اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

وقتی معلولیت حریف ورزشکار شهرقدسی نشد/ از قهرمانی و مربیگری رشته‌های مختلف ورزشی تا اشتغال

جواد محمدی نادر یکی از معلولان ورزشکار شهرقدس از فعالیت‌های فراوان به خصوص در رشته‌های ورزشی که انجام می‌دهد تا موانع پیش روی جامعه معلولان و مشکلات موجود برای ما می‌گوید.

وقتی معلولیت حریف ورزشکار شهرقدسی نشد/ از قهرمانی و مربیگری رشته‌های مختلف ورزشی تا اشتغال

خبرگزاری فارس از شهرقدس؛ سیده طیبه عزتی: معلولان، جانبازان و افراد کم توان مانند سایر افراد جامعه می‌توانند در فعالیت‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و اقتصادی مشارکت داشته باشند و از امکانات و خدمات شهری بهره‌مند شوند.

یکی از این فعالیت‌ها ورزش بوده که امری ضروری برای ایجاد تحرک، حفظ و بهبود سلامتی، امید به زندگی، ایجاد روحیه و اعتماد به نفس است که بر کاهش عوارض ثانویه معلولیت تأثیر به‌سزایی دارد.

در این خصوص گفت‌و‌گویی با یکی از معلولان ورزشکار شهرقدس انجام شد که در ادامه با هم این گزارش را می‌خوانیم: 

فارس: لطفاً خودتان را معرفی کنید.

جواد محمدی نادر هستم با ۵۲ سال سن و دارای معلولیت با اصطلاح پزشکی پولیو یا فلج اطفال و همسرم نیز معلول و کم‌شنوا است و دارای ۲ فرزند هستیم. 

فارس: تعریف شما از معلولیت چیست؟

همه معلولان فرشته‌های خدا روی زمین هستند چون خداوند فرمودند «اگر کسی انسان دیگری را به یاد او (خدا) بیندازد از فرشته های من (خداوند) است»؛ معلولان وقتی در خیابان راه می‌روند، افراد سالم ناخواسته یاد خدا می‌افتند و به این تعبیر معلولان فرشتگان خدا روی زمین‌ هستند. 

فارس: در حال حاضر مشغول به چه فعالیت‌هایی هستید و آیا معلولیت مانع حضور شما در جامعه شده است؟

در حال حاضر کار آزاد دارم و هیچ وقت معلولیت مانع فعالیت‌های من نبوده و از دوران کودکی در شهرقدس ورزش می‌کردم و عاشق ورزش بوده و هستم. برای معلولان تخفیف ویژه و زیر قیمت محصولات را عرضه می‌کنم و هیچ وقت معلولیت مانع فعالیت‌های من نبوده و سال ۹۴ شرکت تعاونی ثبت کردم اما فضای مناسب برای انجام فعالیت معلولان جامعه وجود ندارد.

تجربه در رشته‌های مختلف ورزشی

فارس: در چه ورزش‌هایی فعالیت داشته و مقام کسب کرده‌اید؟

تا پیش از شیوع ویروس کرونا فعالیت ورزشی داشتم اما به دلیل عارضه کلیوی و دیسک کمر فعالیت کمتری دارم. در رشته‌های وزنه‌برداری کار کردم، عاشق والیبال نشسته هستم و تمرین‌هایی در این رشته به معلولان داده‌ام، در رشته تنیس روی میز مقام دارم، در ورزش باستانی، پارازورخانه و اتومبیلرانی اسلالوم دیپلم افتخار وحکم قهرمانی، در رشته‌های میل‌گیری، چرخ، کباده و ورزش وزنه‌برداری مقام کشوری کسب کردم و در رشته تفنگ‌بادی در سطح کشوری نیز شرکت داشتم. 

در شهرقدس فضای مناسب برای ورزش معلولان و جانبازان وجود ندارد

فارس: تمرین‌های ورزشی کجا انجام می‌دادید؟

تمرین‌ها را در باشگاهی در تهران انجام می‌دادیم که الان مخصوص ورزش جانبازان و معلولان است و برخی تمرین‌ها را در منزل انجام می‌دادم چون در شهرقدس فضای مناسب برای ورزش معلولان و جانبازان وجود ندارد. 

لزوم اهمیت به ورزش جانبازان و معلولان

فارس: با توجه به وضعیت جسمی آیا محدودیتی در ورزش و مسابقات پیش آمده است؟ 

توانایی انجام کارهای بسیاری دارم و از هیچ کاری دریغ نمی‌کنم و از زمان کودکی علاقه بسیاری به ورزش داشتم و در بین سال‌های زندگی، چند سالی در تهران بودم که در آن دوران با یکی از معلولان ورزشکار آشنا شدم و رشته‌های شنا و وزنه‌برداری را شروع کردم و با توجه قدرت بدنی در رشته‌های شنا سوئدی، بارفیکس و پارالل حرف اول در آن زمان می‌زدم. 

فارس: با توجه به افتخارات کشوری که کسب کردید، جایگاه ورزش معلولان را در چه سطحی می‌بینید؟ 

جایگاه ورزش معلولان در سطح کشوری قابل قبول است اما نیاز به حمایت دارد ولی در شهرقدس هیچ کس معلول را درک نمی‌کند چه برسد به قصه ورزش؛ ورزش نقش حیاتی برای جانبازان و معلولانی که مشکل جسمی حرکتی دارند را ایفا می‌کند و این مسئله اصلاً جایگاه مناسبی در شهر ندارد و حرکت چندانی در این خصوص نشده است. 

در سال ۸۴ حکم رئیس هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولان کسب کردم که پرونده در اداره ورزش و جوانان موجود بوده و پیگیری‌های بسیاری برای ورزش معلولان و جانبازان انجام دادم و در آن زمان ۵ سالن ورزشی برای تمرین و آموزش والیبال نشسته، فوتسال، وزنه برداری، تنیس روی میز و یک سالن نیز با کمک اداره آموزش و پرورش برای معلولان که تحرک نداشتند گرفتم که حدود ۳۰ شاگرد تمرین می‌کردند.

در همان سال، سالنی برای فوتسال معلولان و جانبازان فراهم شد و سرپرست و مربی نیز در آن زمان معرفی شدند اما به دلایلی این محل برای تمرین افراد سالم تعلق گرفته است. 

فارس: به نظر شما به ورزش معلولان و جانبازان در سطح شهرستان قدس چقدر اهمیت داده می‌شود؟ 

ورزش جانبازان و معلولان حرفه‌ای کار نمی‌شود و ادارات متولی مانند بهزیستی و ورزش باید شرایط معلولان و جانبازان را درک کنند تا بتوانند اقدامی در این خصوص انجام دهند و این آمادگی دارم که با افراد صاحب‌نظر در این ادارات بحث و گفت‌وگو داشته باشیم تا با تبادل نظر بتوانیم به طور عملی ورزش معلولان و جانبازان را انجام دهیم و علاقه‌مندان و توانمندان به ورزش را احصاء کنیم. رشته‌های مختلف ورزشی در هیأت ورزش‌های جانبازان و معلولان قرار دارد و باید با قدرت و توانایی این مسئله را پیش برد.

طی این سال‌ها پیگیری‌های متعددی از ادارات متولی انجام دادم و با تغییر روساء نیز این هربار این پیگیری‌ها از سرگرفته شد ولی استقبالی از این موضوع نکردند.

ورزش نقش خیلی مهمی برای نحوه معلولیت دارد و مسؤولان باید بدانند که چقدر این ورزش برای یک معلول مفید است و باید از قوانین در نظر گرفته شده در ورزش جانبازان و معلولان نهایت استفاده را کرد. 

مسؤولان به همه اقشار جامعه توجه کنند

فارس: معلولان و جانبازان برای زندگی فردی و اجتماعی با چه مشکلاتی در سطح شهر مواجه هستند؟ 
 
رفع مشکلات معلولان و جانبازان یکی از دغدغه‌های اصلی من است و پس از مصوبه مجلس از سال ۸۴ برای مناسب سازی شهر به منظور تردد معلولان و جانبازان پیگیر بودم؛ مشکلات بسیاری در گذشته برای تردد جانبازان و معلولان جسمی و حرکتی و افرادی که از ویلچر، واکر و بریس استفاده می‌کردند همچنین کسانی که راه رفتن برای آن‌ها مشکل است، وجود داشت که با همت اداراتی مانند بهزیستی، شهرداری، بنیاد شهید و پیگیری‌هایی که در مناسب سازی انجام شد، تا حدودی تغییراتی به وجود آمد. همچنین یکی دیگر از قوانین جذب ۳ درصد معلولان در دستگاه‌های دولتی بوده که این قانون هم اعمال نشده و از عمده مطالبات این قشر است. 

کدامیک از مسؤولان حاضر است یک روز خود را روی ویلچر بگذراند؟  

فارس: مسؤولان شهری چقدر به این موضوعات و به ویژه مشکلات موجود در ورزش معلولان و جانبازان توجه و رسیدگی داشتند؟

مسؤولان باید به همه اقشار جامعه توجه کنند و دیدگاه مثبتی نسبت به معلولان و جانبازان داشته و توانمندی‌های آن‌ها را ببیند. کسانی که در رأس امور معلولان قرار می‌گیرند باید توانایی عمل‌کردن و درک معلول را داشته باشند و حتی یک روز خود را روی ویلچر زندگی کنند و همه امورات خود را در این حالت انجام دهند با اینکه می‌دانند در پایان روز بازهم می‌توانند بایستند و به زندگی عادی خود ادامه دهد. درک کردن شرایط معلول واقعاً سخت است و هرکس نمی‌تواند این مسئله مهم را بفهمد و درک کند. 

مسؤولان باید پیگیر موضوع مهم ورزش معلولان و جانبازان بوده و توجه جدی داشته باشند و افرادی که در رأس کار قرار می‌گیرند باید خالصانه و با علم و آگاهی نسبت به زمینه کاری خدمت کنند.

شورای شهر و نمایندگان مجلس اقدامات عملی نسبت به معلولان را نشان دهند

فارس: آیا وضعیت معابر و خدمات شهری مانند عابربانک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، بوستان‌ها، وسایل ورزشی و موارد دیگر برای عبور و مرور و استفاده معلولان مناسب‌سازی شده است؟ 
 
حمایت از حقوق معلولان باید توسط همه مسؤولان شهری، استانی و کشوری مورد توجه قرار گیرد. با تغییر رؤسای ادارات هیچ کسی دغدغه مناسب‌سازی شهر را ندارد اما جدیداً تغییراتی در حال ایجاد است و شاید ۱۰ درصد در شهرقدس این تغییر انجام گرفته و هنوز ۹۰ درصد این مشکلات باقی است و امرار معاش، اشتغال، تردد و ازدواج معلولان باید به طور جدی رسیدگی شود و شورای اسلامی شهر نیز در عمل اقدامات خود را ویژه معلولان و جانبازان نشان دهد و هر یک از افرادی که به دنبال تبلیغات برای انتخابات هستند و پست‌های مدیریتی و مسؤولیتی دارند، این سوأل را پاسخ دهند که چقدر به معلولان و افراد کم‌توان نگاه ویژه و توجه داشته و چه اقدامی برای آن‌ها انجام داده‌اند؟ 

برخی ادارات برای مناسب‌سازی مانع پیگیری‌ها می‌شوند و این به دلیل عدم درک یک مسؤول از شرایط معلول به عنوان ارباب‌رجوع است.

علاوه بر این، مناسب‌سازی شهر طوری است که یک معلول حق بیمارشدن ندارد چراکه بسیاری از مطب‌ها مناسب استفاده معلولان نیست. 

فارس: درخواست شما از مسؤولان شهری چیست؟

کلمه ارباب‌رجوع باید برای مسؤولان و مدیران معنا پیداکند و حتی بانک‌ها نیز باید این موضوع را کاملاً درک کنند. فرد معلولی که به اداره متولی برای کمک مراجعه می‌کند یعنی از ادارات دیگر مساعدت و کمکی به او نشده و به ناچار به این اداره مراجعه می‌کند و لازم است برخوردهای مناسب و درستی با ارباب رجوع معلول داشته باشند و از نمایندگان مجلس این انتظار است که اقدامات خود به این قشر اعلام کنند. 

همه اعضای یک جامعه‌ایم

فارس: از مردم چه انتظاری دارید؟

از مردم انتظار دارم که معلولان را مانند اعضای خانواده خود بدانند چون ما همه اعضای یک جامعه هستیم و باید فرهنگ مردم در برخورد با معلولان و افراد کم‌توان تغییر کند و زمانی که معلولی برای کمک خواستن به منظور تردد در شهر از فرد سالمی کمک می‌خواهد به او کمک انسانی کنند نه کمک مالی! 

در محیط زندگی خودم نگاه مردم امروزه بهتر شده و این به دلیل شناختی است که هم محله‌ای‌ها نسبت به شهروند معلول پیدا کرده‌اند اما در محیط دیگر اگر کسی متوجه عارضه معلولیت نشود باز هم رفتار نادرست دیده می‌شود که می‌توان گفت کلاً این موضوع به فرهنگ خانوادگی افراد بستگی دارد.

یک معلول امکان استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی را ندارد و برخی خودروها معلولی که بریس داشته باشد را سوار نمی‌کنند و صبر و تحمل کمی برای سوار شدن معلول به خودرو دارند و استفاده از اتوبوس نیز ناممکن بوده و امید است یک دستگاه ون ویژه معلولان در اختیار قرار داده شود.

در دوره‌های گذشته شورا و شهرداری قرار بود زمینی مخصوص سالن ورزشی معلولان و جانبازان در اختیار قرار داده شود و حتی میخ کوبی آن زمین هم انجام شد اما با تغییر رئیس اداره ورزش در آن زمان زمین برای دیگر ورزش‌ها تقسیم شد و عملاً ورزش جانبازان و معلولان لغو شد.

اشتغال و مناسب‌سازی معابر و اماکن مهم‌ترین مسئله جامعه معلولان

فارس: چه پیامی برای مردم، مسؤولان و معلولان دارید؟
 
از مسؤولان خواهشمندیم که حق مساوات به معلولان و جانبازان بدهند و هرجایی که مسؤولان تردد می‌کنند اعم از بانک‌ها و عابربانک‌ها، فروشگاه، پیاده‌رو و خیابان، مراکز درمانی، اماکن مذهبی، فرهنگی و تفریحی، لوازم ورزشی و هر جایی که برای زندگی دسترسی به آن دارند، برای معلولان و جانبازان نیز مناسب استفاده باشد و طبق قانون اجرا کنند. 

اشتغال و مناسب‌سازی از مهم‌ترین مسائل جامعه معلولان است و این قشر توانمندی‌های بسیاری دارند که باید دیده شود. طبق گزارش بهزیستی در شهرقدس حدود۸۰ نفر معلول تحصیلکرده زندگی می‌کنند و برخی معلولان به دلیل نداشتن شغل مناسب اقدام به دست‌فروشی می‌کنند که آن هم با برخوردهای نامناسب روبه‌رو می‌شوند و با توجه به توانمندی‌هایی که معلولین دارند نیازمند حمایت مسؤولان و خیران هستند و باید در این خصوص فضای مناسب برای اشتغال و فروش محصولات آن‌ها فراهم شود و بخشی از بودجه و سرانه‌های شهری را به جانبازان و معلولان اختصاص دهند.

انتهای پیام/۶۷۰۷۵/گ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول