اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

قم در قعر تورم نقطه به نقطه/ تداوم رویکرد «هر دو هفته، یک افتتاحیه»

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با ابراز خرسندی از قرار گرفتن استان قم در قعر جدول تورم نقطه به نقطه استان های کشور در سال ۱۳۹۹ گفت: رویکرد اقتصادی «هر دو هفته، یک افتتاحیه» استان قم در سال جاری نیز ادامه می یابد.

قم در قعر تورم نقطه به نقطه/ تداوم رویکرد «هر دو هفته، یک افتتاحیه»

 به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مهرداد غضنفری که امروز در ویژه برنامه «سلام قم» (پخش زنده آپارات) در بیان دستاوردهای اقتصادی استان قم در سال ۱۳۹۹ سخن می گفت با اشاره به بُحران کرونا در سال گذشته و آسیب های آن در حوزه اقتصادی بیان کرد: خوشبختانه آسیب شناسی و همچنین اولویت بندی اقتصادی در استان بر پایه تحقق رونق و جهش تولید و همچنین اشتغال پایدار سبب شد تا حوزه اقتصادی در سال ۱۳۹۹ با رُشد مواجه شود.

وی در عین حال به برگزاری نشست های مختلف هماهنگی ستادی و میدانی در حوزه تولید و اقتصاد در سال گذشته توجه داد و اظهار کرد: آمار نشان می دهد ۷۷ درصد مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در سال گذشته اجرایی شده و بقیه در حال پیگیری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم یکی از هدف‌گذاری های سال گذشته را بازگرداندن واحدهای تولیدی راکد به مدار تولید دانست و گفت: خوشبختانه در سال ۱۳۹۹، ۳۷ واحد تولیدی مطلقا تعطیل در استان به مدار تولید بازگشت و اشتغال زایی ۶۰۵ نفر را نیز به دنبال داشت.

غضنفری سپس به نقش مهم تمایل به سرمایه گذاری و همچنین تحقق سرمایه گذاری به عنوان یک اقدام اساسی در تولید توجه داد و گفت: در این راستا و در سال ۹۹، پروانه های بهره برداری و توسعه ای متعددی در استان با سرمایه گذاری های مطلوب تحقق پیدا کرد که بیانگر موفقیت هدفگذاری در این زمینه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم همچنین افزود: تردیدی نیست که اگر سرمایه گذاری به خوبی و در راستای اولویت های قم محقق شود شاهد تحقق رونق و جهش تولید در استان خواهیم بود.

وی در ادامه یادآور شد: طی دو سال اخیر، ۷۶ واحد تولیدی در استان توسط سیستم بانکی تملک شد که البته این تملکات، سودی برای بانک و منافعی برای تولید نداشت، لذا تعیین تکلیف این واحدها در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه پرونده ۷۲ واحد به نتیجه رسید و البته پرونده ۴ واحد دیگر نیز در دستگاه قضا در حال پیگیری است.

غضنفری با ابراز خرسندی از رُشد تأمین منابع بانکی بخش تولید در سال گذشته اضافه کرد: ۳۲ هزار میلیارد تومان منابع استان می تواند زمینه ساز رشد و توسعه در قم باشد، بویژه آن که بانک های استان میثاق نامه ای را امضا کرده اند تا منابع استان را در خود استان به کار گیرند، البته عمکرد همه بانک ها در این موضوع یکسان نبوده است و شاهد عدم ایفای نقش کامل بانک های خصوصی در این موضوع بوده ایم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم ادامه داد: خوشبختانه در اواخر سال ۹۸، فرصت های سرمایه گذاری در استان شناسایی و بر این اساس، ۲۴ فرصت سرمایه گذاری به صورت مجوزهای بی نام صادر شد و فرصت خوبی را برای تحقق سرمایه گذاری در استان پدید آورد.

وی با بیان موفقیت قم در کسب برخی رتبه های اقتصادی در سال گذشته افزود: قم در جذب تسهیلات کرونا رتبه دوم کشور را به دست آورد، ضمن آن که در ابتدای همه گیری کرونا، قم استانی نیازمند در اقلام بهداشتی بود، اما در ادامه به قطب تولید ماسک در کشور تبدیل شد.

غضنفری افزایش تعداد بیمه شدگان اجباری را نیز نشانه دیگری از موفقیت اقتصادی در استان عنوان کرد و گفت: این آمار از ۱۳۱ هزار نفر در اسفند ماه سال ۹۸ به ۱۳۴ هزار نفر در اسفند ماه سال ۱۳۹۹ رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم همچنین این استان را مطلوب ترین استان کشور در تورم نقطه به نقطه سال گذشته ارزیابی کرد و یادآور شد: خوشبختانه قیمت های مصوّب در استان به خوبی رعایت شده است.

وی درباره سال ۱۴۰۰ گفت: همان رویکرد «هر دو هفته، یک افتتاحیه» در حوزه اقتصادی را در سال جاری نیز دنبال خواهیم کرد، ضمن آن که إحیای ۱۵ واحد راکد در ۶ ماهه نخست سال جاری و همچنین ۱۵ واحد دیگر در نیمه دوم سال از جمله هدفگذاری های در نظر گرفته شده برای امسال است.

غضنفری افزود: هدفگذاری حوزه معدن استان نیز در سال جاری آن است که حداقل ۹ معدن راکد به مدار تولید بازگردد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم درباره افتتاح طرح های جهش تولید در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در نظر داریم ۳۰ طرح با  پیشرفت ۶۰ درصد و بیشتر را در ۶ ماهه نخست سال جاری و همچنین ۳۰ طرح دیگر با پیشرفت ۶۰ درصد و بیشتر را در نیمه دوم سال به بهره برداری برسانیم، ضمن آن که توسعه ۸۰ واحد صنعتی نیز برای امسال در دستور کار است.

وی تداوم نهضت ساخت داخل به عنوان رویکرد جدید را از دیگر سیاست های سال جاری برای استان دانست و گفت: این امر با هدف صرفه جویی در منابع ارزی دنبال شده و پیش بینی می شود این رویکرد در سال جاری ۸۰ میلیون دلار صرفه جویی در منابع ارزی را به دنبال داشته باشد.

غضنفری در ادامه دو تفاهم نامه اساسی منعقد شده حوزه تولید را در سال گذشته مورد توجه قرار داد و گفت: پیگیری دو تفاهم نامه با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال جاری نیز در دستور کار است که بر این اساس، کار اجرایی ایجاد کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در شهرک شکوهیه به زودی آغاز می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم همچنین به تداوم رویکرد رفع موانع واحدهای تولیدی در سال جاری اشاره کرد و افزود: در سال گذشته، یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان در این زمینه هزینه شد و پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برسد.

وی سپس به برنامه ریزی انجام شده در حوزه صادرات استان پرداخت و گفت: خوشبختانه استان قم در سال گذشته شاهد افزایش وزنی و ارزشی صادرات از مبدأ گمرک استان بود و تلاش می شود تا این موضوع در سال جدید نیز با رشد مواجه باشد.

غضنفری در پایان از مردم شریف استان و سرمایه گذاران بخش خصوصی خواست تا همچنان همیار اتاق فکر اقتصادی استان باشند و با ایفای نقش در صحنه تولید و سرمایه گذاری، به رشد و توسعه بیشتر استان کمک کنند.

انتهای پیام/2258

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول