اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

چرا برخی کتاب‌های درسی سر از بازار سیاه در می‌آورند؟!

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که «چرا برخی کتاب‌های درسی سر از بازار سیاه در می‌آورند؟»، گفت: مراحل آماده‌سازی و تولید کتاب‌های درسی به صورت محرمانه و پلمب شده در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و خروجی اطلاعات نداریم.

چرا برخی کتاب‌های درسی سر از بازار سیاه در می‌آورند؟!

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: ماجرای بازار سیاه کتاب درسی، سال‌هاست که مطرح است؛ به رغم آنکه کتاب درسی به تعداد همه دانش‌آموزان چاپ و توزیع می‌شود اما باز هم بازار سیاه رونق دارد و قیمت کتاب درسی به چندین برابر به فروش می‌رسد.

دانش‌آموزانی که کتاب درسی خود را گم یا خراب کردند و داوطلبان کنکور سراسری از مشتریان بازار سیاه هستند که مجبورند برای خرید کتاب مورد نظرشان، قیمت بسیار بیشتر از پشت جلد بپردازند. 

برخی مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌ای با عنوان «چرا آموزش و پرورش جلوی بازار سیاه کتاب درسی را نمی‌گیرد؟»، خواستار پیگیری شدند.

محمد علوی‌تبار معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس اظهار کرد: مکانیزم ارسال اطلاعاتمان، کاملا به صورت محرمانه بین دو شرکت افست و چاپ و نشر کتاب‌های درسی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: مراحل آماده سازی و تولید کتاب‌های درسی به صورت محرمانه و پلمب شده در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و شرکت‌ها موظفند که مطابق با آن تعهداتی که با سازمان دارند، به هیچ وجه افشای اطلاعات نداشته باشند و اطلاعات از شرکت‌ها درز پیدا نکند.

* برخی ناشران، کتاب درسی را از طریق فایل پی‌دی‌اف، چاپ می‌کنند

علوی‌تبار گفت: در بازه‌های زمانی خاصی از دستگاه‌های نظارتی درخواست کردیم که نظارت خود را در بحث توزیع که از طریق مبادی مختلف صورت می‌گیرد، انجام دهند ولی از لحاظ خود سازمان که اطلاعات به شرکت‌ها منتقل می شود و همچنین در شرکت‌های چاپ، این اطمینان را داریم که هیچگونه خروجی اطلاعات اتفاق نخواهد افتاد.

وی تصریح کرد: البته چون فایل پی‌دی‌اف کتاب درسی نیز روی سایت http://chap.oerp.ir برای عموم قرار می‌گیرد، بعضی موارد هست که برخی ناشران، کتاب درسی را از طریق فایل پی‌دی‌اف، چاپ می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول