اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

کاغذ دولتی ته کشید/ معاون وزیر ارشاد: تلاش‌مان را کردیم، اما نشد بازار را آرام کنیم

مدیرعامل اتحادیه تعاونی ناشران (آشنا) مسؤول توزیع کاغذ بین ناشران از اتمام موجودی کاغذ دولتی خبر داد.

کاغذ دولتی ته کشید/ معاون وزیر ارشاد: تلاش‌مان را کردیم، اما نشد بازار را آرام کنیم

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نفیسه اسماعیلی؛ سال ۹۷ برای توزیع کاغذ میان ناشران سراسر کشور سامانه‌ای طراحی شد، شبیه سامانه‌ای که چند سال است برای ثبت نام ناشران در نمایشگاه کتاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. ناشران سراسر کشور برای دریافت کاغذ باید وارد سامانه شده و ثبت نام می‌کردند.

کم کم این سامانه به درگاه اداره کتاب نیز متصل شد و دیگر نیازی به بارگذاری تصویر مجوز کتاب‌ها نیز از سوی ناشران نبود. تنها درج شماره مجوز ثبت کافی‌ بود. پس از ثبت‌نام، بر اساس سایز و شمارگان کتاب، سامانه نیز مصرف کاغذ را محاسبه کرده و پس از خوداظهاری ناشر برای میزان کاغذ تخصیصی کمیته تخصیص تصمیم گیرنده نهایی بود. پس از آن ناشر می‌توانست با پرداخت هزینه، حواله دریافت کند.

شرکت‌های تعاونی ناشران ایران (آشنا) در تخصیص کاغذ، عملکرد سال‌های گذشته ناشر را هم مورد ارزیابی قرار می‌داد. البته در کمیته‌ای که از ابتدا برای کاغذ در وزارت ارشاد تشکیل شده بود، تنها عملکرد سال‌های گذشته ناشر ملاک بود، اما در کمیته تخصصی یکی از آیتم‌های نظارت بر مصرف بود.

این مسیر ارائه و عرضه کاغذ دولتی از سوی اتحادیه مسئول به ناشران بود. از این رو با مهدی اسماعیلی‌راد، مدیرعامل شرکت‌های تعاون ناشران ایران (آشنا) گفت‌وگو کردیم تا از میزان موجودی کاغذ اطلاع کسب کنیم. وی صراحتاً گفت: ما فعلا موجودی کاغذ نداریم!

وی ادامه داد: از سال ۹۸ که دولت به کاغذ ارز دولتی تخصیص داد، ما در توزیع وارد شده و مدعی هستیم در مسیر توزیع کاغذ دولتی تخلف قیمتی نداشتیم. اگر قیمت تغییر کرده مصوبه سازمان حمایت بوده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که طی روزهای اخیر اطلاعات خبرنگار فارس نشان می‌دهد حدود ۲ هزار تن تنها موجودی کاغذ دولتی است.

البته تعهداتی هم در این میان از سوی برخی واردکنندگان به گوش می‌رسد که هنوز به سرانجام نرسیده و ارشاد باید پیگیر اولا تخصیص ارز در سال ۱۴۰۰ و سپس تزریق کاغذهای مورد تعهد واردکنندگان شود. در واقع واردکنندگان بالغ بر ۶ هزار ۵۰۰ تن کاغذ متعهد به واردات و عرضه هستند اما هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند!

ظهر امروز نیز محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در خصوص بالاگرفتن مشکل کاغذ در بازار توضیحاتی داد.

* معاون وزیر ارشاد: ستاد اقتصادی دولت در بازار کاغذ مساعدت کند تا این بازار دچار آشفتگی نشود

محسن جوادی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه کاغذ کم و گران است، بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه چه اقداماتی داشته و چه اقداماتی می‌خواهد داشته باشد، گفت: در سال ۱۳۹۸ که اوج تحریم‌ها بود، دولت جمهوری اسلامی با تخصیص ارز دولتی برای کاغذ تحریر و مطبوعات، نیازهای نشر کشور و مطبوعات را به صورت حداقلی تامین کرد. همین موضوع موجب ثبات نسبی در قیمت کاغذ در بازار آزاد هم بود. حتی به رغم عدم تخصیص ارز در سال ۹۹ باز از موجودی کاغذهای سال ۹۸ بازار کاغذ تا نیمه دوم سال ۹۹ از ثبات نسبی برخوردار بود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه دولت در سال ۹۹ تصمیم گرفت به دلیل کمبود ارز، تخصیص ارز دولتی به کالاهای مصرفی را به کم‌تر از نصف تقلیل دهد، کاغذ هم از شمول ارز دولتی خارج و از گروه کالایی اول بیرون رفت. این موضوع، علاوه بر مشکلاتی که برای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ایجاد می‌کرد در خصوص ترخیص کاغذهای وارادتی با ارز دولتی ۹۸ هم که در بهار سال ۹۹ وارد کشور شدند، مشکلات زیادی به وجود آورد.

به گفته جوادی، پیگیری‌های متوالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشکل ترخیص کاغذهای قبلی را حل کرد؛ به طوری که بخشی از همان کاغذ‌ها در حال حاضر در دست توزیع است.

وی با تاکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با درک دشواری موضوع و نگرانی از کمبود کاغذ برای نشر و مطبوعات در نیمه دوم ۹۹ و در سال جاری در چند مرحله موضوع را به مسئولان مربوطه منتقل و دلایل نگرانی خود را بازگو کرد، توضیح داد: این نامه‌نگاری‌ها به معاون اول محترم رئیس جمهور، معاون اقتصادی رئیس جمهور و بالاخره به شخص ریاست محترم جمهوری صورت گرفت. موضوع اصلی این نامه‌ها انتقال دغدغه‌های صنوف نشر و مطبوعات و درخواست تامین ارز در حداقل مقدار ممکن بود. پی نوشت بسیار همدلانه رئیس محترم جمهوری در ذیل نامه اخیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مایه دلگرمی شد. ایشان تاکید کردند که در خصوص درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام صورت گیرد تا نگرانی از کمبود کاغذ در سال ۱۴۰۰ مرتفع شود.

وی در مواجهه با این پرسش که پس از این نامه‌نگاری‌ها و پیگیری‌های مجدانه چه اقداماتی صورت گرفت، توضیح داد: متاسفانه تغییر وزرای صمت و از طرف دیگر استناد مدیران مربوطه در آن وزارتخانه به مصوبه قبلی که کاغذ را از گروه کالایی مشمول ارز دولتی خارج کرده است، موجب بی‌نتیجه ماندن اقدامات ما شد. پیگیری‌های متعدد برای یافتن راه حلی برای اجرای دستور ریاست جمهوری به این انجامید که موضوع تغییر گروه کالایی کاغذ در ستاد اقتصادی دولت مطرح و تصویب شود تا راه برای تامین ارز باقیمانده ۹۸ یا تامین ارز جدید برای سال ۱۴۰۰ فراهم شود. من در جریان پیگیری‌های کتبی و شفاهی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی هستم، اما هنوز موضوع حل نشده است و ظاهرا قرار است در ستاد اقتصادی دولت درباره آن تصمیم گیری شود. به نظر من ستاد اقتصادی دولت باید هرچه زودتر در این خصوص مساعدت کند تا در بازار کاغذ که در اوج تحریم‌ها در قیاس با کالاهای مشابه که از ارز دولتی استفاده می‌کردند، ثبات نسبی داشت و نیازهای نشر و مطبوعات را در حداقل تامین کرد، دچار آشفتگی نشود.

جوادی گفت: این وزارتخانه البته با درک شرایط دشوار دولت، به صورت واقع بینانه و صرفا در حد نیاز واقعی نشر و مطبوعات برای سال جاری درخواست تخصیص ارز در حد ۵۰ درصد سال ۹۸ را ارائه داد که به رغم دستور ریاست جمهوری که اتفاقا در آن ایشان هم از بابت کمبود کاغذ اظهار نگرانی کرده و خواستار حل مساله شده‌اند، اقدام جدی صورت نگرفته است.

معاون وزیر ارشاد درباره راه حل این مشکل و اینکه در این زمینه چه باید کرد، بیان داشت: به نظر می‌رسد مجموعه وزیر و مدیران صمت و نیز اعضای ستاد اقتصادی دولت باید هر چه زودتر شرایط قانونی استفاده از ارز باقیمانده ۹۸ را فراهم کنند تا بانک مرکزی اعتبار مربوطه را تامین و تخصیص دهد. البته ما به رغم نگرانی از بابت کمبود کاغذ که جدی است، سعی می‌کنیم تا علاوه بر پیگیری تامین ارز سال جاری برای کاغذ، با تشویق واردکنندگان به استفاده از ارز نیمایی این بازار را مدیریت کرده، نیاز نشر و مطبوعات را برآورده کنیم. بدون آنکه بخواهیم در این مسیر کمبود را به گردن این و آن بیندازیم، سعی کردیم در یک روال قانونی و با درک شرایط اقتصادی و اجتماعی، درخواست خود را مبنی بر تامین ارز کاغذ پیگیری کنیم.

گزارش روز گذشته خبرگزاری فارس درباره احتمال آشفته شدن بازار کاغذ را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول