اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس‌من| با کتاب‌های خوانده‌شده کتابخانه بسازیم؛ کمپینی برای کتاب‌خوان کردن ایرانی‌ها

در میزگردی با خانم عاطفه پور حکیمی نویسنده و سردبیر پویش «با کتاب‌های خوانده شده، کتابخانه بسازیم » به گفت‌وگو نشستیم.

فارس‌من| با کتاب‌های خوانده‌شده کتابخانه بسازیم؛ کمپینی برای کتاب‌خوان کردن ایرانی‌ها

گروه فارس من خبرگزاری فارس؛ هیچ چیز مثل خواندن کتاب نمی‌تواند جامعه را رشد دهد. ما نیاز داریم بدانیم تا بهتر کار کنیم، تا بهتر دوست پیدا کنیم، تا بهتر فکر کنیم... تا بهتر زندگی کنیم! اما این روزها شرایط بد اقتصادی و گرانی کتاب باعث شده، این کالای فرهنگی از سبد مصرفی خانواده‌ها‌ حذف شود. حالا کسانی که کتابخوان هستند آستین همت بالا زده و با راه اندازی پویشی در فارس‌من می‌خواهند کتاب را بدست همه برسانند تا کسی بهانه‌ای برای مطالعه نکردن نداشته‌باشد. سراغ خانم پورحکیمی سردبیر این پویش که خود نویسنده هست رفتیم و با وی به گفت‌وگو نشستیم:


* ایده‌ی اولیه تشکیل پویش با کتابهای خوانده شده، کتابخانه می‌سازیم چه زمانی به ذهنتان رسید؟
سال ۹۳ ایده‌ی اولیه پویش با کتابهای خوانده شده، کتابخانه می‌سازیم به ذهنم رسید. با این ایده می‌خواستم کتاب‌های بدون استفاده مردم را ‌جمع کنم و بفروشم تا عواید آن صرف امور خیریه شود. به خاطر همین کتاب‌ها بالاتر از ارزش اصلی خود به فروش می‌رفتند. از طرفی این روزها کتاب گران است، خیلی‌ها دوست دارند مطالعه کنند اما توانایی خرید کتاب را ندارند، بنابراین یکی از اهداف دیگرم در این پویش قرض دادن کتاب به کسانی است که توانایی مالی خرید آن را نداشتند.
 

* این پویش باید برآمده از یک دغدغه باشد، چه اتفاقی باعث ایجاد انگیزه‌ در شما برای راه اندازی این پویش شد؟ 

متاسفانه  فرهنگ مطالعه در کشور ما جا نیفتاده است. حضرت آقا برای جا افتادن فرهنگ کتابخوانی   چند توصیه بسیار مهم داشتند که خود این توصیه‌ها برای من انگیزه ای شد در کاری که شروع کردم. آقا در دیدار با مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران می‌گویند، کاری کنید تا کتاب جزئی از سبد روزانه خانواده‌ها شود. من استنباط می‌کنم از این حرف که باید کتاب‌هایی چاپ شوند که برطرف کننده نیاز اطلاعاتی خانواده‌ها باشد.

یکی از توصیه های دیگر ایشان نیز این است، کتاب‌های خوب و راهگشا منتشر کنید. در همین رابطه متولیان فرهنگ در کشور نگاه کمیت محور نباید داشته باشند و باید خلاهای موجود را پر کنند. مثلا الان تیراژ کتاب‌های ژانر دفاع مقدس بالاست اما آثار مناسبی که مربوط به نوجوانان باشد و رویکرد تربیتی برای آن‌ها داشته باشد، در این ژانر کم است. وظیفه متولیان فرهنگی پیدا کردن راه‌حل مناسب برای این توصیه‌هاست.وظیفه من هم به عنوان مادر این است که کتاب را به چرخه مطالعه خانواده‌ام بیاورم.  پویش‌هایی مانند با کتابهای خوانده شده، کتابخانه می‌سازیم  خیلی در این زمینه کمک کننده است.
 

* حالا که صحبت به سمت آثار مکتوب در حوزه‌ی دفاع مقدس رفت، اگر بخواهید به عنوان نویسنده و یک کتابخوان حرفه‌ای نقدی به فضای موجود در این آثار اشاره کنید، چه مواردی را مطرح می‌کنید؟
به نظرم حاشیه‌ها در ادبیات دفاع مقدس و مقاومت پر رنگ شده است. متاسفانه متولیان فرهنگ دفاع مقدس منحصرند به نویسندگان و ناشران که همین موضوع سبب شده سوژه دیگر مهم نباشد و تیراژ و فروش کتاب‌ها در اولویت اول قرار گیرد. در نتیجه این دیدگاه، قبل از آن که مفاهیم ایثار، رشادت، شهادت و .... را جا بیندازیم همان مفاهیمی که باعث شد در این سال‌ها جوانان ما برای دفاع از حرم اهل بیت(علیهم السلام) به سوریه و عراق بروند، سراغ همسران شهدای مدافع حرم رفتیم تا با بیان جزئیات زندگی خصوصی آن ها احساسات مخاطب را درگیر کنیم.

هم چنین در آثار موجود این ژانر ما می‌خواهیم الگویی به خودمان و جامعه نشان دهیم. در تبین الگو دو دیدگاه وجود دارد عده‌ای می‌گویند شهیدان آدم‌های معمولی بودند ما هم می‌توانیم شهید شویم.  این دیدگاه ناقص است بله می‌شود به شهادت رسید اما با خون دل خوردن و طی کردن سلوکی که همه‌ی شهدا در زندگی خود داشتند.  عده‌ای دیگر نیز معتقدند اگر الگو را فرا زمینی نشان دهیم مخاطب جوان با آن همذات پنداری نمی‌کند. در نتیجه این دیدگاه است که بازار عاشقانه‌های سطحی در بازار داغ می‌شود. عاشقانه‌هایی که در آن برای برانگیختن احساسات مخاطب و دیده شدن آثار به جزئی‌ترین بخش‌های زندگی خصوصی شهدا ورود کرده‌ایم.

 

* در پایان به نظرتان پویش با کتابهای خوانده شده، کتابخانه می‌سازیم باعث متضرر شدن ناشران نمی شود؟
خیر، به وسیله این پویش در اصل با یک تیر چند نشان می‌زنیم، من نویسنده اگر هدفم تاثیر گذاری باشد ترجیح می‌دهم مطالب کتاب‌هایم به گوش چندین میلیون نفر برسد. چه ایرادی دارد در طرح گردش کتاب یک کتاب را به جای هزار نفر ۵ هزار نفر بخوانند؟ اما متاسفانه چرخه مطالعه در کشور ما معیوب و روبه فلجی است زیرا در این چرخه هدف اصلی ناشران به جای مخاطب بالا رفتن تیراژ و فروش کتاب‌هاست در این جا تعارض منافع باعث می‌شود آن‌ها مخاطب را در نظر نگیرند. 

از طرفی می‌توان برای فروش کتاب‌ها و جیب ناشران چاره‌ای اندیشید. دیگر نمی‌توان از مخاطبی که حوصله‌ی خواندن زیر نویس‌های تلویزیون را ندارد توقع داشت صرفا کتاب چاپی بخواند. به نظرم هر صنعتی باید خود را با مدرنتیه همراه کند ناشران نیز باید از شیوه‌های جدید برای جذب مخاطب و فروش آثار استفاده کنند.روش‌های جدیدی مانند تولید کتاب صوتی، پادکست و ... 

 

به گزارش خبرگزاری فارس؛ برای حمایت از پویش  در فارس من می‌توانید از این پیوند استفاده کنید.

انتهای پیام/ع 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول