اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قم

محوریت ارزش‌های دینی و اسلامی در برنامه های دولت اسلامی

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: متأسفانه جریان برنامه‌ریزی در کشور در قبل و بعد از انقلاب تغییر چندانی نکرده است و تفاوتی در آن مشاهده نمی‌شود.

محوریت ارزش‌های دینی و اسلامی در برنامه های دولت اسلامی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی امروز هم‌زمان با هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها اظهار کرد: بر اساس آیه ۱۰۴ سوره مائده، میزان تکیه‌بر موازین اسلامی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و عبور از برنامه‌های تقلیدی از شاخصه‌های دولت اسلامی است.

وی افزود: خداوند در این آیه شریف درباره کسانی سخن می‌گوید که وقتی به آن‌ها گفته می‌شود بر اساس رفتار دینی عمل کنند بر روش اجداد گذشته تکیه می‌کنند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری باید بر مبنای مقاصد دینی باشد و تقلید جاهلانه در برنامه‌ریزی مورد نهی واقع شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: متأسفانه جریان برنامه‌ریزی در کشور در قبل و بعد از انقلاب تغییر چندانی نکرده است و تفاوتی در آن مشاهده نمی‌شود.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: دولت اسلامی باید برنامه هایش بر اساس ارزش‌های دینی و اسلامی باشد و مبارزه با فعالیت‌های مخرب ضد فرهنگی مانند می‌گساری و قماربازی و مسائلی مشابه این‌ها از وظایف دولت اسلامی است که درآیات ۹۰ و ۹۱ سوره مائده بر آن‌ها تأکید شده است.

وی افزود: جامعه اسلامی باید بر اساس فعلیت بخشیدن به ظرفیت‌های جوانان اقدامات مهمی را انجام دهد و در این راستا نباید از فعالیت‌های فرهنگی کوتاهی کند.

رئیس پژوهشکده فقه و نظام خاطرنشان کرد: تجربه بشری نشان داده است که می‌گساری و قماربازی ضربات بسیار بزرگی را به ظرفیت‌های جوانان وارد می‌سازد به همین خاطر مبارزه قاطع با این فعالیت‌های مخرب و ضد فرهنگی از شاخصه‌های دولت اسلامی است.

سخنران حرم بانوی کرامت تأکید کرد: بر اساس آیه ۸۹ سوره مائده، مجازات هدفمند از وظایف دولت اسلامی است و بازگرداندن مجرم از خطا و رساندن منافعی به جامعه از اهداف مجازات‌های هدفمند خداوند در قرآن کریم است.

وی اظهار کرد: مجازات باید اولاً باعث بازدارندگی شخص و دیگر افراد شود و همچنین مجازات باید یک‌بار اقتصادی بر دوش مجرم ایجاد کند.

حاج ابوالقاسم دولابی در ادامه گفت: در برخی از جرائم که مجازات مشخصی در شریعت ندارد می‌توان  با مجازات‌هایی هدفمند هم خطاکار را تنبیه و هم منفعتی به عموم جامعه رساند.

وی افزود: باید رسیدگی به فقرا، آزاد کردن زندانیان و…را جایگزین مجازات‌های رایج قرارداد و مردمی بودن، حمایت از توده‌های مردمی و مستضعفان از دیگر شاخصه‌های دولت اسلامی است.

انتهای پیام/۷۸۰۲۳

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول