اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

برخی استانداردهای 85گانه خودروسازی تعلیق شد/صنایع با مصرف انرژی بالاتر از استاندارد جریمه می‌شوند

رئیس سازمان ملی استاندارد از تعلیق برخی استانداردهای 85گانه خودرویی خبر داد و گفت: در حال حاضر 76 مورد از استانداردهای 85گانه صنعت خودروسازی رعایت می‌شود.

برخی استانداردهای 85گانه خودروسازی تعلیق شد/صنایع با مصرف انرژی بالاتر از استاندارد جریمه می‌شوند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، غلامرضا شریعتی در یک نشست خبری با بیان اینکه به منظور رشد صنعت خودروسازی، اجرای استانداردهای 85گانه به تایید شورای عالی استاندارد رسیده بود، اظهار داشت: به دلیل مسائل ناشی از تحریم ها، اجرای برخی از این استانداردها تعلیق شده و در حال حاضر بیش از 76 مورد از استانداردهای 85گانه در صنعت خودروسازی رعایت و اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: ما تاییدیههای آزمایشگاه‌های اروپایی را در مورد رعایت این استانداردها از خودروسازان طلب می‌کنیم و آنها نیز در حال وفق دادن خودشان هستند. البته انتظار ما این است که خودروسازان در اجرای استانداردها از ما جلوتر باشند، چرا که در دنیا، خودروسازان در اجرای استانداردها جلوتر از استانداردهای ملی خود هستند و ما نیز این موضوع را به خودروسازان اعلام کرده‌ایم.

شریعتی ادامه داد: ما به خودروسازان سخت می‌گیریم و این موضوع گامی در جهت تقویت تولید است و باعث می‌شود، خودروسازان بتوانند صادرات و ارزآوری داشته باشند.

وی با بیان اینکه خودرو، کالایی لوکس نیست و یک کالای ضروری محسوب می‌شود، گفت: باید در جهت رعایت استانداردها برای بهبود شرایط زندگی مردم حرکت کنیم و در این راستا خودروسازان در زمینه اجرای استاندارد عابر پیاده در حال نصب تجهیزات تست هستند.

وی تاکید کرد: آنچه قانون در مورد رعایت استانداردهای خودرویی صراحت دارد، به طور جدی از خودروسازان طلب می‌کنیم و هیچ نوع چشم پوشی یا غفلتی در این مورد صورت نخواهد گرفت.

* ۷ مورد از استانداردهای ۸۵ گانه تعلیق شدند

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: صنایع خودرویی در اروپا نیز بر اساس مقررات فنی ارزیابی می شوند و ما هم در ایران استانداردهای 85 گانه را برای صنعت خودروسازی اجباری کرده‌ایم.

شریعتی با بیان اینکه 7 مورد از استانداردهای 85گانه که تجهیزات آنها دارای کاربردهای دوگانه است، به دلیل شرایط تحریم به حالت تعلیق درآمده اند، گفت: منتظر برگزاری جلسه آینده شورای عالی استاندارد هستیم تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

وی تصریح کرد: اگر شورای عالی استاندارد موافقت کند، برای اعمال این 7 استاندارد فرصت مجددی به خودروسازان داده خواهد ‌شد و اگر نپذیرفت نیز به‌ ناچار برخی دیگر از خودروها از خط تولید خارج خواهند شد.

* تدوین و ابلاغ بسته حمایت از صادرات

رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه از تدوین و ابلاغ بسته حمایتی صادرات و واردات خبر داد و گفت: این بسته حمایتی، واردات مواد اولیه و واسطه‌ای تولیدکنندگان را تسهیل می‌کند.

وی افزود: این بسته حمایتی، امکان واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ها، مواد واسطه ای تولیدکنندگان و ماشین آلات را بدون فوت وقت و با تسهیلاتی که ایجاد شده، فراهم می کند.

وی تاکید کرد: این بسته حمایتی در جهت مانع زدایی و پشتیبانی از تولید تهیه شده است.

* صنایع با مصرف انرژی بالاتر از استاندارد جریمه می‌شوند

شریعتی همچنین به ایجاد دفتر صنایع انرژی‌بر در سازمان استاندارد اشاره کرد و گفت: بررسی ۳۴ صنعت که به نظر می‌رسد مصرف انرژی بیش از حد استاندارد دارند را در برنامه داریم، صنایعی که در سه سال گذشته به اندازه ۴۰ میلیون بشکه نفت انرژی مصرف کرده‌اند و آلودگی‌های متعددی را ایجاد کرده اند.

وی ادامه داد: اسامی این صنایع به وزارتخانه های نفت و نیرو اعلام می‌شود تا واحدهای با مصرف انرژی بالا جریمه شوند و صنایعی که مصرف بهینه انرژی دارند از محل این جریمه ها، تشویق شوند.

وی همچنین در مورد وضعیت ورود ذرت‌های آلوده به کشور، گفت: تاکنون ۷۰ هزار تن از این ذرت‌ها مرجوع شده و به دنبال برگشت دادن بقیه آنها نیز هستیم.

وی با بیان اینکه مانع‌زدایی به معنای قانون‌زدایی نیست، تاکید کرد: سازمان اموال تملیکی حق ندارد بدون کنترل و نظارت سازمان ملی استاندارد، هیچ کالا و محصولی را به فروش برساند.

وی همچنین در مورد کنترل نازل‌های سوخت مایع اظهار داشت: سال گذشته ۱۱۲ هزار و ۳۱۰ مورد از این نازل‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت که ۸۱ هزار و ۵۵۰ مورد آنها بدون مشکل بودند اما ۶ هزار و ۶۵۹ مورد از این نازل ها عدم انطباق با استاندارد داشتند.

شریعتی ادامه‌داد: همچنین 8 هزار و ۳۹ نازل سی ان جی نیز سال گذشته مورد آزمون و ارزیابی سازمان استاندارد قرار گرفت که ۹۷۷ مورد آنها عدم انطباق با استاندارد را داشتند.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت سوژه‌ای با عنوان «آزردگی مردم از کیفیت خودروهای داخلی» خواستار پیگیری این موضوع شدند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول