اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

یمن؛ شکاف در اردوگاه متحد امارات در عدن

یک وبگاه یمنی با اشاره به بروز شکاف در گروه موسوم به «المجلس الانتقالی»، متحد ابوظبی در عدن، از تسویه حساب‌های داخلی میان سرکرده‌های این گروه و جذب برخی از آنها از سوی ریاض خبر داد.

یمن؛ شکاف در اردوگاه متحد امارات در عدن

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دوشنبه (دیروز - ۱۹ آوریل)، افراد مسلح ناشناس در عدن، یکی از نظامیان نزدیک به «عیدروس الزبیدی» رئیس گروه موسوم به «المجلس الانتقالی» (شورای انتقالی) و فرماندهی جریان «الضالع»  وابسته به امارات را ربودند. این اقدام تنها دو روز پس از ربوده شدن برادر فرمانده جریان «یافع» نزدیک به عربستان سعودی در داخل المجلس الانتقالی صورت گرفت. امری که گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال از هم پاشیده شدن این گروه و تقویت دو دستگی در آن را تقویت کرد.

وبگاه «الخبر الیمنی» با انتشار گزارشی در این‌باره نوشت: منابع آگاه محلی از اقدام نیروهای «الحزام الامنی» (کمربند امنیتی) در ربودن «نعیم العزانی» محافظ شخصی سرتیپ «ابوطاهر البیشی» فرمانده قرارگاه الزبیدی در کوه «حدید» در عدن، خبر دادند. هنوز انگیزه‌های ربودن العزانی مشخص نیست اما بررسی زمان این حادثه نشان می‌دهد که این اقدام در چارچوب تسویه‌حساب‌هایی در داخل المجلس الانتقالی و ارکان آن صورت گرفته است.

بنا بر این گزارش، العزانی تنها دو روز پس از ربوده شدن برادر «عبدالرحمن شیخ الیافعی» فرمانده الحزام الامنی و یکی از اعضای هیأت رئیسه المجلس الانتقالی ربوده شده است. عبدالرحمن شیخ الیافعی یکی از نیروهای برجسته المجلس الانتقالی وابسته به امارات است که سعودی‌ها توانستند وی را در زمان مذاکرات ریاض، جذب کنند و به او اجازه بازگشت به عدن را بدهند. در حالی که این اجازه را به افراد دیگری مانند، «هانی بن بریک»، «عیدروس الزبیدی» و «احمد بن بریک» ندادند.

ربودن العزانی همزمان با حمله الحزام الامنی به مرکز پلیس دارسعد صورت گرفت که هنوز تحت فرماندهی افسران نزدیک به جریان الضالع تحت رهبری «شلال شائع»قرار دارد.

در پایان این گزارش آمده است که این اقدامات می‌تواند مقدمه بروز اختلافات جدید میان جریان‌های حاضر در المجلس الانتقالی و سقوط کامل عدن باشد.

المجلس الانتقالی یک گروهی سیاسی-شبه نظامی است که در یازدهم می ۲۰۱۷ تحت حمایت امارات در جنوب یمن تأسیس شد و ریاست آن را‌ «عیدروس الزبیدی»فعال سیاسی در تحرکات جنوب یمن برعهده گرفت.

نیروهای  المجلس الانتقالی و دولت مستعفی یمن (تحت حمایت عربستان سعودی) همواره در مناطق جنوبی یمن با یکدیگر درگیر بوده‌اند تا این‌که  امارات و عربستان در آبان ماه سال ۹۸ نیروهای نیابتی خود در جنوب یمن را پای قرارداد صلح موسوم به توافق ریاض آوردند؛ توافقی شکننده که نتوانست جلوی درگیری‌ها در جنوب یمن را بگیرد.

دولت جدید منصور هادی در ۲۹ آذر ماه گذشته پس از کشمکشی طولانی و در راستای توافق‌نامه ریاض که میان شورای انتقالی جنوب و دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن در تاریخ پنجم نوامبر سال ۲۰۱۹ در ریاض به امضا رسیده بود، تشکیل شد. اعضای این دولت، ۳۰ دسامبر ۲۰۲۰ در راستای اجرای توافق ریاض، به شهر عدن بازگشتند اما نیروهای شورای انتقالی جنوبی همچنان کنترل امنیتی این شهر را در دست دارند و اوضاع خدماتی و اجتماعی این شهر در وضعیت بدی قرار دارد.

در سایه تداوم تقابل نواب ابوظبی و ریاض در عدن، سعودی‌ها چاره‌ای جز دخالت نظام مستقیم در این استان ندیده‌اند و به همین دلیل از چند ماه پیش، اقدام به اعزام نیروهای بیشتر به عدن  برای برهم زدن معادله ایجاد شده در این استان کردند.

«طارق سلام» استاندار تعیین شده از سوی دولت نجات ملی یمن برای «عدن»، بهمن‌ماه گذشته از ورود نظامیان سعودی بیشتر به این استان خبر داد و گفت: هدف از این اقدام، تقویت حضور نظامی عربستان سعودی و شکستن معادله موجود از طریق حذف ابزارهای مصرفی خود در شورای انتقالی و حتی نیروهای دولت مستعفی یمن و تقویت نقش شبه‌نظامیان عفاشی (اشاره به نیروها وابسته به «طارق العفاش» برادر زاده «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری پیشین یمن) و داعشی است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول