اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

دلایل کسب رتبه برتر عملکرد مالی در بین بانک های دولتی و خصوصی شده از سوی بانک ملت

بانک ملت در تداوم روند موفقیت خود، در سال 1399 دوباره در بین بانک¬ها درخشید و با عملکردی خیره کننده، در بین بانک¬های دولتی و خصوصی شده، موفق به کسب رتبه برتر در شاخص های مهم عملکرد مالی و دریافت لوح تقدیر از وزیر امور اقتصادی و دارایی شد.
وزارت اقتصاد، در ابتدای هر سال، رتبه بندی عملکرد بانک های دولتی و مشمول اصل 44 شامل بانک های ملت، تجارت و صادرات را در شاخص های مختلف اعلام می کند.

دلایل کسب رتبه برتر عملکرد مالی در بین بانک های دولتی و خصوصی شده از سوی بانک ملت

در ارزیابی اخیر که برپایه ی اطلاعات عملکردی سال 99 انجام شده، بانک ملت در سرجمع شاخص های مهم عملکرد مالی رتبه نخست را کسب کرده است.

شاخص عملکرد مالی در ارزیابی وزارت اقتصاد شامل معیارهایی از جمله سود خالص، سود انباشته، قیمت تمام شده پول، کاهش نسبت مطالبات و ... است.

در این گزارش به بررسی عملکرد بانک ملت با نماد بورسی وبملت پرداخته ایم:

 

عملکرد بانک در جذب سپرده­ (منابع)

جذب سپرده برای افزایش قدرت تسهیلات دهی، یک شاخص مهم در ارزیابی بانک و موسسه مالی است.

بانک ملت در سال 99 موفق شده، سپرده ها (منابع) را در مقایسه با مدت مشابه سال 1398 با جهش قابل ملاحظه 97 درصدی از مبلغ 2,642,384 میلیارد ریال به 5,215,654 میلیارد ریال افزایش دهد.

افزایش نسبتاً متوازن سپرده ها در دوبخش سپرده های هزینه زا (که بانک بابت آن ها سود پرداخت می کند) و سپرده های غیرهزینه زا (مانند حساب های جاری) بیانگر بازاریابی موفق و جلب اعتماد مشتریان از سوی بانک ملت است.

بانک ملت در سال قبل اتفاقی غیرمنتظره را نیز رقم زد و به سپرده های سرمایه گذاری سال 98، تا 3.3 درصد سود قطعی پرداخت کرد که در چندسال اخیر، در شبکه بانکی بینظیر بوده است. بنابر پیش بینی ها، بانک ملت امسال هم به سپرده های سرمایه گذاری سال 99 سود قطعی پرداخت خواهد کرد.

عملکرد بانک در اعطای تسهیلات (مصارف)

سودآوری بانک ها و موسسات اعتباری از دو بخش اعطای تسهیلات و دریافت کارمزدها حاصل می شود.

سودآوری یک بانک وابسته به مصرف منابع و سپرده ها در بخش های مولد اقتصاد و کسب سود ناشی از فعالیت های اقتصادی شرکت ها و یا افراد است. در جدول زیر می بینیم که این بانک در سال 99 توانسته رشد قابل توجهی در مجموع تسهیلات رقم بزند.

مانده کل تسهیلات بانک ملت در اسفند ماه 99 در مقایسه با مدت مشابه در سال 98 با جهش قابل  ملاحظه 112 درصدی از مبلغ ۲,۳۳۲,۴۷۶ میلیارد ریال به ۴,۹۳۷,۰۵۴ میلیارد ریال رسیده است.

درآمد حاصل از اعطای تسهیلات و تراز عملیاتی یکساله

تراز عملیاتی کلیدی ترین شاخص ارزیابی عملکرد یک بانک است. در این شاخص در واقع عملکرد بانک در کسب درآمد حاصل از اعطای تسهیلات و هزینه های ناشی از پرداخت سود به سپرده گذاران ارزیابی می شود. از این رو، این شاخص را حاشیه سود نیز می نامند.

بانک ملت در تمام ماه های سال 99 نه تنها تراز مثبت عملیاتی داشته بلکه هر ماه بر میزان آن افزوده است تا در پایان سال 99 تراز عملیاتی ۱۶۸,۵۴۴ میلیارد ریالی را با رشد 70 درصدی نسبت به اسفند 98 ثبت کند.

در فهرست بانک های بورسی، بانک ملت از لحاظ تراز عملیاتی در صدر جدول است و بانک بعدی 140 درصد کمتر از بانک ملت حاشیه سود دارد.

کاهش قیمت تمام شده پول

قیمت تمام شده پول نیز از معیارهای مهم عملکردی بانک ها است، به نحوی که سودآوری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بانک ملت در سال 99 توانسته است با مدیریت بهینه و جذب منابع کم هزینه، قیمت تمام شده پول را نسبت به سال قبل کاهش دهد و قیمت تمام شده پول در این بانک از 60‏/15 درصد در سال 1398 به 28‏/14 درصد در سال 1399 کاهش یافته است.

مدیریت کارآمد و پیشگامی در خدمات نوین بانکی

آنچه که مسلم است موفقیت در شاخص های عملکردی مختلف، نتیجه مجموعه ای از عوامل مرتبط و در هم تنیده است.

بانک ملت با کسب رتبه های مختلف برتر در میان بانک ها، کارآمدی در مدیریت، انسجام در میان کارکنان و شبکه ارایه خدمات را اثبات کرده است.

این بانک همچنین کانال های ارایه خدمات غیرحضوری متنوعی را در اختیار مشتریان قرار داده که هر یک از آن ها ده ها سرویس بانکی مبتنی بر روش های مدرن بانکی و فناورانه ارایه می دهند.

همراه بانک ملت، بانکداری اینترنتی اشخاص حقیقی، بانکداری اینترنتی اشخاص حقوقی (ویژه شرکت ها)،  همراه پلاس (برای کاربرانی که در بانک ملت حساب ندارند)، سامانه محب (ویژه شرکت ها برای مدیریت حساب های بانکی)، سامانه بستام (بازار سرویس های تبادل الکترونیک ملت)، سامانه تسهیلات هوشمند تسهیلات فرابانک، صندوق امانات الکترونیک و ... از جمله این خدمات است.

بانک ملت اخیراً و به عنوان اولین بانک موفق شده است خدمات مربوط به چک های صیادی را نیز در اپلیکیشن همراه بانک خود ارایه دهد و در این مورد نیز پیشگام باشد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول