اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

زاکانی: 14 رویکرد تحولی درمرکز پژوهش‌ها دنبال می‌شود/ دستگاه‌ها قطره‌چکانی اطلاعات می‌دهند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، از اتخاذ 14 رویکرد تحولی در این مرکز خبر داد و برخی از آنها را تشریح کرد.

زاکانی: 14 رویکرد تحولی درمرکز پژوهش‌ها دنبال می‌شود/ دستگاه‌ها قطره‌چکانی اطلاعات می‌دهند

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه علنی امروز مجلس و در ارائه گزارش عملکرد هشت ماهه اخیر مرکز پژوهش‌ها، به اتخاذ 14 رویکرد تحولی در این مرکز اشاره کرد و اظهار داشت: نخستین رویکرد، بهره‌گیری از معارف اسلامی در امر قانونگذاری و نظارت بوده که در این راستا دفتر مرکز پژوهش‌ها در شهر قم تشکیل شده و کمیته‌های تخصصی در آن شکل گرفته است. 

وی تصریح کرد: با تشکیل این دفتر، بزرگان علمای حوزه و نخبگان آنها در راستای تحول در نظام قانونگذاری و نظارت مجلس به مرکز مشاوره ارائه می‌دهند و صدها فاضل حوزوی این مرکز را از نظرات خود بهره‌مند می‌‌کنند. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: بهره‌مندی از مختصات مکتب امام (ره) از دیگر رویکردهای تحولی مرکز پژوهش‌هاست تا بر مبنای این مکتب، راه‌حل مسائل را استخراج کنیم که در این زمینه اندیشکده حکمرانی در مرکز پژوهش‌ها تأسیس شده است. 

زاکانی با اشاره به دیگر رویکردهای تحولی مرکز پژوهش‌ها گفت: تلاش برای تحقق چشم‌انداز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از دیگر رویکردها بوده که در این رابطه باید گفت، از میان 37 سیاست ابلاغی تنها یک سیاست اجرا شده و مرکز پژوهش‌ها تلاش می‌کند تا زمینه اجرای همه سیاست‌های ابلاغی فراهم شود. 

راه اندازی سایت «سیاست یار» بعد از ماه رمضان، برای جمع‌سپاری نخبگانی

وی ادامه داد: جمع‌سپاری نخبگانی، از دیگر رویکردهای مرکز است که در این رابطه، سایت سیاست‌یار بعد از ماه مبارک رمضان راه‌اندازی می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند که از ظرفیت نخبگانی در قانونگذاری و نظارت بیشتر بهره بگیریم. 

زاکانی گفت:‌ همچنین بهبود تعاملات خارجی از دیگر رویکردهای تحولی مرکز است که در راستای اساسنامه مرکز پژوهش‌ها، مرکز اداره تعاملات راه‌اندازی شده تا تجارب سایر کشورها نیز در این حوزه استفاده کنیم. 

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به رویکرد مسئله‌محوری پویا و محلی در مرکز پژوهش‌ها اظهار داشت: برای اولین‌بار تلاش کردیم برای 15 کمیسیون مجلس دفترچه اولویت‌ها و فوریت‌ها را تدوین کنیم که سه ماه پیش دراختیار رؤسای کمیسیون‌ها قرار گرفت. 

زاکانی افزود: هوشمندسازی از دیگر رویکردهای تحولی مرکز پژوهش‌هاست که در این رابطه مؤسسه داده‌کاوی و افکارسنجی تشکیل شده است؛ همچنین حرکت مرکز به سمت چالاک‌سازی و اثربخشی از دیگر اهداف ماست.

وی در همین رابطه به تحول در حوزه نیروی انسانی اشاره کرد و تصریح کرد: امروز 319 نفر به عنوان مشاورین اجزای تخصصی مرکز پژوهش‌ها در معاونت‌های تخصصی ما فعال هستند که به عنوان اساتید دانشگاهی و حوزوی به کارشناسان ما فکر ارائه می‌کنند؛ این اساتید از پایه مربی تا استادتمام هستند. 

دستگاهها اطلاعات قطره‌چکانی به مرکز پژوهش ها ارائه می‌دهند

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: تا یکی دو ماه آینده با ‌آی‌تی‌بیس کردن تمام فرایندهای مرکز، نمایندگان مجلس به تمام برنامه‌های مرکز پژوهش‌ها دسترسی خواهند داشت. 

زاکانی همچنین با انتقاد از ارائه اطلاعات قطره‌چکانی به مرکز پژوهش‌ها توسط دستگاه‌ها اظهار داشت: بر این اساس و با توجه به ماده 12 قانون مرکز پژوهش‌ها، امیدواریم با اصلاح این بند از قانون، این دستگاه‌ها ملزم به ارائه به موقع و دقیق اطلاعات به مرکز شوند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول