اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کهگیلویه و بویراحمد

از زلزله سی‌سخت تا آتش‌سوزی جنگل‌ها/روزهای سخت مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد از سختی کار در این روزها می‌گوید که از یک طرف زلزله سی‌سخت و از سوی دیگر آغاز آتش سوزی جنگل‌ها در استان سختی کار را چند برابر کرده است.

از زلزله سی‌سخت تا آتش‌سوزی جنگل‌ها/روزهای سخت مدیریت بحران در کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری فارس؛  ۶۱ روز از زلزله ۵.۶ ریشتری در سی‌سخت استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد به همین دلیل دقایقی  را با مدیرکل مدیریت بحران استانداری این استان هم کلام شدیم تا در خصوص آنچه طی این مدت در  سی‌سخت انجام شد و آنچه در دست اقدام است را از محمد محمدی جویا شویم.

علاوه بر زلزله سی‌سخت، با آغاز فصل بهار همه ساله شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در منابع ملی و همچنین مناطق حفاظت شده استان هستیم که در جریان برنامه‌های استان برای کاهش خسارات در آتش‌سوزی‌ در ارتفاعات هم شدیم.

فارس: به اقدامات ستاد بحران در زلزله سی‌سخت اشاره‌ بفرمائید، روند بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده چگونه پیش‌ می‌رود.

در زلزله ۵.۶ ریشتری شهر سی‌سخت که ۲۹ بهمن سال گذشته رخ داد در اولین لحظه بعد از این حادثه به همراه استاندار به عنوان رئیس ستاد پیشگیری، هماهنگی و عملیات بحران به منطقه اعزام شدیم.

کمتر از ۳ ساعت ارتباط‌هایی که قطع شده بودند مثل آب، برق و مخابرات وصل شدند، گاز هم با توجه به نشتی که داشت فردای روز حادثه برقرار شد. بلافاصله اسکان اضطراری و بحث پاکسازی معابر در دستور کار قرار گرفت و تیم‌های ارزیاب هم اعزام شدند و کار به خوبی پیش رفت.

در زمان وقوع زلزله شاهد بارش برف و باران بودیم و مردم تا حدودی اذیت دست شدند، شب زلزله بلافاصله نشست هماهنگی ستاد پیشگیری برگزار شد. ستاد بحران سال ۹۹ تا قبل از زلزله‌ سی‌سخت ۷ جلسه هماهنگی برگزار کرده بود اما طی دو ماه اخیر ۹ جلسه ستاد تشکیل و تصمیمات و برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفت.

کمک‌های خوبی هم از سراسر کشور، موسسات خیریه، استان‌های همجوار، پتروشیمی‌ها، سپاه، ستاد اجرایی حضرت امام(ره) و ....به سی‌سخت شد که کمک‌های سپاه و ستاد  اجرایی به صورت مستقیم و سایر نهادها توسط هلال احمر توزیع شد.

دولت ۵۰۰ میلیارد  تومان در قالب تسهیلات و بلاعوض مصوب کرد که ۱۸۵ میلیون برای ساخت منازل شهری، ۱۶۵ میلیون روستا و مبلغی هم برای تعمیرات منازل اختصاص داد.

فارس: کار آوار برداری در سی‌سخت چطور پیش‌ می‌رود؟

محمدی: بنیاد مسکن پایان فروردین را برای اتمام آواربرداری منازل اعلام کرده بود اما طبق آنچه توسط این اداره‌کل در تاریخ ۲۵ فروردین اعلام کرده، آوار برداری منازل آسیب‌دیده سی‌سخت به پایان رسیده و جز چند مورد، کار واحدهایی که ۱۰۰ درصد خسارت دیده و نیازمند آواربرداری برای بازسازی بودند تمام شده است. در حال حاضر فقط  یک اکیپ ماشین‌آلات بنیاد مسکن در سی‌سخت مستقر است بقیه به روستاهای سی‌سخت اعزام شدند و در آنجا مشغول هستند، البته پایان آواربرداری به منزله اتمام کار به صورت ۱۰۰ درصدی نیست.

محمدی: هفتگی با بانک‌ها جلسه برگزار کردیم امتیازات خوبی دولت در نظر گرفته ضمن اینکه معاون اول رئیس جمهور در سفر به استان از اختصاص تسهیلات تکمیلی در صورت اعلام استانداری و بنیاد مسکن خبر داد که توصیه می‌کنیم مردم سرعت کار را افزایش دهند تا در صورت افزایش قیمت مصالح ساختمانی بتوانند از تسهیلات تکمیلی برای تکمیل منازل استفاده کنند.

محمدی: در شرایطی که وضعیت آب و هوا در سی‌سخت مساعد شده انتظار می‌رود با نظارت نظام مهندسی و شهرداری کار به خوبی انجام شود تا با توجه به زلزله‌خیز بودن سی‌سخت مردم نگرانی نداشته باشند، تلاش می‌شود خانه‌های مردم سی‌سخت قبل از آغاز فصل سرما در شهریور و مهر تحویل آنها شود، مجددا توصیه می‌کنیم نظارت بر ساخت و سازها جدی شود و مردم هم استقبال بیشتری داشته باشند.

فارس: به فصل آتش‌سوزی در ارتفاعات رسیدیم، سال گذشته آتش‌‌سوزی چه میزان خسارت به مراتع و جنگل‌های استان وارد کرد؟

محمدی: متاسفانه سال گذشته ۱۲۳ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مناطق حفاظت شده گزارش شد که ۲ هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و  ۵۰۰ هکتار عرضه مرتعی طعمه حریق شدند، آتش‌سوزی ۱۵ میلیارد تومان خسارت به جنگل‌ها و مراتع وارد کردند که یک میلیارد آن خسارت وارده به مناطق حفاظت شده است.

فارس: تدابیر ستاد بحران استان برای جلوگیری و کنترل اتش‌سوزی‌ها با توجه به کمبود بارش‌های بهاری و خشکسالی در استان چیست؟

محمدی:  با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی به خصوص در مناطق گرمسیری شاهد چند مورد آتش‌سوزی در ارتفاعات بودیم که خوشبختانه مهار شد، علی‌رغم اینکه امسال با محدودیت‌های مالی مواجه بودیم اما به دستور استاندار کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲ میلیارد تومان برای خرید امکانات و تجهیزات سرمایه‌ای، امدادی و اطفاء حریق در نظر گرفته شده،  در سامانه مدیریت بحران اطلاعات بیشتر درج شده تا برنده مشخص و تجهیزات خریداری شود.

فارس: استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به خشکسالی‌های پی‌ در پی به سمت بیابانی شدن پیش می‌رود چه اقداماتی برای جلوگیری از بیابانی شدن استان انجام دادید؟

محمدی: استان پتانسیل گردشگری فراوانی دارد و نباید اجازه دهیم این ظرفیت خدادادی از بین برود، کارگروه‌هایی ذیل منابع طبیعی است که یکی از آنها در خصوص خشکسالی است، ضمن اینکه منابع طبیعی، محیط زیست و جهادکشاورزی سه دستگاهی هستند که طرح‌های نهال کاری و پروژه‌های آبخیزداری را برای جلوگیری از بیابانی شدن در دست انجام دارند.

تاکنون در زمینه کاشت نهال و اجرای طرح‌های آبخیزداری در مناطق گرمسیری،  اقدامات خوبی صورت گرفته و ادارات به ویژه در حوزه منابع طبیعی برنامه‌های مختلفی برای ممانعت از بیابانی شدن استان‌ها در دست اقدام دارند.

فارس: نوروز ۹۸ در کهگیلویه و بویراحمد به مانند سایر نقاط کشور شاهد بارش‌ شدید باران و جاری شدن سیل و وارد شدن خسارت به بحش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی بودیم دولت چه میزان اعتبار به استان اختصاص داد و چه میزان از تسهیلات سیل جذب و در اختیار اسیب‌دیدگان قرار گرفت.

محمدی: سیل ۹۸ خساراتی به بخش کشاورزی و منازل مسکونی مردم وارد کرد دولت ۳۰۰ میلیارد تومان به استان اختصاص داد که بخش اعظمی از اعتبارات جذب شد و ما از طریق سامانه سجاد تمامی موارد ثبت شده در این سامانه در چارچوب مصوبه هیات دولت تسهیلات سیل پرداخت کردیم.

فارس: و در پایان صحبتی دارید بفرمائید

محمدی: رسانه‌ها،تشکل‌های مردم نهاد  و همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بحران همکاری خوبی با ما دارند و پای کار هستند امیدوارم این فعالیت‌های شبانه‌روزی استمرار داشته باشد تا در صورت بروز حادثه مردم عزیز استان کمتر دچار خسارت شوند و به نحوی عمل کنیم که کهکیلویه و بویراحمد پا به پای سایر استان‌ها مسیر پیشرفت و آبادانی را طی کند.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول