اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

ایروانی: عامل محدودیت‌های بانکی و تجاری تحریم‌های ثانویه است نه FATF/ تفاهم ایران و چین یک اقدام راهبردی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عامل اصلی محدودیت‌های بانکی و تجاری بین‌المللی، تحریم‌های ثانویه است نه FATF گفت: امضای تفاهم‌نامه همکاری ایران ـ چین یک اقدام راهبردی است و هر کشوری کار راهبردی نکند، از قافله اقتصاد جهانی عقب می‌ماند.

ایروانی: عامل محدودیت‌های بانکی و تجاری تحریم‌های ثانویه است نه FATF/ تفاهم ایران و چین یک اقدام راهبردی است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، محمدجواد ایروانی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پنجمین جلسه از سلسله جلسات «استدلالِ مصلحت» انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، به سؤالاتی درباره‌ روند بررسی لوایح FATF  در مجمع پاسخ داد. 

ایروانی با تأکید بر ضرورت بحث و بررسی کارشناسانه و حرفه‌ای در این باره گفت: جدای از اینکه توافقنامه FATF بدون کسب مجوّز از مراجع  قانونی کشور امضاء شده، پاسخها و توجیه های ارائه شده از سوی مسئولان دولتی به پرسشهای اعضای مجمع نیز نتوانسته است اکثریّت اعضاء مجمع را قانع کند.

 

 

ایروانی ادامه داد: برای تصویب این لوایح دو سوم رأی اعضای مجمع لازم است و با توجه به نظرات اکثریت اعضاء در مخالفت با FATF، با فضاسازی رسانه ای و برگشتن چهار پنج رأی اتفاقی نمی‌افتد. ضمن اینکه اظهاراتی چون ارتباط داشتن تهیه واکسن کرونا و قیمت مرغ به FATF غیرواقعی و با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد. 

* عامل اصلی محدودیت‌های بانکی و تجاری تحریم‌های ثانویه است نه FATF

وی با اشاره به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر رقابتهای انتخاباتی به درستی شکل نگیرد، می تواند به منافع ملّی آسیب بزند؛ از جمله اینکه عده ای بخواهند با گره زدن معیشت مردم به تصویب لوایح FATF بهره برداری انتخاباتی کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تسکین موقّت مشکلات معیشتی مردم از طریق دسترسی به منابع ارزی و واردات گسترده هنر نیست؛ بلکه هنر در اقتصاد مقاومتی است و مسئولان دولتی باید بهطور مستمر در جهت ایجاد اقتصاد مقاومتی در کشور گام بردارند. وی با اشاره به تصویب ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی در بودجه سال 1400 تأکید کرد دولت باید با ساماندهی نظام تأمین و توزیع، این کالاها را بدون ایجاد دغدغه به مردم برساند.

ایروانی تأکید کرد: عامل اصلی محدودیتهای بانکی و تجاری کشور در تبادلات بین المللی تحریم‌های ثانویه است نه FATF. 

وی افزود: اقدامات مقابله ای FATF فعلاً‌ در حدّ توصیه مراقبت بالا بودن ریسک به کشورها است؛ اما با پذیرش دو کنوانسیون بین المللی پالرمو و CFT کشور با الزامات سازمان ملل و شورای امنیّت مواجه خواهد بود. طبق بررسیهای دقیق کارشناسی قرار دادن کشور در فهرست کشورهای غیرهمکار با ریسک بالا (لیست سیاه) توسط FATF‌  حدود 12درصد  فرایند تبادل پول را گرانتر می کند که از این میزان کمتر از 2 درصد به طرفهای خارجی می رسد. لذا اساساً بررسی تصویب لوایح FATF بعد از رفع تحریم ها و راستی آزمایی آن موضوعیت پیدا می کند.

* در صورت تصویب لوایح FATF  کشور در دور زدن تحریم های ظالمانه دشمنان دچار مشکل می شود

ایروانی با اشاره به اینکه همواره حامی حضور فعالانه در سازمانهای بین المللی بوده، اظهار داشت: حضور در سازمان‌های بین‌المللی و الحاق به معاهدات بین المللی باید متضمن تأمین منافع ملّی کشور باشد؛ نه اینکه قیود را بیشتر و کشور را آسیب‌پذیر کند.

 

 

وی افزود: ما باید مثل کشورهای دیگر از این کنوانسیون‌ها به صورت ابزاری استفاده کنیم. طبق آمارها و گزارشها، ایران در سال گذشته حدود 40 میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار واردات داشت که این‌ها شامل دور زدن تحریم هم می‌شود.

ایراوانی ادامه داد: بنابراین در صورت تصویب لوایح FATF و الحاق به دو کنوانسیون پالرمو و CFT، کشور در دور زدن تحریمهای ظالمانه دشمنان دچار مشکل می شود. در واقع دشمن با استفاده ابزاری از FATF به دنبال هوشمندسازی و نقطه زن کردن تحریمها در جنگ مالی علیه جمهوری اسلامی ایران است. طبق اخبار 350 متخصص بزرگ در اتاق جنگ اقتصادی آمریکا وجود دارد، آیا در اتاق جنگ اقتصادی و مالی ما 35 نفر متخصص قوی حضور دارند؟! 

* FATF علیرغم ادعایی که برای مقابه تروریسم دارد در مقابل ترور سردار سلیمانی سکوت کرد

وی با اشاره با استانداردهای دوگانه FATF گفت: برخی کشورها در صدر لیست پولشویی و حمایت از تروریسم در جهان هستند ولی با آن‌ها برخوردی نمی‌شود. من یک نامه به FATF نوشتم که آقای رئیس‌جمهور آمریکا گفته که آن شب من دستور ترور سردار سلیمانی را که به دعوت رسمی کشور عراق به آن کشور رفته بود، دادم؛ لذا وظیفه‌ FATF این است با توصیه به کشورهای عضو با او و کشورش برخورد کند؛ لیکن سکوت کردند و اقدامی انجام ندادند.

 

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اذعان کرد: طبق مقررات موجود، تحفّظ و حقّ شرط های جمهوری اسلامی ایران در FATF مسموع نخواهد بود. 

* FATF ارتباطی به سند راهبردی ایران و چین ندارد

عضو شورای عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی برنامه‌ی ششم گفت: به دلیل افزایش فضای تحریم کشورها در جهان، نظامات جدید بین المللی خصوصاً بین کشورهای مورد تحریم در حال شکل گیری است. اما سؤال این است که چرا این قدر وقت و انرژی کشور برای FATF صرف می‌شود؟ چرا برای تنظیم بازار و کنترل قیمتها چنین اهتمامی دیده نمی شود؟ آیا برای اقتصاد مقاومتی هم این قدر وقت و انرژی می‌گذارند؟ چرا روابط پولی دوجانبه را سامان نمی دهند در حالیکه حتی کشورهای اقمار آمریکا مثل ژاپن و کره جنوبی روابط پولی دوجانبه دارند؟ چرا متأثر از توصیه های ناکارامد صندوق بین المللی پول حتّی با همسایگان روابط تهاتری برقرار نمی شود؟ ما در زمان جنگ تحمیلی روابط دوجانبه تهاتری داشتیم و تجربه خوبی از مبادلات تهاتری دو یا چندجانبه در کشور وجود دارد. در واقع ما با این کار شرکا و همکاران استراتژیک خود را پیدا می‌کنیم که به صورت منظم و پایدار با ما کار می‌کنند. 

ایروانی در خصوص ارتباط دادن FATF با سند همکاری راهبردی ایران و چین گفت: FATF ارتباطی به سند راهبردی ایران و چین ندارد، ما باید کار استراتژیک کنیم، هرکشوری کار استراتژیک نکند از قافله اقتصاد جهانی عقب می‌ماند. خود چین هم آگاه است که ما به FATF نپیوستیم و با این وجود سند را امضا کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول