اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

غزل افت نکرده، بلکه در حال طی مسیر است

شاعر زنجانی با اشاره به اینکه غزل نسبت به دوره منزوی افت نکرده است، گفت: مقایسه دو دوره مختلف اشتباه است و به عقیده بنده غزل افت نکرده بلکه در حال طی مسیر است.

غزل افت نکرده، بلکه در حال طی مسیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، برای بزرگداشت حسین منزوی شاعر زنجانی نخستین جایزه ملی دوسالانه غزل در سه بخش برگزار می‌شود.

نخستین بخش مربوط به «کتاب مجموعه غزل» چاپ شده از ابتدای سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸، بخش دوم مربوط به تک‌اثر (ارسال پنج اثر از سوی هر شرکت‌کننده) و بخش سوم در بخش پژوهش شامل پایان‌نامه و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزل حسین منزوی است.

 استانداری زنجان، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، مجمع انجمن‌های ادبی استان زنجان در برگزاری این برنامه ادبی همکاری دارند.

مهلت ارسال آثار تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه است و علاقه‌مندان می‌توانند کتاب و مجموعه غزل و پژوهش‌های چاپ‌شده را به دبیرخانه ارسال کنند.

طبق آمار اعلام شده تاکنون از 13 استان و همچنین چند کشور خارجی به این جشنواره اثر ارسال شده است که نشان از استقبال از برگزاری این جشنواره است.

غلامرضا طریقی یکی از شاعران کشور در ارتباط با برگزاری این جشنواره گفت: با توجه به جایگاهی که منزوی دارد، قطعا این رویداد با استقبال مواجه خواهد شد.

این شاعر زنجانی تصریح کرد: البته موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، انتخاب هیأت داوران است، چرا که یکی از موضوعاتی که شان برنامه را تعیین می‌کند، هیأت داوران است.

طریقی تصریح کرد: حتی اگر هزاران اثر به جشنواره ارسال شود، اما در داوری معدل خوبی نداشته باشیم و درست و خوب برخورد نکنیم، این اقبال از دست خواهد رفت و برای ادوار آینده جشنواره تاثیر منفی خواهد داشت.

این شاعر زنجانی در ارتباط با نواقص برگزاری جشنواره نیز گفت: قرار است در زنجان یک جشنواره بین‌المللی برگزار شود، اما دبیر آن هنوز مشخص نشده است، موضوعی که یک نقیصه بزرگ محسوب می‌شود، در حالی که باید دبیر جشنواره در ابتدای کار مشخص می‌شد و سپس فراخوان منتشر می‎‌شد.

طریقی تصریح کرد: از دیگر ایراداتی که بنده به این جشنواره وارد می‌دانم، این است که جشنواره باید همزمان با تولد یا سالگرد فوت اشخاص برگزار شود، هرچند که در این بخش محدودیت‌های برگزارکنندگان را هم می‌پذیرم.

وی با اشاره به اینکه نفس برگزاری جشنواره دو سالانه منزوی حرکت بسیار خوبی است، گفت: امیدواریم با مستقر شدن دبیرخانه و همچنین برطرف کردن نواقص آن، شاهد برگزاری هرچه بهتر آن باشیم.

این شاعر زنجانی در ارتباط با جایگاه منزوی در غزل نیز گفت: ظهور حسین منزوی و دیگرانی که با ایشان در توفیق غزل و شعر معاصر همراه بودند و تاثیرگذاری آنها در دهه 70 و تغییر دادن مسیر دوباره شعر و ترغیب شاعران جوانی که الان تاثیرگذار هستند، نشان داد که همانطور که قبلا پیش بینی شده بود، غزل باید همچنان باقی بماند و با تغییر زمان پیش برود.

وی با اشاره به اینکه امروزه نیز با وجود گسترش شکل‌های جدید شعر هنوز شاهد این هستیم که بخش مهمی از شعر معاصر به شکل غزل نوشته می‌شود، تصریح کرد: خوشبختانه امروز استقبال خوبی از غزل داریم، شاید همه غزل‌هایی که نوشته می‌شود مطلوب نباشد اما  بخش مهمی از شعر معاصر غزل است و ما این موضوع را مدیون بزرگانی چون شهریار، ابتهاج، سیمین، بهمنی و منزوی هستیم.

طریقی با اشاره به اینکه با روند در پیش گرفته شده، غزل بخش اعظمی از شعر معاصر را پوشش داده و به صورت مستمر به روز خواهد شد، اضافه کرد: شاید شاعرانی که امروز در این عرصه فعال هستند، شناخته شده نباشد، اما قطعا وقتی از این دهه بگذریم، چهره‌های موفقی همچون ادوار گذشته خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در گذشته ما افرادی همچون منزوی را در غزل داشتیم، امروز هم کسانی را داریم که به صورت جدی فعالیت دارند، اما فعلا شناخته شده نیستند.

این شاعر زنجانی در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینکه غزل نسبت به دوره منزوی افت کرده است یا خیر نیز گفت: مقایسه دو دوره مختلف اشتباه است و به عقیده بنده غزل افت نکرده بلکه در حال طی مسیر است.

انتهای پیام/۷۳۰۰۴/ق/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول