اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کرونا و جولان معتادان متجاهر در شهر/ ساماندهی، اصلی که بلاتکلیف مانده است

وجود معتادان متجاهر که در گوشه گوشه شهر جولان می‌دهند یکی از معضلاتی است که شهروندان خرم‌آبادی را آزار می‌دهد، معتادانی که به دلیل نداشتن محل و ماوایی برای زندگی هر جا که دلشان بخواهد بساط مصرف مواد را به راه می‌اندازند.

کرونا و جولان معتادان متجاهر در شهر/ ساماندهی، اصلی که بلاتکلیف مانده است

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، سال‌هاست که وجود معتادان متجاهر در شهر به عنوان یک معضل و آسیب جدی مطرح است، هر کدام از ما برای یکبار هم که شده شاهد حضور معتادان متجاهر در نقاط مختلف شهر بوده‌ایم و از دیدن برخی صحنه‌ها متاثر شده‌ایم، بارها و بارها و در مقاطع مختلف این افراد توسط شهرداری و نیروی انتظامی جمع آوری شده‌اند اما طولی نمی‌کشد که آنها به سطح شهر باز می‌گردند.

وجود معتادان متجاهر در میادین، پارک‌ها و معابر شهر علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر همچنین  تهدید سلامت و امنیت  روانی مردم را نیز در معرض شیوع کرونا قرارداده است، فارغ از این موضوع متاسفانه بیشتر معتادانی که اقدام به ترک اعتیاد می‌کنند به دلیل اینکه محل و ماوایی ندارند و از سوی خانواده و جامعه حمایت نمی‌شوند دوباره به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.

بنابراین مسوولان و متولیان امر می‌بایست با هم‌افزایی به دنبال راهکاری برای ساماندهی این افراد باشند نه اینکه تنها به جمع‌آوری آنها بسنده کنند، زیرا ساماندهی و بازتوانی معتادان متجاهر به منظور اینکه دوباره به چرخه اعتیاد بازنگردند از جمع‌آوری آنها مهمتر است موضوعی که تاکنون راهکاری اساسی برای آن اندیشیده نشده است.

 

جمع‌آوری مشکل نیست، موضوع ساماندهی معتادان متجاهر است

شهردار خرم‌آباد می‌گوید: وظیفه شهرداری در قبال معتادان متجاهر تنها جمع آوری است آن هم با همکاری نیروی انتظامی و البته دستور قضایی و مصوبه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان که این کار را مانند  دیگر شهرداری‌های کشور انجام می‌دهیم.

به گفته محمدرضا شریفی مقدم سال 99، در مراحل مختلف 247 معتاد متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شده و در فروردین ماه سال جاری نیز 18 نفر که 16 نفر آنها مرد  و دو نفر زن بودند جمع‌آوری شده است.

وی معتقد است: موضوع ساماندهی معتادان متجاهر و اتخاذ راهکاری برای عدم بازگشت آنها به چرخه اعتیاد از جمع آوری مهمتر و دشوارتر است زیرا جمع‌آوری این افراد مشکل نیست، شهرداری آمادگی دارد هر زمان که دستوری صادر شود اقدام به جمع‌آوری کند، زیرا تعداد معتادان متجاهر شهر خیلی زیاد نیست.

شهردار خرم‌آباد در پایان می‌گوید: جمع‌آوری 247 معتاد متجاهر در سال گذشته اقدام خوبی بود  در صورتی که ساماندهی می‌شدند،  با پای کار آمدن مرکز ماده 16 سپاه  دستگاه‌های متولی با هم‌افزایی و همکاری می‌توانند برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر فکری اساسی کنند.

 

ظرفیت قرنطینه کم است

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان نیز با اشاره به اینکه دو مرکز ماده 16 بهزیستی و سپاه و یک مرکز تبصره دو ماده 16 مخصوص زنان در استان داریم، می‌گوید: سال 99  حدود 400 معتاد متجاهر از سطح شهرستان‌ها جمع‌آوری کردیم که بیشترین آمار متعلق به خرم‌آباد بود، امسال نیز  از ابتدای سال تاکنون 67 نفر جمع‌آوری شده است.

آشناگر در خصوص انتقاداتی مبنی بر عدم جمع‌آوری معتادان متجاهر در شرایط کرونایی توضیح می‌دهد: یکی از مشکلات نگهداری معتادان متجاهر در شرایط کرونایی ظرفیت بخش قرنطینه مراکز ماده 16 است، زیرا حداقل دو هفته در بخش قرنطینه نگهداری شوند این در حالی است که در مجموع ظرفیت هر دو مرکز بهزیستی و سپاه 40 نفر است.

وی تعداد معتادان متاجهر استان را حدود 1300 نفر اعلام می‌کند و می‌گوید: سال گذشته نهایت تست کرونای ده نفر از معتادان جمع‌آوری شده مثبت بود، اما امسال از 43 نفر معتاد متجاهر خرم‌آباد 18 نفر و این نشان می دهد در سری جدید کرونا بین معتادان متجاهر بیشتر شده به همین دلیل نتوانستیم تعداد زیادی را از سطح شهرها جمع‌آوری کنیم.

احتمال بازگشت 90 درصد معتادان متجاهر به چرخه اعتیاد

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان می‌گوید: مرکز سپاه یک مرکز جامع است که با برنامه کار درمانی قرار است با روش‌های دیگری اقدام به ترک معتادان کند که به سمت مواد برنگردند، متتهی در کل کشور حدود 90 درصد معتادان متجاهر معمولا به چرخه اعتیاد باز می‌گردند.

آشناگر ادامه می‌دهد: البته قانون پیش‌بینی کرده که اگر فردی دو مرتبه در مراکز ماده 16 نگهداری شود بار سوم به عنوان مجرم شناخته می‌شود، اما مشکل اینجاست که قانون اعمال نمی‌شود ما معتاد داریم 7 مرحله در این مراکز نگهداری شده و مجدد به چرخه اعتیاد برگشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه معتادان متجاهر ته خط هستند و روش‌های درمانی تاثیر خاصی روی آنها ندارد، بیان می‌کند: البته قانون مراکز تحت نظارت زندان‌ها با عنوان کار اجباری برای نگهداری معتادان متجاهر در نظر گرفته، برخی استان‌ها این کار را عملیاتی کرده‌اند.

دبیرشورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان می‌گوید: در لرستان هم مقدمات این کار انجام شده و یکی از زندان‌های مرکزی و پارسیلون را برای کار اجباری معتادان متجاهری که نتوانسته‌اند ترک کنند در نظر گرفته‌اند امیدواریم عملیاتی شود شاید از این طریق اصلاح شوند.

 

کرونا جمع‌آوری معتادان متجاهر را با مشکل مواجه کرد

مدیرکل بهزیستی لرستان نیز با اشاره به اینکه مسوولیت جمع‌آوری معتادان متجاهربر عهده شهرداری و نیروی انتظامی است، می‎گوید: این موضوع سال گذشته تحت الشعاع کرونا قرار گرفت زیرا احتمال شیوع کرونا وجود داشت بنابراین منتظر ابلاغ ستاد کشوری بودیم پس از ابلاغ اقدام به جمع‌آوری معتادان متجاهر کردیم.

به گفته کرم یاری جمع‌آوری معتادان متجاهر در شرایط کرونایی مستلزم قرنطینه دو هفته‌ی بود، اسفند ماه طبق روال سال‌های قبل این کار انجام و پس از غربالگری معتادانی که شرایط تجاهر را داشتند در مرکز ماده 16 نگهداری شدند.

وی می‌گوید: مراکز ماده 16 در گذشته سه ماه  و در صورت تمدید شش ماه می‌توانستند معتادان را نگهداری و درمان کنند، اما سال گذشته به دستور دادستان کشور این زمان یکسال مشخص شد.

نگهداری معتادان متجاهر با محدودیت و کمبود مواجه است

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به کمبود و محدودیت‌ها برای نگهداری معتادان متجاهر، عنوان می‌کند: مرکز ماده 16 بهزیستی ظرفیت نگهداری 200 تا 250 نفر مرد و 70 نفر زن  را دارد، اخیرا هم که سپاه مرکز ماده 16 را در پادگان شهید بهشتی ایجاد و تعدادی از معتادان متجاهری را که جمع‌آوری شده تحویل گرفته اما ظرفیت کافی نیست.

به گفته یاری در صورت رفع محدودیت‌ها و وجود اعتبار کافی می‌توان ساماندهی معتادان متجاهر را در استان به ویژه خرم‌آباد انجام داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول