اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

واکسن پولی مصداق بی ­عدالتی است/ انتقاد از فرصت‌سوزی برای واردات واکسن

جمعی از دانشجویان علوم مدیریت، اقتصاد و سیاست­گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد فروش واکسن کرونا توسط بخش خصوصی بیانیه صادر کردند.

واکسن پولی مصداق  بی ­عدالتی است/ انتقاد از فرصت‌سوزی برای واردات واکسن

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، جمعی از دانشجویان علوم مدیریت، اقتصاد و سیاست­گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران در مورد فروش واکسن کرونا توسط بخش خصوصی بیانیه صادر کردند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم 

پاندمی بیماری کووید-19 تلنگری بود بر حاکمیت کشورها و به خصوص نظام­های سلامت که یک بار دیگر موضوع مهم "عدالت" را سرلوحه برنامه ریزی­های سیاسی و سلامتی خود قرار دهند. این بیماری که همه افراد را درگیر می‌کند در صورت عدم توجه به سلامت همه آحاد جامعه قابل کنترل نیست و در سطح بین المللی نیز تا زمانی که کشورهای فقیر در مقابل بیماری واکسینه نشوند کشورهای ثروتمند نیز از آن مصون نخواهند بود.

متأسفانه در دنیای به شدت ناعادلانه امروز هنوز شاهد بی عدالتی در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی هستیم که این موضوع در میزان مرگ و میر و ابتلا به بیماری کرونا در بین قشرهای مختلف اجتماعی نمایان است.

در ایران اسلامی نیز که عدالت می­بایست مهم­ترین اولویت در همه سیاست­‌ها باشد متاسفأنه شاهد نفوذ تفکراتی هستیم که به شدت ضد عدالت اجتماعی است.

در همین روند اخیراً شاهد اظهار نظرهایی از مسئولین دولت در دفاع از ورورد بخش خصوصی برای ورود و فروش واکسن هستیم تا افراد بر اساس توانایی مالی و نه بر اساس نیاز سلامتی­شان بتوانند از واکسن استفاده نمایند و این از مهم­ترین مصادیق بی­عدالتی است که زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.

لذا ما دانشجویان دکترای مدیریت، اقتصاد و سیاست­گذاری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران ضمن امیدواری به موفقیت پروژه­های تولید واکسن داخلی، از فرصت­ سوزی­های انجام گرفته برای ورود واکسن در زمان مناسب انتقاد نموده و به مسئولین دولت و وزارت بهداشت نسبت به این روند تذکر می­دهیم تا هرچه زودتر اختلافات مدیریتی را در حوزه مدیریت کرونا پایان دهند و اصل توزیع واکسن بر اساس نیاز سلامتی افراد و نه تمکن مالی آن­ها را رعایت نمایند.

اگر بخش خصوصی نیز مایل به کمک به دولت برای تأمین واکسن در قالب مشارکت بخش خصوصی و دولتی است (که در جای خود و در سایه نظارت و شفافیت امری پسندیده است) باید واکسن­ها در اختیار دولت قرار گیرد تا از طریق شبکه های بهداشتی و درمانی که پشتوانه نظام سلامت است بر اساس اولویت­های تعیین شده و با شفافیت و پاسخگوئی عمومی توزیع گردد.

دانشجویان به عنوان نگهبان همیشه بیدار و صدای جامعه و به دور از وابستگی­های سیاسی و حزبی قطعا این روند را پیگیری می­نمایند و در صورت لزوم برای دفاع از حقوق مردم به صورت عملی وارد صحنه خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول