اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نظام مالیاتی فعلی برای کارگر و تولیدکننده بازی دو سر باخت است/ چرا دلالان موظف به پرداخت هیچ مالیاتی نیستند؟

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه شیوه فعلی نظام مالیاتی تولید را مورد اصابت قرار داده گفت: نظام فعلی مالیاتی برای سوداگری و دلالی هیچ هزینه‌ سرباری ندارداما تولیدکننده باید انواع و اقسام مالیات را بپردازد.

نظام مالیاتی فعلی برای کارگر و تولیدکننده بازی دو سر باخت است/ چرا دلالان موظف به پرداخت هیچ مالیاتی نیستند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز گفت‌وگویی با هادی ابوی‌طرقبه، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

نظام مالیاتی فعلی برای کارگر و تولیدکننده بازی دو سر باخت است

- من با اصل اخذ مالیات در برخی نقاط مخالف نیستم. به طور مثال برای جلوگیری از صادرات مواد خام یا واردات مواد غیرضرور این مالیات کاربرد دارد اما شیوه فعلی این مالیات، تولید را مورد اصابت قرار داده است و نمی‌توانیم منکر مخرب بودن این قانون شویم.

- اینکه شاهد هستیم قیمت تمام شده در همه‌ فروشگاه‌ها و حتی در تمام کشور یکسان نیست، موجب نارضایتی مردم شده است.

- در سطح تولید نیز خریداران محصولات تولیدی، از تولیدکننده‌ای خریداری می‌کنند که فاکتور رسمی ندهد و این به معنای عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است.

- عملا مالیات بر ارزش افزوده برای مردم و تولیدکننده به یک بازی دو‌سر باخت تبدیل شده است. 

مالیات بر ارزش افزوده آسیب جدی به قشر کارگر وارد کرده

- فشار مالیات بر ارزش افزوده باعث بی‌رغبتی تولیدکننده شده و انگیزه تولید را از بین برده است. با این وضعیت چگونه می‌توان به رشد و جهش تولید امیدوار بود؟

- بعضا دیده شده حق و حقوق کارگر که شرعا و قانونا باید اول از همه پرداخت شود، ماه‌ها به تاخیر می‌افتد اما پرداخت ارزش افزوده چون به آن دیرکرد و جرایم تعلق می‌گیرد و حتی مسدودی حساب تولیدکننده نیز وجود دارد، باید سر موقع پرداخت شود.

- قسمتی از مشکلات پرداخت با تاخیر حقوق کارگران نیز به خاطر حبس شدن بخشی از نقدینگی تولید در دست اداره مالیات تحت عنوان اعتبار مالیاتی است که نشان‌دهنده این موضوع است که مالیات بر ارزش افزوده با قفل کردن نقدینگی تولید، آسیب جدی به قشر کارگر وارد کرده است. 

قانون مالیات ارزش افزوده باعث رواج تولید زیرزمینی شده است

- وقتی به حاشیه شهرها نگاه می‌کنیم، متوجه عمق فاجعه می‌شویم که اوضاع و احوال تولید چگونه است.

- کالایی که باید در یک کارخانه با حضور مسؤول فنی و در آزمایشگاه تولید شود، در حاشیه‌ شهر و در کارگاه‌هایی که به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند تولید می‌شود.

- چه  چیز باعث این اتفاق شده است؟ این شیوه اجرای قانون مالیات ارزش افزوده باعث شده کسی که رسمی کار می‌کند و شفاف است، بیشترین آسیب را ببیند. 

- وقتی یکدفعه می‌آیند مالیات بر ارزش افزوده را با این سازوکار اشتباه اخذ می‌کنند، طبیعی است که تولیدکننده دچار مشکل نقدینگی شود و حقوق کارگر هم به تعویق بیفتد. 

دلالان موظف به پرداخت هیچ مالیاتی نیستند!

- در بحث خودرو تولیدکننده موظف به رعایت همه قوانین است اما همین خودرو هنگام عرضه در بخش غیرمولد اقتصاد بدون هیچ قانون و مقرراتی عرضه می‌شود و دلالان این حوزه، موظف به پرداخت هیچ مالیاتی نیستند!

- این تبعیض باعث از بین رفتن انگیزه تولیدکننده می‌شود.

- نظام فعلی مالیاتی برای سوداگری و دلالی، هیچ هزینه‌ سرباری ندارد اما تولیدکننده با آن همه دغدغه و با وجود اشتغال‌زایی، باید انواع و اقسام مالیات را بپردازد. این نظام مالیاتی مخل و پاشنه آشیل تولید است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول