اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بازیافت پسماندهای الکتریکی آلودگی های محیطی را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد

با حمایت معاونت علمی و فناوری عوارض آلودگی های محیطی پسماندهای الکترونیکی کاهش می‌یابد.

بازیافت پسماندهای الکتریکی آلودگی های محیطی را تا ۷۰ درصد کاهش می‌دهد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ بر ساس آمارهای موجود هر ایرانی در سال به طور میانگین حدود 8 کیلوگرم پسماند الکترونیک تولید می‌کند و هنوز هم تدبیری درست و علمی برای برخورد با این پسماند پیچیده و بسیار خطرناک در نظر گرفته نشده است. بر اساس آمارهای موجود پسماندهای الکترونیک به لحاظ مقدار فقط 2 درصد از کل پسماندها را تشکیل می دهند ولی از نظر آلودگی منشا 70 درصد آلودگی‌های محیطی هستند.

با توجه به ضرورت مدیریت پسماندهای الکترونیک و ارائه راهکارهای فناورانه برای بازیافت و استخراج فلزات گرانبها، راه اندازی یک سیستم پایلوت بازیافت اصولی پسماندهای الکترونیک در دستور کار کارگروه توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است. پس از انجام موفق طرح در فاز آزمایشگاهی و نتایج مثبت تست های انجام شده فاز نیمه صنعتی آن توسط یک شرکت فناور در دست اجرا است.

اجرای فاز پایلوت به گونه ای است که پس از پایان این طرح امکان گسترش آن به شکل صنعتی در سراسر کشور فراهم خواهد شد. از مهم ترین مزیت های این روش که در2 فاز «جداسازی فیزیکی» و «شیمیایی» انجام می شود می توان به «حذف کوره»، «کاهش پساب»، «افزایش سرعت فرآیند بازگشت پلاستیک بوردها به چرخه استفاده مجدد» و «افزایش ظرفیت دریافت پسماند» اشاره کرد.

مزایای اجرای این طرح نیز «توسعه فناوری جداسازی فیزیکی بوردهای الکترونیکی بدون نیاز به کوره»، «توسعه فناوری فرآیند جداسازی شیمیایی و استخراج فلزات گرانبها»، «ترویج و فرهنگ‌سازی روش‌های صحیح جمع‌آوری پسماندهای الکترونیکی» و «ایجاد کسب‌وکارهای نوین برای مدیریت و بازیافت پسماندهای الکترونیکی» است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول