اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

دادستان کل کشور: قوه قضاییه برای احیای حقوق عامه به صورت جدی به میدان آمده است

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: قوه قضاییه به صورت جدی به میدان آمده تا حقوق عامه را احیا کند و با تدبیر به دنبال برخورد با متجاوزان به بیت‌المال است.

دادستان کل کشور: قوه قضاییه برای احیای حقوق عامه به صورت جدی به میدان آمده است

به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم افتتاح دادسرای عمومی و انقلاب لواسانات با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور و محمد جواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری استان تهران برگزار و حوزه قضایی لواسانات به دادگستری ارتقا یافت.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین منتظری ضمن گرامیداشت ایام مبارک ماه رمضان، اظهار کرد: ماه رمضان فرصتی برای ارتباط بیشتر با خداوند متعال و تقویت روحیه خداباوری در انسان است و امیدواریم بتوانیم از تمامی لحظات این ماه مبارک بهره‌مند شویم.

وی با تبریک افتتاح دادسرای عمومی و انقلاب لواسانات به مردم این منطقه، ابراز امیدواری کرد که خروجی این افتتاح موجب رضایت خاطر مردم شده و اجرای عدالت به صورت جدی ادامه یابد.

دادستان کل کشور گفت: قطعا وجود یک مجموعه قضایی کارآمد می‌تواند هم در اجرای عدالت و هم در رفاه مردم کارگشا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: باید آثار و تبعات افتتاح این دادسرا را به طور ملموس در بین مردم شاهد باشیم، در رأس دادسرا دادستانی قرار می‌گیرد که مدعی‌العموم است و وظایف و تکالیف متعددی دارد. علاوه بر رسیدگی به شکایات مردمی باید خودش به عنوان مدعی حقوق مردم به میدان آمده و با تعدیات و تظلمات به حقوق عامه برخورد کند.

وی گفت: دادستان را به عنوان قاضی ایستاده می‌شناسند و این تعبیر به این معنا است که شخص دادستان باید همیشه در صحنه بوده و در بین مردم باشد.

دادستان کل کشور گفت: مدعی‌العموم وظیفه دارد که دائم مجموعه و حوزه قضایی تحت نظرش را رصد کند تا ببیند اگر در جایی ظلمی صورت گرفته و حقوق عامه مورد تضییع است بلافاصله وارد شود و اجازه ندهد امر خلاف عدالتی محقق شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری به وظیفه همه دستگاه‌ها در صیانت از حقوق عامه اشاره کرد و گفت: اگرچه بر اساس قانون اساسی احیای حقوق عامه بر عهده دستگاه قضایی است؛ اما همه باید بدانیم که صیانت از حقوق عامه و حراست و دفاع از آن بر عهده همه قوا و دستگاه‌ها است و هرکدام به نحوی وظیفه دارند در صیانت از حقوق عامه تلاش کنند به طوری که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی به صورت مستقیم در حفظ و حراست از حقوق عامه دارای تکلیف هستند.

وی گفت: مسائلی همچون منابع طبیعی، جنگل‌ها، اراضی ملی و ... بخشی از حقوق عامه است و از نسل‌های گذشته وجود داشته و باید در اختیار آیندگان قرار گیرد و نباید عده‌ای با سوءاستفاده از قدرت به حقوق عامه مردم تعدی کنند؛ به عنوان مثال ساخت و ساز برج و هتل در بستر رودخانه و در حریم اراضی ملی، تعدی و تجاوز به حقوق عامه است و نباید به این تعدیات اجازه فعالیت داد البته کسی مخالف توسعه و رشد و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و گردشگری نیست، اما هرگونه ساخت و ساز و فعالیتی باید در چارچوب قانون و ضوابط باشد.

دادستان کل کشور خطاب به دادستان جدید لواسانات و همکاران قضایی دادگستری، گفت: باید با هرکسی که می‌خواهد از قدرت و ثروت خود سوءاستفاده کند برخورد کنید چه آن قدرت سیاسی باشد و چه قدرت مالی و امثال آن، هم مقامات قضایی و هم مقامات اجرایی باید با یکدیگر همکاری کنند و مانع هرگونه تعدی و تجاوز شوند؛ آقای دادستان هم وظیفه دارد در راستای وظایف قانونی خود در کنار مقامات اجرایی با هم‌اندیشی و هم‌افزایی پدیده‌های غیرقابل قبول و مضر به حقوق مردم و شناسایی و با آن‌ها برخورد نماید.

وی در ادامه بر اهمیت پیشگیری از تخلفات و جرایم تأکید کرد و گفت: نسبت به آن ساخت و ساز‌ها و تعدیاتی که تاکنون صورت نگرفته باید اقدامات پیشگیرانه صورت پذیرد؛ چراکه ممکن است با یکسری اقدامات پیشگیرانه بسیاری از تخلفات و جرایم رخ ندهد لذا یکی از برنامه‌های دادستان باید این باشد که با برنامه‌ریزی و هم‌فکری با دیگر بخش‌ها اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: نسبت به آنچه از تخلفات و یا جرایم در حال وقوع است، باید گفت که لازم است، هرچه زودتر جلوی این قبیل مسائل گرفته شود، نباید اجازه دهند که به عنوان مثال ساختمانی احداث شود و پس از تکمیل شدن آن مسئولان به فکر چاره و برخورد با آن باشند.

دادستان کل کشور گفت: سیاست قوه قضاییه برخورد با کسانی که ترک فعل دارند جدی است و این سیاست را در دستور کار خود قرار داده است، چون بر اساس قانون ترک فعل جرم است و اگر در گذشته هم ترک فعلی صورت گرفته است باید تعقیب گردد و به آن رسیدگی شود.

وی گفت: اگر فردی در گذشته مسئولیت و قدرتی داشته است و از قدرت خود سوءاستفاده کرده و موجبات تضییع حقوق عامه را فراهم آورده است باید به آن رسیدگی شود؛ باید این قبیل افراد و هرکسی که به حقوق عامه ضربه زده است به پای میز اجرای عدالت کشانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: این را همه باید بدانند که قوه قضاییه به صورت جدی به میدان آمده است تا حقوق عامه را احیا کند و با تدبیر به دنبال برخورد با متجاوزان به بیت‌المال است.

دادستان کل کشور گفت: تأکید بنده به همکاران قضایی لواسانات این است که با برنامه‌ریزی و تدبیر و گام به گام مسائل را بررسی و شروع به کار کنند و بدانید که شما حمایت دستگاه قضایی را در این مواقع خواهید داشت؛ هیچگاه نترسید و اگر دیدید مقامی یا فردی با رانت و یا سفارش و یا ... در حال سوءاستفاده از منصب و قدرت و پول خود است حتما آن را پیگیری کرده و با آن برخورد کنید.

وی گفت: اجرای قانون و عدالت و مبارزه با فساد در هر سطحی و برای هر مقامی که باشد جزو اولویت‌های دستگاه قضایی است و تا پای جان هم به آن پایبندم و قوه قضاییه وظیفه دارد به عنوان دستگاه عدلیه با هرچیزی که مانع و مخالف اجرای عدالت است برخورد کند، چون ما معتقدیم که مردم باید شیرینی عدالت را بچشند و از اجرای عدالت احساس رضایت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: شما همکاران در اجرای عدالت قاطعانه پیش بروید و به حاشیه‌ها هم توجهی نکنید کارتان مستند به قانون و ادله و اسناد باشد و بدانید که در اجرای عدالت خداوند یاری‌گر شما و دستگاه قضایی پشتیبان شما است و انشالله آن روزی خواهد رسید که این منطقه خالی از هرگونه تخلفات و تعدیات باشد.

دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ارتباط گسترده با مردم اشاره کرد و گفت: مردم باید بدانند که قوه قضاییه پشتیبان آن‌ها است و اجازه نخواهد داد ظلمی در حق کسی صورت گیرد؛ باید با مردم ارتباط و تعاملتان افزایش یابد و به طوریکه مردم اگر تخلف و یا تضییع حقوق بیت‌المال را در جایی مشاهده کردند بتوانند به راحتی به شما مطالب را گزارش دهند، چون اطلاعات مردمی و گزارشات آن‌ها برای شما بسیار مفید است و لازم است برای این کار یک خط دسترسی آسان ایجاد گردد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در بخش پایانی سخنان خود به سلامت دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: سلامت قوه قضاییه به مراتب مهم‌تر از سلامت دیگر دستگاه‌ها است، چون وظیفه اول قوه قضاییه مبارزه با فساد است و اگر خود دستگاه قضایی سالم نباشد نمی‌تواند به درستی با فساد برخورد کند و لازمه این سلامت هم توجه به نفس خود می‌باشد؛ در این ماه مبارک رمضان فرصت بسیار مغتنمی است که انسان به خود بپردازد و نفس خود را در مقابل وسوسه‌های شیطانی تقویت کند.

گفتنی است در پایان این مراسم با اهدای حکمی عباس نوروزی به عنوان اولین دادستان عمومی و انقلاب بخش لواسانات معارفه گردید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول