گذشته در تونس ۲۶ عنوان سریال تلویزیونی از تولیدات تونس، ترکیه، سوریه، مصر، قطر و ایران (یوسف پیامبر) از شبکه‌های مختلف این کشور پخش شد. امسال هم شبکه‌های تلویزیونی تونسی همه توان خود را به کار گرفته‌اتد و خود را برای ورود به موسم رمضانی در سال ۲۰۲۱ آماده کرده‌اند.

هرچند که از نشانه‌های برنامه‌های برخی شبکه‌ها اینطور بر می‌آید که متنوع و جذاب باشند، اما برخی دیگر از شبکه‌ها نتوانستند تولید مناسبتی ویژه ماه رمضانی داشته باشند و مردم را به تماشای شبکه‌هایشان ترغیب کنند. حال با این اوصاف، در پایان ماه مبارک رمضای، کفه ترازو به نفع کدام شبکه سنگینی خواهد کرد؟!

 

 

* «سوختن» سریالی در نقد پدیده مهاجرت

پس از آنکه اسعد الوسلاتیِ کارگردان، در سال گذشته با مهارت بر تار سریال «مایسترو» نواخت و موفق شد نگاه‌های مردم را به خود جلب کند، در سال جاری این کارگردان برای دومین سال متوالی، از طریق سریال «سوختن» با تلویزیون تونس همکاری می‌کند. انتظار می‌رفت که این اثر، در ماه رمضان ۲۰۲۰ برای پخش آماده باشد، اما تعطیلی تصویر برداری به دلیل کرونا، زمان پخش را به سال ۲۰۲۱ به تأخیر انداخت. پیش از آن نیز عماد الدین الحکیم فیلمنامه «سوختن» را با سختی و مشکلات فراوان نوشت و تلاش کرد تا به واسطه آن به شرح جزئیات پدیده مهاجرت غیرسازمان یافته بپردازد که توان خانواده‌ها و دولت‌ها را گرفته است. همچنین به بیان جزئیات داستان‌هایی بپردازد که صاحبان آن در آتش درد و سختی سوار شدن بر قایق‌های مرگ در حرکت به سمت سرنوشتی مبهم سوختند!

 

تلویزیون ملی تونس به منظور فاصله گرفتن از پخش سریال‌های عربی‌ که در سال‌های گذشته برای ماه مبارک رمضان تولید شده‌اند، یک سریال عربی به نام «۲۰۲۰» را با هنرمندی نادین نجیم و قصی خولی را پخش خواهد کرد. البته ژانر کمدی هم از صفحه تلویزیون ملی تونس دور نمی‌شود.

در همین رابطه، عبدالمجید بوشناق سریال کمدی «بود یا نبود» را با نگاهی جدید و طرحی ناآشنا در شکل و محتوا کارگردانی کرده است. در حوزه تولیدات کمدی، تلویزیون تونس همچنین برنامه «عیشة فل» را پخش می‌کند که با روشی کمدی و طنز به بیان مسائل زمانه و موارد مورد توجه مردم تونس از گذشته و امروز می‌پردازد.

 

یکی دیگر از سریال‌های شبکه ملی تونس، «روزی روزگاری» در ژانر کمدی است و عبدالحمید بوشناق کارگردانی این مجموعه طنز را بر عهده داشته است. این سریال وضعیت تونس ۳۰۰۰ سال قبل را در هنگامه حکومت ملک ساطور را روایت می‌کند که پسرش پس از بیماری او قصد به دست گرفتن قدرت را دارد....

 

 

* «فوندو»، داستان قاتلی که بی‌گناه است

شبکه تلویزیونی «الحوار» در تونس که در سال‌های گذشته تصمیم به تولید بخش‌هایی از سریال «فرزندان مفید» گرفته بود، در سال جاری با سریال جدیدی تحت عنوان «فوندو»، به کارگردانی سوسن الجمنی به خانه‌های مردم می‌آید.

با وجود تلاش بسیار برای پنهان داشتن جزئیات این مجموعه تا پیش از آغاز پخش، اما «فوندو» یک سریال پلیسی است و داستانی جونی به نام برهان را روایت می‌کند که به اتهام قتل «مریم» به زندان افتاده و محکوم به قصاص است، در حالی که بی‌گناه است و باید حقایق را برملا کند تا بی‌گناهی خود را به مردم و جامعه اثبات کند. در این سریال ۲۰ قسمتی نضال السعدی، یاسین بن قمره، کمال التواتی و سهیر بن عماره و دیگران در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

 

 

ژانر کمدی با قدرت در برنامه‌های رمضانی شبکه «الحوار» تونس ‌هم حضور دارد، به طوری که این شبکه در نیمه نخست ماه رمضان، به پخش سریال «‌ابن خلدون»‌ با ایده‌پردازی جعفر القاسمی و هنرمندی بسام الحمراوی، دلیله المفتاحی، کریم الغربی، جعفر القاسمی و .... می‌پردازد.

در نیمه دوم از ماه رمضان، کمدی «زینت و عزیزه» به تهیه‌کنندگی سونیا بن بلقاسم و کارگردانی زیاد الیتیم، با هنرمندی فرحات هنانه، اروی بن اسماعیل، توفیق البحری، نرمین صفر و ... روی آنتن خواهد رفت.

 

* کشمکش «فرزندان غول» بر سر مشروعیت

مراد بالشیخ، کارگردان سینمایی در دومین تجربه تولید سریال خود بعد از سریال «خاطرات یک زن» که در رمضان سال ۲۰۱۳ از شبکه ملی تونس پخش شد، با سریال «فرزندان غول» به عرصه تولید تلویزیونی بازگشته است.

«‌فرزندان غول»‌ در ۳۰ قسمت، با بازی فتحی الهداوی، ساره الحناشی، وحیده الدریدی، حلمی الدریدی، بلال البریکی، مرام بن عزیزه و ... در شبکه نهم تلویزیون تونس به روی آنتن خواهد رفت. موضوع این سریال، روابط پیچیده بین افراد یک خانواده ثروتمند است که چند فرزند مشروع و یک فرزند نامشروع در آن وجود دارد.

 

در حوزه کمدی، شبکه نهم تونس تلاش دارد تا از طریق سریال «جاسوس» به کارگردانی ربیع التکالی و بازیگری لطفی العبدلی، دارین حداد، لطیفه القفصی و ریاض النهدی، نظر مخاطبان را به خود جذب کند.

* برنامه‌های متفرقه در شبکه‌های دیگر تونس

در برابر برنامه‌ریزی شایسته و پرتلاش تعدادی از شبکه‌های تونسی، برخی شبکه‌های دیگر نیز هستند که به پخش برخی سریال‌های سطحی و بازپخش تولیدات قدیمی بسنده کردند. شبکه «نسمه» ‌به پخش سریال‌های ترکی که از مدتی قبل آغاز شده است و سریال‌هایی مانند «المؤسس عثمان»، «نحبو وما نسلم فیه» ادامه می‌دهد. اما شبکه «‌حنبعل»‌ در برنامه پخش سریال رمضانی خود، نام سریال کمدی تونسی ـ الجزایری «ملیونر» را گنجانده است که حسان کشاش، سارة العلامه، دلیله مفتاحی و نعمیه الجانی در آن بازی می‌کنند.

 

شبکه «کارتاژ پلاس» هم به پخش بخش دوم از مجموعه تونسی ـ الجزایری «مشاعر» خواهد پرداخت. این یک درام اجتماعی به کارگردانی الترکی محمد الجوک است و بسیاری از بازیگران تونسی و الجزایری در آن شرکت می‌کنند، تجربه ای که سال گذشته برای اولین بار برای تونسی‌ها قابل توجه و غیرمعمول به نظر می‌رسید.

و سریال کمدی «یحیی الجی» که درباره یک قهرمان سخن می‌گوید که در یک محیط نظامی رشد کرده و در زندگی جز نظم و انضباط سختگیرانه را بر نمی‌تابد، در شبکه «تلفزه تی‌وی» روی آنتن خواهد رفت.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول