اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

چه کسانی جذب شهرداری تهران شدند؟/تعلل شهرداری در انتشار اسامی

آزمون جذب دستیار در شهرداری تهران برگزار و نتایج درمهر سال گذشته اعلام شد. در همان زمان اعضای شورا اعلام کردند اسامی بر روی سامانه شفافیت قرار می گیرد اما این کار بعد از گذشت چند ماه انجام نشده و هنوز مشخص نیست چه کسانی جذب شهرداری تهران شدند.

چه کسانی جذب شهرداری تهران شدند؟/تعلل شهرداری در انتشار اسامی

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، در سال ۹۶ زمانی که مدیریت پنجم شهری کار خود را آغاز کرد مسوولان مدام از مازاد نیرو در شهرداری گله می کردند و تاکید بر این داشت که در مدیریت قبل به خصوص در ۶ ماه اخر نیروی زیادی جذب شهرداری شده و همین امر باعث چاق شدن بدنه شده است.

با وجود اینکه مدیران اعلام کردند شهرداری نیروی مازاد دارد و بخش عمده ای از بودجه صرف حقوق و مزایا می شود اما در همین دوره جذب های متعددی صورت گرفت و در مرحله اخر هم یک سری نیرو از طریق ازمون جذب شدند و قرار بود اسامی این افراد روی سامانه قرار گیرد تا مشخص شود پارتی بازی صورت نگرفته است اما تاکنون این امر رخ نداده است.

حسن رسولی عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون شهرداری تهران لیست را منتشر نکرده و این لیست بر روی سامانه شفافیت قرار نگرفته به خبرنگار فارس گفت: فرایند به انتها رسیده و شهرداری گفته لیست را اعلام می کند.

 آزمون دستیار مدیران شهرداری توسط شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد

برای جذب نیرو در شهرداری موضوعات متعددی برگزار شد و اعلام شد برای اینکه سوء تفاهمی ایجاد نشود آزمون توسط سازمان سنجش انجام می شود اما مسوولان سازمان در همان زمان اعلام کردند که قرار نیست ما آزمون را برگزار کنیم و حامد مظاهریان معاون شهردار تهران در خصوص اظهارات سخنگوی سازمان سنجش مبنی بر عدم برگزاری آزمون دستیار مدیران از سوی این سازمان، جذب نیرو در دستگاه‌های دولتی یکی از حساس‌ترین مسائل دانست و افزود: همگان توافق دارند که بهترین روش برای بکارگیری نیروها از طریق فراخوان و برگزاری آزمون به صورت شفاف است. شرکت خدمات اداری شهر وابسته به شهرداری تهران پس از بیش از یک دهه آزمونی را برای جذب ۲۵۶ نفر تحت عنوان دستیاران مدیران برگزار کرد و همه می‌توانستند با احراز شرایط سنی و تحصیلی (مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری) در این آزمون شرکت کنند.

معاون شهردار تهران ادامه داد: آزمون دستیار مدیران شهرداری تهران توسط شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد که عموماً و برای اختصار، سازمان تعاونی یا سازمان سنجش گفته می‌شود.

به گفته مظاهریان، این شرکت تعاونی در راستای مأموریت‌های خود برگزاری آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های دیگر را انجام می‌دهد. مانند آزمون استخدامی بانک تجارت، نظام مهندسی و… که تاکنون به صورت موفقیت آمیز برگزار شده است. سازمان سنجش و آموزش کشور نیز در حیطه برگزاری آزمون‌های کنکور فعالیت می‌کند.

بر اساس این گزارش، بیش از 2 هزار نفر در آزمون دستیاری شهرداری تهران شرکت کردند که ۲۳ درصد در رشته عمران ،۲۱ درصد شهرسازی، ۱۷ درصد معماری، ۱۳ درصد مدیریت، ۴ درصد صنایع و رشته‌های فناوری اطلاعات، جامعه شناسی و حقوق هر کدام ۲ درصد و مابقی از سایر رشته‌ها بوده‌اند.

به گفته مدیران شهری، این آزمون در راستای سیاست های کلان مدیریت جدید شهری مبتنی بر شفافیت است و تلاش می  استخدام ها در چارچوب فراخوان های عمومی صورت بگیرد و متناسب با نیازهای شهرداری در صورتی که لازم باشد آزمون های دیگری هم برگزار خواهد شد.

در این آزمون از میان ۲ هزار و ۶۰۰ داوطلب در ۹ رشته آزمون کتبی گرفته  شد و بعد از بررسی توانایی ها و مهارت های افراد برگزیده در آزمون کتبی ۲۵۶ نفر برای پست های دستیاری دعوت به همکاری شدند.

البته از تعداد شرکت کننده گان یک هزار و ۳۰۸ نفر زن و یک هزار و ۲۹۵ نفر مرد، ۲ هزار و ۴۱۸ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و ۱۸۵ نفر دارای مدرک دکترا در این آزمون شرکت کردند.

همچنین داوطلبان خارج از شهرداری تهران یک هزار و ۹۴۴ نفر و ۶۹۵ نفر از کارمندان شهرداری هستند.

نتایج آزمون مهر سال 99 اعلام شد

بعد از کش و قوس های فراوان در مهر سال گذشته نتایج آزمون استخدامی دستیار مدیران شهرداری تهران اعلام شد و قرار شد در مرحله بعدی آزمون، صلاحیت‌های فردی پذیرفته شدگان آزمون علمی از طریق کانون‌های ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بالاخره 256 نفر جذب شهرداری تهران شدند اما اعضای شورای شهر تهران در این میان گله مندی ها داشتند.

دغدغه و نگرانی دارم که دستیار مدیران مشمول اصول آقازادگی و ژن خوب شوند

در دی سال گذشته علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در صحن  شورا در تذکری به مدیران شهری درباره موضوع جذب دستیاران مدیران شهری، اظهار داشت: در حال حاضر برنامه‌های زیادی برای جذب دستیار مدیران از طریق معاونت منابع انسانی شهرداری آغاز شده است که در مجموع اقدام مثبتی است البته این موضوع ایراد و اشکالاتی هم به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه در شرایطی هستیم که تزریق خون تازه نیروهای انسانی به مدیریت شهری آغاز شده است، گفت: دستیارمدیران می‌توانند جوانان شایسته‌ای باشند و در اجرای فرصت‌ها و رویکردهای جدید مدیریت شهری را همراهی کنند.

سخنگوی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: اما من دغدغه و نگرانی دارم که دستیار مدیران مشمول اصول آقازادگی و ژن خوب شوند.

وی بیان داشت: ما عهد کرده‌ایم به عدالت رفتار کنیم و منافع عمومی شهر را بر هر مصلحت دیگری مقدم بدانیم.

لیست برگزیدگان  به دستم رسیدگویا از فرزندان و بستگان مدیران ارشد شهرداری در لیست  بودند

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: لیست برگزیدگان دستیار مدیران به دستم رسیده و به آن نگاهی انداخته‌ام که نشان می‌دهد گویا از فرزندان و بستگان مدیران ارشد شهرداری که منصوب همین دوره نیز هستند در این لیست وجود دارد.

اعطا گفت: ممکن است برخی بگویند آزمون شهرداری یک آزمون فراگیر عمومی و رسمی بوده ولی حتما ما این قضیه را بررسی و نتیجه آن را دنبال می‌کنیم تا به عدالت رفتار و حق و حقوقی از کسی ضایع نشود.

جذب دستیارمدیران شایسته‌گزینی نباید قربانی خویش‌گزینی شود

وی با تأکید بر اینکه دستیارمدیران نباید مشمول اصول آقازادگی شوند، گفت: در جذب دستیارمدیران شایسته‌گزینی نباید قربانی خویش‌گزینی شود.

البته بعد از این اظهارات علی اعطا به سراغ مدیران شهری رفتیم و پاسخی دریافت نکردیم و البته برخی از آنها هم اعلام کردند لیست اعلام می شود.

 موضوع جذب دستیاران مدیران ارشد شهری توسط معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران، برنامه‌ریزی و از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار آگهی برگزاری آزمون منتشر و آزمون از طریق سازمان سنجش برگزار شد. 

سعادتی شهردار منطقه 12 در این باره گفت: از نفرات برگزیده آزمون کتبی در یک مرحله مصاحبه فنی و اولیه توسط مرکز استعدادیابی شهرداری تهران انجام شد و نفرات برگزیده در شهرداری تهران مشخص شدند. سپس از مدیران شهری درخواست کردند، رشته‌های تحصیلی که در منطقه، سازمان و یا شرکتی که مشغول فعالیت هستند را اعلام کنند و ما نیز رشته‌های تحصیلی مورد نیاز را معرفی کردیم. 

سعادتی درباره نفرات انتخاب شده در آزمون اولیه گفت: لیست نفراتی که در رشته‌های تحصیلی بعد از آزمون و گزینش‌های اولیه انتخاب شدند را به همه شهرداران مناطق، روسای سازمان‌ها و مدیرعاملان شرکت‌ها و مدیرکل‌های ستادی و معاونان شهردار ارائه و برای هر نهادی نیز یک ظرفیتی را مشخص کردند. 

وی ادامه داد: برای مثال هر شهردار منطقه می‌تواند ۲ نفر را انتخاب کند. به منطقه ۱۲، در مجموع ۵۲ نفر اعلام شده که با آن‌ها مصاحبه و دو نفر را به عنوان برگزیده به معاونت توسعه منابع انسانی اعلام کردیم. 

سعادتی درباره معیار انتخاب افراد در منطقه ۱۲ گفت: در منطقه ۱۲ از منظر ارزش‌های معماری و شهرسازی رشته‌های طراحی شهری، شهرسازی و مدیریت کارآفرینی در حوزه اقتصادی افراد را معرفی کردیم. 

قرار بود در آزمون دستیاری شهرداری تهران تمام شهروندان در شرایط منصفانه به رقابت بپردازند که البته به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران در لیست جذب شدگان اسامی برخی ژن های خوب و آقا زاده هم دیده شده است.

پیروز حناچی شهردار تهران گفت: برخورداری کارکنان و مدیران شهرداری از بالندگی فکری، توانایی فیزیکی و نیروی جوانی لازم برای پیش بردن مأموریت‌های سازمانی ضروری به نظر می‌رسد.

به گفته شهردار تهران 5.31 درصد از کارکنان شهرداری را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند، به نظر می‌رسد این میزان تا 10 درصد کل شاغلین قابل ارتقاء باشد و شایسته است همواره در این سطح حفظ شود.

ورود نیروی جوان با انگیزه بالا به منظور جانشین‌پروری

شهردار پایتخت گفته بود، عموم شهروندان واجد شرایط می‌توانند در فضایی منصفانه به رقابت بپردازند.

حناچی با بیان اینکه ورود نیروی جوان با انگیزه بالا به منظور جانشین‌پروری و توجه به رویکرد کشف استعدادهای جدید در کانون‌های ارزیابی از اهداف برگزاری آزمون استخدامی است، گفت: این آزمون می‌تواند موتور محرکی برای ارائه خدمات مطلوب باشد و سرمایه‌گذاری ارزشمندی برای آینده کار مدیریت شهری فراهم می‌آورد.

بر اساس این گزارش، شهرداری تهران با وجود آنکه مدعی است بیش از 65 هزار نیرو دارد و بخش عمده ای از آنها مازاد هستند و بدنه چاق است خودشان دوباره به فکر جذب نیرو افتادند، آزمونی برگزار کرده و هنوز هم لیست جذب شدگان را اعلام نکرده است البته شهردار تهران گفت که تلاش کردیم بهترین ها جذب شوند و سهیمه ای هم قرار نبود برای اینها در نظر گرفته شود اما چرا ماه ها می گذرد و هنوز شهرداری که مدعی شفافیت و اتاق شیشه ای است هنوز اسامی جذب شدگان را اعلام نکرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول