اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

تهدید F-۳۵ را ۱۰ سال قبل برطرف کردیم/ دشمن را فراتر از حد تصورش رصد می‌کنیم

معاون جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه به سمت رفع نیازهای جنگ‌های نوظهور پیش می‌رویم گفت: در حال حاضر دغدغه ما کشف F-۳۵ نیست. این موضوع از ۱۰ سال پیش حل و فصل شد.

تهدید F-۳۵ را ۱۰ سال قبل برطرف کردیم/ دشمن را فراتر از حد تصورش رصد می‌کنیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری تسنیم گفت‌وگویی با امیر سرتیپ دوم صمد آقامحمدی معاون جهاد خودکفایی نیروی پدافند هوایی ارتش انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

به سمت رفع نیازهای جنگ‌های نوظهور پیش می‌رویم

- ما از مرحله تجهیزات و تحقیقات سنتی عبور کردیم و الآن به سمت رفع نیازهای جنگ‌های نوظهور و نو‌پدید پیش می‌رویم.

- پدافند هوایی الآن دغدغه‌ای برای تهدیدات فعلی ندارد و تنها تلاشی که در حال حاضر بر آن متمرکز شدیم یکی برای تهدیدات نوظهور است و دیگری این‌که فن‌آوری‌ها و تهدیدات آینده را رصد می‌کنیم و تجهیزات را برای مقابله با این تهدیدات پیش‌بینی می‌کنیم.

یکی از قطب‌های مطرح در حوزه رادار و تجهیزات راداری در سطح جهان هستیم

- دستاوردهای زیاد داریم ولی بنا بر طبقه‌بندی اطلاعاتی که درباره تسلیحات متصور است، اجازه داریم فقط بخشی از آن را رونمایی یا رسانه‌ای کنیم.

- در حوزه‌هایی که رونمایی و رسانه‌ای شد، قبلا عنوان می‌کردیم که مثلا قطب صنعت رادار منطقه هستیم؛ الآن دیگر از این مرحله عبور کردیم و در سطح جهان در حوزه رادار و تجهیزات راداری شاید یکی از قطب‌های مطرح هستیم.

دشمن را فراتر از حد تصورش رصد می‌کنیم

- در فروردین‌ماه سال گذشته دو سامانه راداری برد خیلی بلند یعنی سامانه راداری «خلیج فارس» و سامانه «مراقب» که یک سامانه‌ی برد بلند محسوب می‌شود رونمایی شد که برد اولی بالای ۸۰۰ کیلومتر و برد سامانه بعدی بالای ۴۰۰ کیلومتر است.

- کارشناسان نظامی با تحلیل برخی پارامترهای این سامانه‌ها که آن‌ها را اعلام کرده‌ایم، به‌راحتی به عظمت کار پی خواهند برد.

- سامانه راداری خلیج فارس یک سامانه سه‌بُعدی برد خیلی بلند بود که می‌توانست تا ۸۰۰ کیلومتر انواع اهداف را مشاهده کند، برای این سامانه تفاوتی ندارد که هواپیما متعارف یا غیرمتعارف و یا رادارگریز باشد.

- این رادار در یکی از مناطق مرزی گسترش یافته و می‌توانیم دشمن را خیلی فراتر از حد تصورش از لحاظ کشف و شناسایی او رصد کنیم.

- سامانه پیشرفته مراقب هم که در نوع خود در دنیا یکی از سامانه‌های خیلی پیشرفته راداری محسوب می‌شود، به‌صورت سامانه پیشرفته آرایه فازی سه‌بُعدی برای مسئله کنترل، مراقبت، کشف، شناسایی و رهگیری می‌تواند به‌عنوان یک رادار متحرک با اندک تعداد کاربر مورد نیازش در حوزه کشف ما را یاری کند.

 تهدید F-35 را 10 سال قبل برطرف کردیم

- در حال حاضر دغدغه ما اصلا کشف F-35 نیست؛ این دغدغه از ۱۰ سال پیش حل و فصل شد.

- ما با سامانه‌هایی که رونمایی‌شان را اعلام کردیم، وارد مقابله با ریزپرنده‌ها شدیم. این‌که در حال حاضر هواپیمایی باشد که ما نتوانیم آن را کشف کنیم، وجود ندارد.

- الآن در حوزه تحقیقات به این سمت نمی‌رویم که فرض کنید یک هواپیمای رادارگریز بیاید و ما ببینیم چطور باید آن را کشف کنیم؛ از این موارد عبور کرده‌ایم و وارد مباحثی شدیم که تهدیدات آینده را رصد می‌کنیم.

برای تهیه سلاح نمی‌توانیم منتظر دیگران بمانیم

- بحث تحریم در حوزه دفاعی یا پدافند هوایی برای امسال یا سال قبل نیست، ما تجربه مقابله ۴۰ ساله داریم؛ این‌که اخیرا بحث تحریم‌ها تشدید شد نمی‌توانیم بگوییم خیلی ملموس بود، چون از قبل تحریم بودیم.

- در طول این یک‌سال اگرچه مشکلات دیگری به‌خصوص بعد از شیوع کرونا داشتیم ولی کار را تعطیل نکردیم، چون این تکلیفی است که برعهده ما قرار دارد.

- امنیت مرزهای زمینی و دریایی ما شرایط خاص خود را دارد ولی امنیت آسمان یک مسئله ۲۴ ساعته است؛ ما نمی‌توانیم منتظر شویم تا کسی به ما سلاح بدهد یا ندهد.

سد نفوذ‌ناپذیر در برابر همه تهدیدها درست شده است

- اینکه الان به‌راحتی عنوان می‌کنیم که می‌توانیم F-35 یا ریزپرنده‌ها و پهپادها را کشف کنیم برای این است که دیگر فقط اتکایمان به رادار نیست.

- رادار یک تکنولوژی بود که ممکن است الآن خیلی از کشورها داشته باشند. آخرین فن‌آوری‌شان نیز همین رادارهای آرایه فازی است که ما هم داریم ولی اتکایمان صرفا به رادار نیست.

- انواع سنجه‌ها و حساسه‌ها در حوزه کشف به کمک‌مان آمدند و یک شبکه جست‌وجو، کشف و شناسایی بسیار پیشرفته در حال حاضر در شبکه یکپارچه پدافند هوایی حاکم است و می‌توان گفت سد نفوذ‌ناپذیر در برابر همه تهدیدها درست شده است.

 نگران تهدیدات کروز نیستیم

- یکی از وظایف ما که چند سال پیش از آن مرحله عبور کردیم مقابله با تهدیدات کروز بود که سلاحش ساخته شده و در اختیار بخش‌های عملیاتی قرار دارد؛الآن دیگر دغدغه‌ای از بابت کروز نداریم.

سامانه‌های بومی یک‌پنجم تا یک‌دهمِ قیمت مشابه خارجی را دارند

- این [پایین آوردن هزینه‌ها] یکی از هنرهای سازمان تحقیقاتی است؛ افتخار سازمان جهاد خود کفایی که بیشتر از چهار دهه فعالیت تحقیقاتی دارد این است که از کارکنانی نخبه، مستعد و توانمند بهره می‌برد که شاید در دنیا بی‌نظیر باشد.

- من به‌صراحت عنوان کردم که سامانه مراقب با یک‌دهمِ قیمت سامانه مشابهش می‌تواند ارائه شود.

سامانه باور ۳۷۳  از مراحل تست عبور کرده است

- بعضی از سامانه‌های ما در دنیا رقیب ندارند و جزو چهار یا پنج کشوری هستیم که برخی از این سامانه‌ها را تولید کردیم.

- سامانه باور ۳۷۳  الآن در چرخه عملیات است و از مراحل تست عبور کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول