اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

امسال خشکسالی است به فکر دامداران باشید

مدیرعامل اتحادیه دام‌های سبک کشور با اشاره به اینکه در سال‌جاری، مراتع کشور تحت تاثیر خشکسالی وضعیت مطلوبی ندارند ، از دولت خواست در زمینه تامین نهاده دام‌های سبک اقدامات لازم را انجام دهند.

امسال خشکسالی است به فکر دامداران باشید

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی، افشین صدر دادرس مدیر عامل اتحادیه دامداران سبک با اشاره به کاهش نزولات جوی از ابتدای سال آبی جاری اظهار داشت: سال آبی از مهرماه هرسال شروع و در شهریورماه سال بعد به پایان می‌رسد.

وی اضافه کرد: به دلیل کاهش نزولات جوی در سال آبی جاری ما با خشکسالی شدید در کشور مواجه هستیم، به ویژه اینکه در ارتفاعات کاهش بارش برف اتفاق افتاده و منجر به کمبود منابع آبی شده است.

دادرس اضافه کرد: بر اساس آمار، تا تاریخ ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ میزان بارشها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳.۴ درصد کاهش داشته و در ۱۰ استان بالای ۵۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم ضمن اینکه در ۶ استان نیز کاهش بارندگی تا مرز ۵۰ درصد بوده و در سایر استانها نیز میزان کاهش بارندگی بین ۲۱ تا ۴۰ درصد بوده است.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه تنها ۲۹ درصد جمعیت دام سبک کشور در اختیار عشایر است گفت: ۷۱ درصد جمعیت دام سبک در اختیار دامداران غیرعشایر است که از این میزان تنها یک درصد آن در دامداری های صنعتی است.

دادرس با اشاره به چرای دام های سبک در مناطق ییلاقی و مراتع گفت: امسال متاسفانه به دلیل کاهش نزولات جوی وضعیت مراتع کشور اصلا خوب نیست و در نتیجه دامداران برای تغذیه دام های خود دچار مشکل شدند به همین جهت ما از دستگاه‌های مربوطه درخواست داریم که در این زمینه وارد عمل شده و تدابیری برای وضعیت موجود بیندیشند.

مدیرعامل اتحادیه دامداران سبک کشور با اشاره به اینکه لازم است مسئولان در این شرایط کمک های لازم را به دامداران برسانند، افزود: یکی از مهمترین کمک‌ها در این زمینه تأمین نهاده دستی است که دامداران بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دامداران نهاده ای ندارند و با مشکل تغذیه کدام مواجه هستند، تصریح کرد: عده‌ای چوبدار و دلال در مناطق مختلف کشور با استفاده با سوء استفاده از این شرایط، دام ها را با قیمتهای بسیار نازل از دامداران خریداری و در شهرهای بزرگ با قیمت‌های گزاف آنها را به فروش می رساند که این مسئله باعث شده هم تولید کننده و هم مصرف‌کننده زیان سنگینی کنند.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: خشکسالی و عدم دسترسی به نهاده مناسب باعث شده که دامداران علاوه بر فروش بره ها اقدام به فروش دام های مولد می کنند که این مسئله باعث می‌شود دامهای مولد از گردنه تولید خارج شوند و ذخایر و سرمایه های دامی کشور در معرض خطر جدی قرار گرفته است.

دادرس با اشاره به اینکه در چنین شرایطی درخواست ما از دولت علاوه بر تأمین نهاده‌ها اجرای طرح خرید توافقی دام سبک نیز است،گفت: دولتمردان می‌توانند طی قراردادی با پرواربندی ها، نهاده لازم را به آنها برسانند و بعد از آن دام هاس تولیدی را از این مراکز تحویل بگیرند و ذخایر گوشت کشور را از طریق تولید داخل تامین کنند.

وی اضافه کرد: بره هایی که در زمستان متولد شده‌اند در حال حاضر به چوبداران فروخته می‌شوند و وزن بسیار کمی دارند در حالی که دولت اگر با پروار بندی‌ها قرارداد ببندد، این بره‌ها گوشت لازم را به دست می‌آورند و با وزن کم کشتار نمی شوند، بنابراین میزان تولید گوشت در کشور نیز افزایش پیدا می‌کند و کشور از واردات بی نیاز خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک کشور با اشاره به اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: ما در سال‌های طولانی با مشکل خشکسالی و تبعات ناشی از آن مواجه هستیم و به همین جهت بهتر است که دولتمردان بحث بیمه خشکسالی را در اولویت کارهای خود قرار دهند و به این ترتیب به تولید کنندگان کمک کنند.

این فعال بخش خصوصی در ادامه گفت: در جیره غذایی دام سبک سویا وجود ندارد و اصلی‌ترین نهاده آن جو است که متاسفانه سال گذشته به دلیل عدم پیش بینی ها و برنامه‌ریزی مناسب، حدود ۲ میلیون تن کاهش واردات در این حوزه داشتیم که این امر فشار بسیار زیادی را بر تولید کنندگان گوشت کشور وارد کرد ضمن اینکه آن زمان وزارت صمت مسئول واردات بوده و هم اکنون که مسئولیت این کار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، امیدواریم وضعیت بهتر و کاستی ها جبران شود .

دادرس اضافه کرد: سال گذشته به دلیل محدودیتی که در واردات نهاده‌های دامی وجود داشت اولویت دریافت نهاده به مرغداران، بعد از آن به دامداران شیری و بعد از آن به دامداران گوشتی اختصاص یافت که دامداران مجبور شدند، بخش عمده‌ای از نهاده‌های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند و قیمت سایر نهاده‌های تولید نیز تحت تاثیر قیمت نهاده‌هایی که در بازار آزاد به فروش می‌رفت، افزایش چشمگیری پیدا کرد و در نتیجه قیمت تمام شده تولید بسیار گران شد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول