اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

شعرباف: شورای شهر مشهد را نمی‌توانیم رها کنیم

عضو کمیته تطبیق ائتلاف مردمی عدالت‌خواهی گفت: شورای شهر مشهد را نمی‌توانیم رها کنیم، سرنوشت ۳ میلیون انسان و حداقل یک میلیون حاشیه‌نشین در دست انتخابات پیش‌رو و شهردار منتخب است، بنای دو قطبی و چند قطبی شدن نداریم و معتقدیم تکثر در داخل گفتمان انقلاب باعث مشارکت بیشتر و پیروزی می‌شود.

شعرباف: شورای شهر مشهد را نمی‌توانیم رها کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سعید شعرباف تبریزی عصر امروز در نشست اعلام موجودیت و تشریح اقدامات ائتلاف مردمی عدالت، اظهار کرد: یکی از آسیب‌هایی که در مورد جریان عدالت‌خواهی مطرح می‌شد، این بود که جریان عدالت‌خواهی بخشی از بدنه متخصصان و نخبگان شده و تلاشی برای افزایش چتر خود نداشته است و ما در این دوره تلاش کردیم یک ائتلاف را تحت عنوان عدالت شکل دهیم.

مفهوم ائتلاف یک مفهوم انتخاباتی است

این فعال سیاسی عنوان کرد: این مفهوم ائتلاف یک مفهوم انتخاباتی است و پس از انتخابات بسته به تفکرات هریک از دوستان پیگیر موضوع خواهند شد، ما بنا نداریم یک تشکل جدید را ایجاد کنیم، تشکل‌هایی که ناگهان زمان انتخابات ایجاد می‌شوند کارایی برای انقلاب و کشور ندارند، از نظر ما ائتلاف یعنی جمع کردن کسانی که اقداماتی مردم محور در نظر دارند.

وی در رابطه با فرایند رسیدن به کاندیداهای اصلح، تشریح کرد: پیش از فرایند ثبت‌نام یک فرایند مهم ما سپری شد، وقت گذاشتیم و ساعاتی صرف شد تا کسانی که حس می‌کردیم می‌توانند در شورای شهر کارآمد باشند ثبت‌نام کنند اما در این بخش به توفیق نسبی دست یافتیم و آن طور که باید و شاید کاندیداهای شایسته نداریم.

شعرباف تبریزی با بیان اینکه ما فرایندمان را برای نخبگان از ماه‌ها پیش باید شروع کنیم، ادامه داد: ما به همه دوستان می‌گفتیم که این تماس ما نشانه حضور قطعی شما در لیست ائتلاف عدالت نیست، پس از انتخاب کاندیداها سراغ جمع‌بندی شاخص‌ها شدیم.

محوریت انتخاب با اشخاص حقیقی است

عضو کمیته تطبیق ائتلاف مردمی عدالت‌خواهی تبیین کرد: با توجه به تجربه سیاسی ۲۰ سال گذشته مشهد، یک مجموعه تدوین شده از شاخص‌های شورا و مجلس تدوین شده بود اما با توجه به شرایط پیش روی ما، محوریت با اشخاص حقیقی است.

وی با طرح اینکه یک اشکال در لیست‌بندی تشکلی برای ائتلاف وجود دارد و آن این است که ملاک انتخاب تشکل‌ها چیست؟ متذکر شد: بجای اینکه به سراغ تشکل‌ها برویم، در کمیته تطبیق با شخصیت حقیقی افراد روبرو می‌شویم و اگر شخصی عملکرد خود را متناسب با عملکرد شهری می‌کند به ائتلاف دعوت می‌شود، در گام اول حرکت خوب این بود که ائتلاف از اسم و رسم‌های تشکل فرار کرده و سراغ اشخاص حقیقی رفت.

افراد برای نیاز کمیسیون‌ها تقسیم شدند

شعرباف تبریزی تصریح کرد: تقریبا افراد برای نیاز کمیسیون‌های شورای شهر تقسیم شدند، تلاش شد در حوزه‌های شهرسازی و اقتصادی و فرهنگی چند نفر را به هیأت موسس دعوت کنیم البته هیچگاه نمی‌شود این توازن دقیق اتفاق بیفتد.

این کارشناس مسائل شهری بیان کرد: هیأت مؤسس در اولین گام کمیته‌هایی را تشکیل داد که وظیفه تدوین برنامه و تطبیق شاخص‌ها بر مصادیق را بر عهده دارند، ما در کمیته تطبیق که مجموعه‌ای از افراد حقیقی هستند روی رزومه و مصاحبه‌ها وقت می‌گذاریم.

وی اسامی ۱۳ عضو کمیته تطبیق شاخص‌ها بر مصادیق که وظیفه بررسی رزومه افراد، انجام مصاحبه و پرسش و رساندن لیست اولیه به یک لیست ۲۵ نفره دارند را به شرح زیر اعلام کرد: مهدی مینایی، خانم حاجی موصوف، محمد خالقی، حجت الاسلام محمد الهی خراسانی، جاوید، حسن سلطانی، علی سهیلی، حجت الاسلام صابری تولایی، محمد مالدار، خانم خدادادی، احمد حیدر زاده و سعید شعرباف.

شعرباف تبریزی در رابطه با ملاک انتخاب اعضای کمیته تطبیق عنوان کرد: داشتن فرصت کافی بسیار مهم است، برخی افراد خصوصا وقتی تعداد کاندیداها بالا می‌رود تک به تک به بررسی کاندیداها نمی‌پردازند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: رزومه‌ها را خواستیم که دوستان با هر زاویه نگاهی برای ما بفرستند، دو هفته است که فرایندی را برای بررسی رزومه‌ها قرار دادیم این بررسی تا یک هفته دیگر به طول می‌انجامد.

وی با بیان اینکه حدس ما این است که حدود ۵۰ تا ۶۰ رزومه حداقل خواهیم داشت و هر تعداد رزومه به دست ما برسد ما آن‌ها را بررسی خواهیم کرد، بیان کرد: در فرایند بررسی رزومه جزو روزمه سوالاتی را طرح کردیم و در روز مصاحبه این‌ها در اختیار کمیته تطبیق گذاشته می‌شود.

شعرباف تبریزی ادامه داد: فرایند مصاحبه‌ها را به‌طور موازی شروع کردیم، مصاحبه‌ها بدون هرگونه سانسوری پخش می‌شود، در این فرایند با سرعت و دقت پس از بررسی‌های کامل سراغ شاخص‌ها می‌رویم که برخی شاخص‌ها وتویی و برخی هم نسبی است.

لیست نهایی ۱۵ نفره خواهد بود

عضو کمیته تطبیق ائتلاف مردمی عدالت با بیان اینکه طی یک مصاحبه نهایی با تقسیم‌بندی تخصصی و مصاحبه دقیق‌تر لیست ۲۵ نفره به ۱۵ نفره کاهش پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: شاخص‌های انتخاب که البته با شرایط مدیریت شهری وزن‌دار هستند، اما این موضوع نیاز به مصاحبه عمیق دارد، شاخص‌هایی مانند نگاه برنامه‌محور، دید کلان، قدرت اقناع، مقابله با تصمیمات غلط که البته این شاخص‌ها وتویی نیست؛ تجربه شورای شهر می‌گوید تخصص لزوما داشتن مدرک در مورد آن تخصص نیست.

وی افزود: سلامت اخلاقی، فسادستیزی و دوری از باندهای قدرت و ثروت، ساده زیستی و مردم‌دوستی از دیگر شاخص‌های ماست، البته یک سری شاخص‌ها سیاسی است مثلا کسی که در سال ۸۸ موضع نسبت به نظام گرفته قطعا در لیست بررسی نمی‌شود، فرد باید درک مطالبات رهبری در حوزه مدیریت شهری داشته باشد، برخورداری از بینش و بصیرت و داشتن مبانی فکری منسجم از شاخص‌های سیاسی است.

کسی که در لیست ما انتخاب نشود می‌تواند در لیست‌های دیگر شرکت کند

شعرباف تبریزی تصریح کرد: ما حق نداریم در فرایندمان اعلام کنیم که اگر کسی داخل لیست ما نباشد یعنی که نمی‌تواند در فرایندهای دیگر شرکت کند، معتقد هستیم هرکس این حرف را بزند حرف گزافی زده است، به هیج وجه تعهد برای انصراف را شرعی نمی‌دانیم، تعهداتی مانند بررسی اموال و شفافیت کار از کاندیداها می‌گیریم اما این تعهدات، تعهد انصراف نیست، تعهداتی است که فرد نتواند آن را نقض کند.

عضو کمیته تطبیق ائتلاف مردمی عدالت با اشاره به اینکه میزان مشارکت طبق اوامر رهبری مهم تر از نتیجه انتخابات است، متذکر شد: شورای شهر مشهد را نمی‌توانیم رها کنیم، سرنوشت ۳ میلیون انسان و حداقل یک میلیون حاشیه‌نشین در دست انتخابات پیش‌رو و شهردار منتخب است، بنای دو قطبی و چند قطبی شدن نداریم و معتقدیم تکثر در داخل گفتمان انقلاب باعث مشارکت بیشتر و پیروزی می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا اصلاح‌طلبان در لیست عدالت جای دارند یا خیر، بیان کرد: این شاخص‌هایی که عرض کردم را بر اساس دسته‌بندی اصولگرا و اصلاح‌طلب نگذاشتیم، می‌تواند کسی از این شاخص ها عبور کند و وارد فرایند شود.

شعرباف تبریزی با بیان اینکه بنده خودم به دلیل مشغله ثبت‌نام نکردم اما با فراق بال بهتر و آزادی بیشتر در رابطه با شورای شهر می‌توانم اقدام کنم، تشریح کرد: حداقل ۵۰ نفر برای بررسی داریم، پاسخ افراد به این پرسش نامه‌ها در صورتی که افراد مشکلی نداشته باشند منتشر می‌شود.

عضو کمیته ائتلاف مردمی عدالت اضافه کرد: تقسیم‌بندی‌هایی که به عنوان مثال بگوید ما در لیست چهار جوان داریم مبنای عقلی و شرعی ندارد، یکی از آرزوهای ما این است که کسانی که قلبشان برای شهر می‌تپد به ائتلاف بپیوندند، بخش زیادی از فعالان سیاسی و اجتماعی را هنوز نتوانستیم وارد ائتلاف کنیم.

وی در پاسخ به درخواستی مبنی بر اعلام اسامی هیأت مؤسس، تصریح کرد: آرزوی من این است که اسامی هیأت مؤسس مانند هیأت تطبیق گفته شود اما هنوز مصوبه هیأت ۳۳ نفره مؤسس را تاکنون در این موضوع نداریم، از آنجایی که برخی اعضای شورای هیأت مؤسس که در شهر مطرح هم هستند به هر دلیلی می‌گویند اگر اسم ما اعلام شود در فعالیت‌های اجتماعی کاری خودمان دچار اختلال می‌شویم، این نکته قابل تأمل است.

شعرباف تبریزی افزود: آرزو دارم روزی یک فرد مطرح در مشهد، یک استاد حوزه یا یک استاد دانشگاه با شفافیت کامل بگوید من در حمایت از فلان لیست هستم و این لیست ممکن است چند نفری با لیست دیگری فرق کند و دچار مشکل نشود، اما فعلا در شرایط کنونی مشهد ممکن است با این موضوعات گمانه‌هایی به افراد بخورد. 

عضو کمیته تطبیق ائتلاف خاطرنشان کرد: نه اسپانسر بزرگی به سمت ما آمده نه امیدی به این موضوع داریم که کارخانه‌ای از ما حمایت کند و توقعی نداشته باشد، دلبستگی ما به مردم و کمک‌های مردمی است، نمی‌توانیم به ثروتمندان شهر مانند پروژه‌داران دل ببندیم چرا که با یک قرارداد و امضا آن صاحب پروژه می‌تواند پولی که داده را جبران کند.

وی با بیان اینکه بخش زیادی از تشکل‌ها را هنوز به شورای شهر دغدغه‌مند نکردیم و این اشکال به تمام ائتلاف ها وارد است، گفت: برخی می‌گویند چرا با آقای فلانی که اختلاف داشتید سر یک میز نشستید و مشارکت کردید؟ این اختلافات در جای خود باقی است و یک جا خود را نشان می‌دهد اما از آنجایی که بتوان طیف وسیع‌تری از مخاطبان ایجاد کنیم این کار را انجام دادیم.

شعرباف تبریزی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر بررسی سخنگوی یکی از ائتلاف‌ها و عنوان کردن مطلوبیت شورای سوم نسبت به دیگر ادوار شورا در نتیجه‌ مطالعاتی که انجام شده است، تصریح کرد: بنده به عنوان کارشناس در مورد این موضوع حرف زیاد دارم و ای‌کاش بتوان در مورد اینکه موفقیت یعنی چه، با منتسبان آن جریان صحبت کنیم و مطالعات وسیعی که گفته شد را در اختیار دیگران هم قرار دهند.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: اگر این مطالعات پخش شود احتمالا ما باید در این مورد تجدیدنظر کنیم که چرا ما منتقد بازه سال ۸۶ تا ۹۲ بودیم و چرا بسیاری از انحرافات شهرسازی در این بازه زمانی اتفاق افتاده، حتما ما در این مورد اشتباه کردیم به شرطی که مطالعات پخش شود و مطالعاتی وجود داشته باشد.

وی عنوان کرد: همین موضوع مشخص می‌کند که مفهوم اصولگرایی و اصلاح‌طلبی چقدر غیردقیق است، که یک حزب موسوم به اصول‌گرایی می‌گوید شورای شهر سوم مورد تایید است، من فقط می‌خواهم یک علامت سوال ایجاد کنم، می‌توان مقایسه کرد در سرمایه‌های طبیعی، تکنولوژی، مادی، نخبگانی و مجموع امتیازات شورای شهر مشخص کند کدام شورا بهتر بوده ‌است، این موضوعات مهم بوده و شورای شهر ما باید به این موضوعات برسد، در زمان تکثر کاندیداها نیاز است که شوراها با هم مقایسه شوند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول