اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: انگلیس با اعزام ناو به دریای سیاه به دنبال ترساندن روسیه است

یک منبع در وزارت خارجه روسیه در واکنش به اعلام تصمیم انگلیس برای اعزام کشتی جنگی به دریای سیاه، این اقدام را با هدف ترساندن روسیه و افزایش فشار بر آن دانست.

مسکو: انگلیس با اعزام ناو به دریای سیاه به دنبال ترساندن روسیه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک منبع در وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» هدف از برنامه انگلیس برای اعزام کشتی‌های جنگی به دریای سیاه از طریق تنگه بسفر را ایجاد ترس و وحشت در روسیه و در راستای تلاش برای متاثر کردن سیاست‌های مسکو دانست و افزود روسیه انتظار دارد قدرت‌های خارج از دریای سیاه «کنوانسیون مونترو» را اجرا کنند.

وی در این خصوص اظهار داشت: هر اقدامی که در خصوص ورود کشتی به دریای سیاه انجام می‌شود، تنها یک هدف و آن افزایش فشار بر کشور ما را دنبال می‌کند، آن‌ها امیدوارند ما "متوجه" شویم و آنطور که انتظار دارند، رفتار کنیم، انعطاف بیشتری نشان دهیم. شاید فکر می‌کنند می‌توانند ما را از چیزی بترسانند. هدف این است.

وی خاطرنشان کرد که کنوانسیون مونترو محدودیت‌هایی را در خصوص تعداد، تجمع و جابجایی کشتی‌های قدرت‌های خارج دریای سیاه که می‌توانند همزمان در این دریا حضور داشته باشند، اعمال می‌کند.

وی گت: ما روی عقل سلیم کسانی که اجرای کنوانسوین مونترو به آن‌ها بستگی دارد، حساب می‌کنیم.

طبق این گزارش، ابتدا واشنگتن به آنکارا خبر داد که قصد دارد دو کشتی جنگی به دریای سیاه بفرستد، اما پنتاگون بعداً این برنامه را کنار گذاشت. این منبع در این خصوص گفت این برنامه‌ها با هدف افزایش تنش‌های منطقه‌ای صورت می‌گیرد.

وی گفت: ما (تعداد کشتی‌ها) را نشمرده‌ایم. این وظیفه ما نیست که بشمریم چه تعداد [کشتی جنگی] آنجا حضور دارد. اما افزایش تنش‌ها نه تنها در ارتباط با دریای سیاه بلکه در روابط ما به طور کلی صدق می‌کند، این سیاست ما نیست، انتخاب ما هم نیست.

روز گذشته یک منبع در نیروی دریایی سلطنتی انگلیس از اعزام دو کشتی جنگی این کشور به دریای سیاه در ماه مه (ماه میلادی آتی) خبر داد و گفت این حرکت برای نشان دادن همبستگی با اوکراین و ناتو در منطقه در برابر وضعیت در مرز روسیه و اوکراین انجام می‌گیرد.

به گزاش خبرگزاری «تاس» به نقل از «ساندی تایمز»، یک ناوشکن نوع ۴۵ مجهز به موشک‌های ضدهوایی و ناوچه نوع ۲۳ از ناوگان نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در دریای مدیترانه جدا می‌شوند و با گذر از تنگه بسفر وارد دریای سیاه خواهند شد.  

پیش از این، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه این سوال را مطرح کرد که ایالات متحده با استقرار نیرو و کشتی‌های جنگی در اوکراین، هزاران کیلومتر دورتر از سواحل خود به دنبال چه چیزی است.

لاوروف در این خصوص گفت: اقدامات ایالات متحده از جمله استقرار کشتی در دریای سیاه به طور مرتب در حال رخ دادن است و در حال حاضر این کار به ویژه با انرژی و لفاظی‌های تهاجمی همراه شده است.

در روزهای گذشته آمریکا و متحدانش اقداماتی تحریک‌آمیز را به بهانه «حمایت از اوکراین» در دستور کار قرار داده‌اند. در همین زمینه منابع خبری گزارش دادند یک فروند هواپیمای «سی -۱۳۰» نیروی هوایی آمریکا اخیرا در یک پایگاه هوایی در «کی‌یف» فرود آمد. گفته می‌شود که این هواپیما تجهیزات و پرسنل نظامی برای کمک به ارتش اوکراین به همراه داشته است. «کریستینا کوین» سرپرست سفارت واشنگتن در کی‌یف هم گفته که آمریکا امکان افزایش حضور نظامی خود در اوکراین را در صورت نیاز مورد بررسی قرار می‌دهد. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول