اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ابتلای ۶۹ هزار و ۳۵۲ زنجانی به کووید ۱۹

از آغاز شیوع ویروس کرونا در استان زنجان، ابتلای ۶۹ هزار و ۳۵۲ نفر به بیماری کووید ۱۹ در تست‌های آزمایشگاهی تایید شده، که ابتلای ۸۴۵ نفر از این آمار طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

ابتلای ۶۹ هزار و ۳۵۲ زنجانی به کووید ۱۹

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، از اسفندماه سال‌گذشته تاکنون ابتلای قطعی ۷ هزار و ۸۷۸ نفر از بیماران بستری در استان زنجان به کووید ۱۹ بر اساس تست‌های آزمایشگاهی تایید شده که ۶ هزار و ۲۷۹ نفر از آن‌ها بعد از بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

بر اساس همین گزارش آمار بیماران سرپایی مبتلا به کووید ۱۹ از آغاز شیوع ویروس کرونا در این استان، بر اساس تست‌های آزمایشگاهی ۶۱ هزار و ۴۷۴ مورد بوده است که ۷۸۷ مورد از آن‌ها طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است که با این حساب مجموع مبتلایان به این بیماری در استان به ۶۹ هزار و ۳۵۲ نفر رسیده است.

در حال حاضر ۸۵۱ نفر در بیمارستان‌های استان زنجان به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ و یا مشکوک بودن بستری هستند که ۵۸ مورد از این آمار جزو مبتلایان روز هستند.

براساس همین گزارش آمار تجمیعی بیماران بستری شده در بیمارستان‌های استان زنجان شامل بیماران مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و همچنین مشکوک ۲۳ هزار و ۱۴۶ نفر اعلام شده است.

همچنین طی مدت زمان شیوع ویروس کرونا یک هزار و ۲۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند که هست نفر از این مجموع جزو آمار روزانه بوده است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، ۷۵ درصد است

پرویز قزلباش گفت: اگر امروز سخت‌ترین محدودیت‌ها را اعمال کنیم، اثرات و نتایج آن را ۱۰ روز بعد می‌بینیم، آن هم در صورتی که رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی بالای ۹۰ درصد باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با اشاره به روند افزایشی کرونا در بخش بستری‌ها و سرپایی اظهار داشت: همچنان روند بیماری، چه در بخش سرپایی و چه بستری افزایشی است.

قزلباش با بیان اینکه اگر بستری‌ها با این میزان پیش برود بحران جدی در تخت‌های بستری خواهیم داشت افزود: از همشهریان درخواست داریم هم‌چنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را جدی بگیرند.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: از تمام فضای خالی موجود در بیمارستان‌های دانشگاهی و غیر دانشگاهی استان برای بستری بیماران مبتلا به کرونا استفاده کردیم ولی مشخص است با این روند، و شرایط موجود، تخت‌های استان جوابگو نیستند.

رئیس کلان منطقه ۶ آمایش کشوری زنجان با اشاره به اینکه در استان نزدیک ۲ هزار و ۲۰۰ تخت بستری داریم و از طرفی هم باید جوابگوی بیماران دیگر هم باشیم، تصریح کرد: در این راستا، به سمت بستری موقت و درمان سرپایی بیماران روی آوردیم که این اقدام قبلا هم در درمانگاه‌های ۱۶ ساعته انجام می‌شد، و به نوعی فعالیت عمده این مراکز، درمان سرپایی بیمارانی است که نیاز به بستری ندارند.

وی با تاکید براینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، تنها راه مقابله با کرونا است، ادامه داد: با وجود تلاش مدافعان سلامت، این موج عظیم و این سیل روان، خارج از ظرفیت این سیستم است و باید ورودی را که ایجاد شده، بگیریم.

قزلباش اگر امروز سخت‌ترین محدودیت‌ها را اعمال کنیم، اثرات و نتایج آن را ۱۰ روز بعد می‌بینیم، آن هم در صورتی که رعایت پروتکل‌ها و فاصله گذاری اجتماعی بالای ۹۰ درصد باشد . (رعایت پروتکل‌ها در استان، ۷۵ درصد  است)

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در پاسخ به سوالی درخصوص رنج سنی مبتلایان به کووید ۱۹، اظهار داشت: درگیری بیماری در این پیک در سنین بین ۳۰ تا ۶۰ سال است ولی همچنان ابتلا بیشتر، در افرادی است که بالای ۶۰ سال دارند که جزو افراد آسیب‌پذیر هستند.

قزلباش با بیان اینکه میزان متوسط بستری نسبت به قبل افزایش نیافته، و اکثر بیماران هم جزو بیماران جهش یافته هستند ادامه داد: به لحاظ طول بستری، فعلا افزایش مشخصی نداریم و معمولا بیماران پنج تا ۶ روز در بیمارستان بستری می‌شوند.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه گزارش رسمی دال بر شیوع کرونای آفریقایی در ایران گزارش نشده است افزود: با شیوع دو ویروس چینی و انگلیسی، وجود این نوع ویروس هم دور از ذهن نیست و در این راستا، قطعا واکسیناسیون عمومی در مقابله با این نوع ویروس‌ها مهم است.

رئیس کلان منطقه ۶ آمایشی کشوری با اشاره به دریافت پارت جدید واکسن کرونا در استان و تزریق آن با اولویت گفت: هدف اصلی در واکسیناسیون این است که فاز یک را به پایان برسانیم که شامل کادر بهداشت و درمان درگیر با بیماری در بخش دولتی و خصوصی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: کادر فوریت‌های پزشکی، جانبازان بالای ۵۰ درصد، بیماران صعب‌العلاج، (نیمی از آنها انجام شده و در هفته‌های آینده هم واکسیناسیون کامل انجام خواهد شد)، پاکبان‌ها، که براساس دستورالعمل قسمت عمده آنها واکسن دریافت کردند، سالمندانی که در مراکز نگهداری هستند هم درحال انجام است و در ادامه عزیزانی که در آرامستان‌ها وظیفه تغسیل را برعهده دارند، در هفته‌های آتی واکسن دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول