اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سندرز: اشغالگری اسرائیل باید تمام و کمک‌های آمریکا محدود شود

سناتور «برنی سندرز» در سخنرانی برای لابی «جی استریت» بر لزوم استفاده از کمک‌های نظامی و اقتصادی واشنگتن به تل‌آویو به منظور پایان دادن به «اشغالگری اسرائیل» تاکید کرد.

سندرز: اشغالگری اسرائیل باید تمام و کمک‌های آمریکا محدود شود

به گزارش مانیتورینگ گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برنی سندرز سناتور شناخته شده یهودی آمریکایی در سخنرانی برای یک لابی رژیم صهیونیستی در آمریکا، خواستار پایان اشغالگری تل‌آویو علیه فلسطینیان شد.

برنی سندرز نماینده مردم ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا در ابتدای این سخنرانی از «جی استریت» به دلیل دعوت از او برای سخنرانی در این نشست سالیانه که به صورت مجازی برگزار می‌شود، تشکر کرد.

«جی استریت» یک گروه لابی لیبرال یهودی و حامی رژیم صهیونیستی است اما طی سال‌های اخیر به ویژه در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» در مسائل مربوط به برجام و فلسطین، برخلاف لابی «آیپک» که به شدت از مواضع بنیامین نتانیاهو حمایت کرده است، موضع گرفت و مواضع نزدیکی به دولت اوباما اتخاذ کرد.

سندرز که خود یک سناتور یهودی است، در این سخنرانی اعلام کرد: «من از جی استریت به خاطر دعوتش تشکر می‌کنم. اکنون بیشتر از هر زمان دیگری ما به سازمان‌هایی از قبیل جی استریت نیاز داریم؛ سازمان‌هایی که از سیاست‌های عاقلانه و منطقی ایالات متحده در خاور میانه حمایت می‌کنند».


برنی سندرز و نتانیاهو

وی ادامه داد: «من مجبور نیستم که به شما بگویم برای مدت‌های مدید، بحث‌ها درباره سیاست خارجی ایالات متحده اغلب تحت تسلط و کنترل صداهای جنگ طلب و تندرو بوده است، صداهایی که همیشه به نظر می رسد پاسخشان برای مشکلاتمان، منازعات بیشتر و جنگ‌های بیشتر است».

به باور این قانونگذار یهودی شناخته شده آمریکایی، «جی استریت با ارائه راه‌حل جایگزین در برابر این صداها، نقشی مهم ایفا کرده است و چشم اندازی را برای سیاست خارجی ایالات متحده مبتنی بر دیپلماسی و ترویج صلح ارتقا داده است. جی استریت از خدمات شما و تعهد شما بر اساس اصول صلح و عدالت برای همه مردمان در اسرائیل و فلسطین سپاسگذاری می‌کنم».

سندرز تصریح کرد: «درباره اینکه مردم اسرائیل حق زندگی کردن در صلح و امنیت و به دور از ترس از خشونت و تروریسم را دارند، هیچ حرف و بحثی وجود ندارد اما این حقی است که مردم فلسطین هم باید داشته باشند. متاسفانه این موضوع به طور واضح روشن شده است که دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل موافق این موضوع نیست (حق فلسطینیان برای زندگی در صلح و امنیت و به دور از ترس از خشونت و تروریسم)».

وی افزود: «آنها (کابینه نتانیاهو) در دولت ترامپ شریکی داشتند که با آنها همکاری می‌کرد تا واقعیت تک دولتی را به صورت دائمی برقرار کند که در آن اسرائیل همه اراضی حد فاصل دریای مدیترانه و رود اردن را به صورت ابدی تحت کنترل داشته باشد و به فلسطینیان در یک مجموعه اراضی جدا شده از هم، "استقلال" محدود داشته شود. من در اینجا می‌گویم که این یک نتیجه قابل قبول نیست. ما باید راغب باشیم که با صدای بلند و واضح بگوییم: اشغالگری باید پایان یابد. البته در نهایت این به خود مردمان اسرائیل و فلسطین مربوط است که خودشان انتخاب‌های ضروری را درباره راه حل نهایی برای این منازعه پیدا کنند اما ایالات متحده نقشی بزرگ برای ایفا کردن دارد و باید برای رسیدن به یک توافق که طبق آن اشغالگری که از سال ۱۹۶۷ آغاز شد به پایان برسد و باعث به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت، حصول به امنیت و برابری برای مردمان هر دو کشور اسرائیل و فلسطین شود».

 

سخنرانی سندرز در لابی جی استریت

 

سناتور ایالت ورمونت خطاب به نشست سالیانه لابی جی استریت گفت: «من به طور قاطع اعتقاد دارم که ما باید راغب باشیم در برابر اقدامات هر کدام از طرف‌ها که تضعیف کننده فرصت‌ها برای رسیدن به صلح باشد، فشار واقعی به منظور رسیدن به نتیجه اعمال کنیم از قبیل محدود کردن کمک ایالات‌ متحده».

سندرز در ادامه به موضوع کمک‌های نظامی و اقتصادی آمریکا به رژیم صهیونیستی اشاره کرد و خواستار محدود کردن این کمک‌ها به منظور اعمال فشار برای پایان دادن به اشغالگری این رژیم تاکید کرد.

به گفته او، «واقعیت این است که ایالات متحده مقادیر زیادی کمک نظامی به اسرائیل می‌دهد. همچنین برخی کمک انسان دوستانه و اقتصادی به فلسطینیان می‌دهد. این موضوع کاملا درست است که ایالات متحده بگوید که از این کمک‌ها برای چه کارهای استفاده شده و یا نشده است. در موضوع ارائه کمک‌های (آمریکا) به اسرائیل، مردم آمریکا نمی‌خواهند شاهد این باشند که پول آنها در حمایت از سیاست‌هایی که ناقض حقوق بشر و رفتار با مردم فلسطین به عنوان انسان‌های درجه دوم هستند، استفاده شود. کمک آمریکا باید برای تقویت ارزش‌های آمریکایی استفاده شود و نه اینکه باعث تضعیف این ارزش‌ها شود».

نماینده ایالت ورمونت در مجلس سنای آمریکا افزود: «مساله بر سر این موضوع نیست که انگشت روی یک کشور خاص گذاشته شود بلکه موضوع آن است که برای ترویج ارزش‌های آمریکایی در این منطقه به روشی بی طرفانه و منصفانه اقدام شود».

این سناتور یهودی شناخته شده آمریکایی در سال‌های اخیر بارها از حمایت‌های بی چون و چرای واشنگتن از تل‌آویو انتقاد  و چند دفعه هم نتانیاهو را «نژادپرست» توصیف کرده است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول