اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ماجرای تجمع مجدد رانندگان اتوبوس ارومیه چیست؟

بیش از 290 راننده‌ اتوبوس بخش خصوصی سازمان اتوبوسرانی شهرداری ارومیه برای چندمین بار پیاپی از روز پنجشنبه هفته گذشته دست از کار کشیدند و نسبت به برآورده نشدن قول رییس شورای اسلامی شهر ارومیه در پرداخت مطالبات شهرداری ارومیه به بخش خصوصی اتوبوسرانی دست به اعتصاب زدند.

ماجرای تجمع مجدد رانندگان اتوبوس ارومیه چیست؟

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، آذر ماه سال گذشته بود که رانندگان اتوبوس بخش خصوصی در پی پرداخت نشدن مطالباتشان، دست به تجمع زدند، رییس شورای اسلامی شهر ارومیه با حضور در جمع رانندگان و بهره‌برداران بخش خصوصی، قول مساعد داد تا این مطالبات به صورت تقسیطی و ماهانه به حساب بهره‌برداران بخش خصوصی واریز شود.

پس از این دیدار، بخشی از مطالبات در دو مرحله به حساب بهره‌برداران واریز شد ولی این امر تداوم نداشت و با گذشت چند ماه، بار دیگر بهره‌برداران بخش  خصوصی سازمان اتوبوسرانی در اعتراض به این وضعیت، از پنجشنبه هفته گذشته دست به تجمع زده‌اند.

عدم انتقال سند اتوبوس پس از اتمام تعهد ۱۰ ساله رانندگان در هشت سال اخیر و واریز نشدن مابقی یارانه بلیت از سوی شهرداری ارومیه به حساب بهره‌برداران، از جمله دلایل اعتراض بهره‌برداران بخش خصوصی است، به طوری که آنها اعلام می‌کنند شهرداری مبالغ مربوط به مابقی یمت بلیت را از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها دریافت و در منابعی دیگر هزینه کرده و این مطالبات طی سال‌های متمادی به حساب بهره‌برداران واریز نشده است.

شهرداری ارومیه از بابت یارانه بلیت به بهره‌برداران بدهی ندارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه به واگذاری سند اتوبوس‌ها پس از اتمام قرارداد 10 ساله با بخش خصوصی اشاره و  اظهار داشت: طی تفاهم نامه 10 ساله که بین بهره‌بردار و شهرداری وجود دارد مقرر شده بود پس از 10 سال سند به نام بخش خصوصی واگذار شود و در صورت رضایت شهرداری، این تفاهم نامه 5 سال دیگر تمدید شود و براین اساس اتوبوس‌ها تسهیلات نوسازی و بازسازی دریافت کنند که در حال حاضر تکلیف این تسهیلات مشخص نشده است.

حسین پناهی تصریح کرد: در حال حاضر آماده واگذاری سند به بخش خصوصی هستیم ولی بهره‌برداران در این خصوص همکاری لازم را ندارند.

وی افزود: شهرداری ارومیه به ازای هر بهره‌بردار 30 میلیون تومان از بابت یارانه مستمری بدهی داشت که طی توافق شفاهی نماینده بهره‌برداران بخش خصوصی با شهردار سابق ارومیه، مقرر شده بهره‌برداران فقط 10 میلیون تومان را 2 قسط دریافت و از مابقی این مبلغ صرف نظر کنند و این مبلغ نیز طی 2 قسط پرداخت شده و در حال حاضر بدهی به بهره‌برداران نداریم.

پناهی با بیان اینکه فقط بدهی شهرداری به تعدادی از بهره‌برداران بخش خصوصی از بابت جابه‌جایی زائرین به کربلا را شامل می‌شود، تصریح کرد: این بدهی نیز بنا به اختلاف بهره‌برداران پرداخت نمی‌شود به طوری‌که بهره‌برداران اعلام می‌کنند که باید این مبلغ بین تمام بهره‌برداران توزیع شود در حالی که فقط تعداد خاصی از اتوبوس‌ها در این زمینه خدمات ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه عمده مطالبات بهره‌برداران بخش خصوصی مربوط به تداوم خدمت است، گفت: طی تفاهم نامه 10 ساله که بین بهره‌بردار و کارفرما وجود دارد مقرر شده بود پس از 10 سال سند به نام بخش خصوصی واگذار شود و در صورت رضایت کارفرما، این تفاهم نامه 5 سال دیگر تمدید شود و براین اساس اتوبوس ها تسهیلات نوسازی و بازسازی دریافت کنند که بهره‌برداران بخش خصوصی زیر بار این قرارداد نمی روند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر ارومیه که در گذشته نیز از عدم تامین منابع مالی نوسازی و بهسازی اتوبوس‌های فرسوده شهر ارومیه خبر داده بود، اظهار داشت: در صورتی که بهره‌برداران تمایل داشته باشند، می‌توانیم اقدامات لازم را در این زمینه شروع و رایزنی کنیم.

وی با بیان اینکه اعتصاب اتوبوس‌ها به هیچ عنوان به نفع بهره‌برداران نخواهد بود، افزود: این اعتصاب‌ها، مدیریت شهری را وادار به اتخاذ تصمیماتی خواهد کرد که به هیچ عنوان به نفع بهره‌برداران نخواهد بود.

شهرداری ارومیه مابقی یارانه بلیت را پرداخت نکرده است

نماینده بهره‌برداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه نیز با بیان اینکه کرایه اتوبوس‌ها از طریق مردم، شهرداری و دولت تامین می شود که ما از سال 85 تا کنون فقط سهم مردم را دریافت کرده‌ایم و شهرداری موظف است نسبت به پرداخت بدهی خود به بخش خصوصی اقدام کند، گفت: هیچ توافقی مبنی بر اینکه بخش خصوصی مطالبات خود را به شهرداری ارومیه بخشیده است صورت نگرفته و تمام این‌ها شو تبلیغاتی برخی اعضای فعلی شورای شهر است که کاندیدای دور بعدی انتخابات نیز هستند و اگر شورای شهر و شهرداری چنین ادعایی دارند، مستندات لازم را رو کنند.

مهدی اسدزاده افزود: علاوه بر این، قرارداد 10 ساله بخش خصوصی و شهرداری ارومیه تمام شده و در 8 سال گذشته بنا به رعایت حال شهروندان، اعتراضی نسب به آزادسازی سند اتوبوس‌های خود نداشتم و در این سال‌ها بدون قرارداد به ادامه فعالیت پرداخته‌ایم.

وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه نسبت به تمدید قرارداد در این سال‌ها اقدام نکرده است، تصریح کرد: این در حالی است که طی سال‌های متمادی شهرداری ارومیه یارانه بلیت را به بخش خصوصی پرداخت نکرده در حالی که طی استعلام‌های به عمل آمده و مستنداتی که در دست داریم، شهرداری ارومیه هر ساله این مبالغ را از سازمان شهرداری‌ها و امور دهیاری‌ها دریافت و در منابع دیگری هزینه کرده است.

وی با بیان اینکه شهرداری ارومیه این مبالغ را برای خرید سایبان، خرید اتوبوس بخش ملکی و سایر منابع هزینه‌ای که به عهده شهرداری است، هزینه کرده است، گفت: با توجه به عدم پرداخت مابقی هزینه بلیت، به یک سوم نرخ تعیین شده، بهای بلیت دریافت کرده‌ایم و سهم دولت و شهرداری‌ها پرداخت نشده است.

نماینده بهره‌برداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه با بیان اینکه با وضعیت موجود، نتوانسته‌ایم هزینه نگهداری اتوبوس‌ها را تامین کنیم و در حال حاضر بسیاری از اتوبوس‌های درون شهری به دلیل مشکلات و نقص فنی در پارکینگ و گوشه و کنار شهر رهاسازی شده‌اند، ادامه داد: شهرداری ارومیه پس از گذشت چند سال، از واگذاری سند و تمدید قرارداد با اتوبوس‌ها سخن به میان می‌آورد در حالی‌که بسیاری از اتوبوس‌ها به دلیل عدم توان بهره‌بردار برای سرپا نگه داشتن اتوبوس، راکد بوده و توان چرخش در مسیرهای تعیین شده را ندارند.

اسدزاده افزود: اگر شهرداری ارومیه با تمام بهره‌برداران بخش خصوصی که سال‌های گذشته حقوق آنها را ضایع کرده است، قرارداد تمدید کند به چرخه حمل و نقل برگشته و طبق مفاد این قرارداد نسبت به نوسازی اتوبوس‌ها اقدام می‌کنیم ولی اینکه اعلام شود فقط با اتوبوس‌هایی که توان چرخش در مسیر را دارند، قرارداد تمدید می‌شود  به چرخه حمل و نقل شهری باز نخواهیم گشت و باید شهرداری به تمام مفاد قراردادهای فی مابین بخش خصوصی و شهرداری عمل کند.

وی تعداد بهره‌برداران بخش خصوصی ارومیه را بیش از 290 نفر اعلام کرد و افزود: در این سال‌ها براساس قیمت روز، شهرداری ارومیه به ازای هر بهره‌بردار حدود 500 میلیون تومان بدهی دارد.

نماینده بهره‌برداران بخش خصوصی اتوبوسرانی شهرداری ارومیه گفت: اسناد نیز موجود است که سازمان شهرداری‌ها 21 میلیارد و 400 میلیون تومان به شهرداری ارومیه از بابت یارانه بلیط واریز کرده ولی تا کنون شهرداری ارومیه فقط 4 میلیارد تومان از این مبلغ را به بخش خصوصی تزریق کرده است.

اسدزاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته بخش خصوصی با خویشتنداری و برای رعایت حال شهروندان، حمل و نقل مسافر را عهده‌دار بود و به عبارتی ما به شهرداری ارومیه یارانه داده‌ایم نه شهرداری به ما؛ گفت: به عبارتی با توجه به هزینه‌ نگهداری، برای جابه‌جایی مسافر باید روزانه 400 هزار تومان برای هر اتوبوس هزینه شود و با توجه به تورم موجود و عدم پرداخت یارانه تعیین شده، دیگر توان پرداخت این مبالغ و بازگشت به چرخه حمل و نقل را نداریم.

وی با بیان اینکه برخی اعضای فعلی شورای شهر که کاندیدای دور بعدی انتخابات هستند  در حال برگزاری شو انتخاباتی بوده و دردی از دردهای این بخش را درمان نمی‌کنند، اعلام کرد: در سفر رییس قوه قضاییه به آذربایجان‌غربی نیز درخواست خود را به گوش آیت‌الله رییسی رساندیم و مقرر شده مطالباتمان را از این طریق پیگیر باشیم  در حال طی مراحل قانونی در این زمینه هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول